7 mei 2025, 04:36:09

trosgierst verslaafde???

Gestart door groovez, 2 februari 2005, 18:47:17

« vorige - volgende »

groovez

hallo

mijn bijna 9 weken oude Sony (valkparkiet) is stapelgek op trosgierst. Zo stapel dat hij zijn normale zaad laat liggen. Hij eet er wel van als we hem voor zen eetbakje zetten maar zeer minime hoeveelheden. Het lijkt dan of ie genoeg heeft, maar als ie dan trosgier voor hem krijgt, begint hij te eten als waanzinnige.

te weinig voeding zal volgens mij niet het probleem zijn, want hij krijgt smorgens een dikke spuit voeding, en fruit.
smiddags wordt hem ook nog vanalles gegeven als ie niet veel van zen zaad wilt, en savond eet ie mee middag :s

hij snapt blijkbaar ook niet al te goed de bedoeling van zen schelp em zen bek te scherpen. wat kan ik hier aan doen?

mvg

groovez

wat ik nog vergat te vertellen is dat ie soms zo een blazend geluidje begint te maken. this niet echt blazen maar ik vind er geen ander woord voor lol. het lijkt wel of ie kwaad is ofzo, maar dan geef ik hem wat trosgier en dan begint hij daar weer van te schrokken terwijl hij nog steeds dat geluid probeerd te maken :s

Riny

Hallo Groovez
Toch maar wat minder trosgierst geven ,en als hij honger krijgt begint hij ook wel aan de zaadjes.
Dit moet je wel heel langzaamaan terug brengen want hij is nog erg jong.
Trosgierst is gezond maar in parkietenvoer zitten ook voedingsstoffen in die hij nodig heeft om gezond te blijven.
Groetjes en succes Riny :D :D :D

groovez

ok bedankt zal ik doen.

kheb ook nog een ander vraagje

ik heb heel speciaal kastje staan hier

this driehoeking en vrij smal en hoog.
dus je kan al raden dat hij niets leuker vind dan bovenop dat kastje tegaan zitten, het is 20 cm breed en heeft een ronde rand bovenaan.

ik heb hem er vanacht zelfs op moeten laten slapen, want in zen kooi vloog ie steeds omhoog om naar dat kastje te kunnen vliegen :s

op zich vind ik het geen probleem dat hij liever het kastje heeft dan zen kooi, maar nu kan hij nog niet zelf terugvliegen naar zen kooi om te eten en te drinken? en hij wil ook niet lang meer bij ons in de zetel blijven, hij zal na 1 minuutje ofzo al terug proberen terug naar zen kastje te vliegen.

hoe los ik dit best op?
grtjs

Riny

Hallo
Overdag maakt het zoveel niet uit maar 's nachts zou ik hem toch wel in zijn kooi doen.
Ook zou ik een klein beetje een schema aanhouden wanneer in en wanneer uit de kooi.
Dan hoef jij ook nooit bang te zijn dat hij niet genoeg kans krijgt om te eten.
Anders heb je kans dat hij als hij wat groter is zich niet meer kan ammuseren in de kooi.
Je krijgt dan een vogeltje wat gaat krijsen als hij in de kooi moet.

Groetjes Riny

groovez

wij moeten hier met 2 gaan werken

ik ben om 14u snamiddags thuis

als ik hem dan savonds in de kooi doe, en er pas snammidags weer uithaal, wordt hij dan niet te gewend aan de kooi? wil hij er dan nog wel uit?

ik had gedacht van hem op het kastje te laten slapen, en smorgend om 5 uur als ik vertrek naar het werk zet ik hem in de kooi bij zijn eten.

en hoe kan ik hem het afleren van als ie bij mij zit, dat ie niet steeds naar dat kastje wil

mvg

Riny

Hallo Groovez
Je kunt hem niet afleren om naar dat kastje te gaan.
Je kunt wel zorgen dat hij het bij jou leuker vindt als op het kastje dmv kroelen of spelletjes.
Jij moet zelf weten wat je doet maar er zijn wel veel gevaren in een huiskamer voor een valkje alleen.Denk maar eens aan de electriciteitdraden en planten ed.
Je hoeft niet bang te zijn dat hij niet meer uit de kooi wil komen,dat gebeurd echt niet.
Maar als jij hem uit de kooi haalt als je van je werk komt tot jij weer naar bed gaat dan is hij toch al heel veel uit de kooi.
En wat dat kastje betrefd daar zal hij een mooi uitzicht hebben en zich veilig voelen.
Veel succes groetjes Riny  :D :D :D