7 mei 2025, 00:07:59

Valk in 1 nacht helemaal kaal

Gestart door Irene_M., 30 januari 2005, 23:44:49

« vorige - volgende »

Irene_M.

Hallo Allemaal,
Ik ben mij vanmorgen rot geschrokken! Ik heb 2 jonge valken van 5 maanden oud: Goofy en Guus.
Vanmorgen kwam ik in de kamer, en zag overal houtsnippers liggen. Omdat ze echt OVERAL lagen keek ik in de kooi. Daar zag ik een hele berg veren van Goofy liggen, en 1 veer van Guus. Verschrikt keek ik naar mijn valkjes, en wat bleek: Goofy mist zijn hele staart, en zijn vleugelpennen! Dat lag dus allemaal op de grond. Guus was aan 2 vleugels gewond, en miste maar 1 staartveer.
Waarschijnlijk hebben ze dus gevochten, maar waarom??
De hele dag hebben ze nog niks gezegd of gefloten. Goofy zit er heel zielig bij, en slaapt de meeste tijd.
Ik heb dringend jullie advies nodig. Kan ik ze volgens jullie vanavond wel samen in de kooi laten? En, moet ik de vogels door een dierenarts laten bekijken? Ze eten nog wel.

Hopelijk kan iemand mij wat raad geven.
Bij voorbaat dank.
Irene

bobbie

30 januari 2005, 23:51:41 #1 Last Edit: 30 januari 2005, 23:55:24 by bobbie
Hallo Irene,

Dat is even schrikken zeg.
Als jij denkt dat ze gevochten hebben zou ik ze vannacht niet in 1 kooi laten.
Misschien zijn ze erg geschrokken en zijn ze gaan fladderen in het donker? Heb je een nachtlampje aan 's nachts?
Lutino valkparkieten zijn bijvoorbeeld nachtblind. Met een nachtlampje kan je veel ellende voorkomen.

Misschien is het een combinatie van een en ander: flink gefladderd afgelopen nacht van schrik en tevens een schrikrui, dan kunnen ze inderdaad hun staartveren verliezen.

Jij kent je vogels, dus misschien kan je inschatten wat er echt is gebeurd. Ik denk dat het geen vechten is geweest.
 Zorg in ieder geval voor een klein lichtje 's nachts als je dat nog niet hebt.

Wat betreft een eventueel bezoek aan de dierenarts: bloeden ze nog? Dat ze eten is een goed teken in ieder geval. Als het bloeden is gestopt en er niet veel bloedverlies is geweest, hoeven ze volgens mij niet naar de dierenarts.

Ik heb de wijsheid niet in pacht. Straks zal je nog wel meer reacties krijgen.

Succes, Nel :)

Irene_M.

Hoi Nel, bedankt voor je snelle reactie.
Guus is inderdaad een Lutino, en slechtziend (da's weer een ander verhaal...).
Wij hebben een nachtlampje voor de vogels.
Wat je zegt over schrikrui: ik had daar nog nooit van gehoord, maar dat zou heel goed kunnen. De veren die op de grond lagen waren onbeschadigd, en ook echt in zijn geheel eruit gegaan. Nergens zat bloed op.
Vechten zou één van ons vanacht toch gehoord moeten hebben?
In ieder geval bedankt.
Groetjes,
Irene

Paul

Hoi Irene,

Als het vechten is zullen er nooit zoveel veren uit zijn hoor.
En met vechten bijten ze elkaar en dan zullen ze vaak aan de pootjes ook wondjes hebben.
Ik denk echt dat ze in de nacht in paniek zijn geweest en daardoor alle veren die eruit zijn er hebben uitgevlogen tegen de tralies aan.
Ik heb hier altijd twee bureaulampjes aan en dat geeft best veel licht maar toch schrikken ze af en toe nog en ze worden dan pas rustig als het grote licht aan gaat.
Dus misschien is een nachtlampje niet genoeg laat anders een iets sterker lampje branden bij de kooi.
Ook met licht slapen ze gewoon in de nacht hoor dus van een beetje licht zullen ze geen last hebben.

Groetjes, Paul

Joke

Ik denk zelf ook dat ze geschrokken zijn en daardoor zijn gaan vliegen in de kooi.
Ik heb snachts ook altijd een lampje aan omdat ik zelf een lutino halsbandparkiet heb en die kon in het begin ook zo tekeer gaan. Als wij ooit wat langer weg zijn en het is al donker buiten zie je ook aan onze halsband dat die eerst heel erg moet wennen en erg schuw is omdat hij niets ziet.
 Ik zou ze wel even voor de zekerheid apart zetten deze nacht, lekker een lampje erbij en dat zal het wel goed komen met jouw twee valkjes.

Groetjes,
Joke

carco

Hoi Irene
Hoe gaat het met Goofy en Guus?
Heb je nog gemerkt of ze ruzieden of toch ''gewoon'' geschrokken zijn ?
Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Irene_M.

Hoi Caroline,
Ze hebben toch duidelijk niet gevochten, maar zijn ernstig geschrokken. Guus heeft nog een behoorlijk lelijke korst op zijn vleugel, maar heeft er zo te zien geen last van.
Goofy is een aantal dagen heeel stil en wat schuw geweest, maar begint heel voorzichtig weer wat geluid te maken.
Het zal allemaal wel goed komen denk ik zo. We hebben nu 2 lampjes aan 's nachts.

Bedankt voor jullie reacties.
Groetjes,
Irene