5 mei 2025, 03:50:35

Jeuk, en veren die uitvallen

Gestart door Rocco, 31 januari 2005, 23:22:10

« vorige - volgende »

Rocco

Sinds 8 weken hebben wij een hele lieve valkparkiet. Hij was al heel snel handtam en hij fladdert nu vrolijk los door ons huis. Het enige waar wij ons zorgen om maken is dat hij veren verliest en hij zich zelf erg veel krabt. Ook vinden we kleine schilfertjes op onze donkere kleding. Heeft iemand een idee wat dat is en wat we er aan moeten doen?
Hij is verder heel vrolijk en tierig, hij zit graag op onze schouder en hupeld graag mee door het huis. Echt een schat van een dier.
We hopen alleen dat iemand een zinig antwoord kan geven op ons probleem. (zijn probleen)

Irene

Hi,
waarschijnlijk is je valk in de rui; dan maken oude veren plaats voor de nieuwe
oude eruit, en nieuwe komen door. De nieuwe veren hebben een hulsje eromheen; de witte schilfers.
Waarschijnlijk zie je ook een aantal nieuwe veertjes doorkomen.
dus voor zover ik het inschat is er niets ernstig aan de hand.
groetjes, irene

v.l.n.r.: Pebbles, Punkie en Gijs
Lees hier meer over deze 3 spookjes

Rocco

Hi,
Bedankt voor je reactie, we wachten het dan verder af.

Joke

Hoi Alfons,

Aan die witte schilfertjes op je kleren zul je denk ik wel aan moeten wennen want een valkparkiet heeft behoorlijk veel huidschilfers en als ze zichzelf poetsen krijg je dat te zien op je kleren(ook buiten de rui om)  Ze lekker sproeien kan erg helpen daartegen.
Meestal als ze zich veel krabben en veel poetsen dan zijn ze inderdaad in de rui. Zolang hij nog lekker vrolijk is en verder zijn gangetje gaat is er volgens mij niets aan de hand.

Groetjes,
Joke

Rocco

Hallo Joke, jij ook bedankt voor je reactie. Die schilfers zitten we niet mee. We maakten ons zorgen over onze Rocco. We konden uit het boek niet opmaken wat nou die rui inhield aan verenverlies. In het boekje praten ze over een paar veren in de kooi. Vandaar onze vraag. Douchen doen we. Dat vind hij heeeeeel lekker. Het is een schat van een beest. Alfons

Paul

Hoi Alfons,

Als je hem aait en je voelt in de veren van die stugge pennetjes zitten dan betekend dat dat hij nieuwe veren krijgt en is het inderdaad waarschijnlijk de rui zoals al verteld werd.
Aai die harde pennen nooit tegen de richting van de veren in hij zal dat niet fijn vinden en een gilletje geven omdat hij er pijn aan heeft dan.
Die pennetjes kan je vooral in zijn nekje tussen je vingers open wrijven als ze uitgedroogd zijn en dat vinden ze vaak fijn omdat ze daar niet zelf bij kunnen.

Groetjes, Paul

Rocco

Hoi Paul, Bedankt voor je reactie.
Het is een schat van een dier maar aaien laat hij nog niet toe, dus dat gaat nog niet. Wel zit hij op m'n schouder en knuffeld hij met zijn kopje tegen m'n wang of tegen mijn oor.
Maar pakken en strelen, daar is hij kennelijk nog niet aan toe.
Maar ik krijg nu wel dankzij jullie reactie's sterk de indruk dat het de rui is.
Hertelijk bedankt Alfons

ep

Ik heb wel een foto voor je hoe nieuwe veren er uit kunnen zien.
Ik schrok de eerste keer ook toen ik het zag en mij werd dus verteld dat tico in de rui was.

gr.petra

Rocco

Hoi Iep,
Bedankt voor je reactie en de foto.
Zo ziet het er ongeveer wel uit.
Ik ben nu wel gerust gesteld.
Hartelijk bedankt. Alfons