20 juli 2025, 00:45:44

Ayla en Tiamo (deel 2 is geopend!)

Gestart door Lin, 30 januari 2005, 21:16:06

« vorige - volgende »

Lin

en ga je die witmasker ook houden? wordt dat een partner van Awan? Het is wel jammer dat we niet weten wat voor geslacht Awan is, waar hoop je zelf op? en ja dat wapperen wordt je zowat bang van hoe snel ze dat doen. Ik wacht met spanning af wanneer ze een stukje kunnen vliegen. Ik zou het wel erg leuk vinden als ze me telkens zouden opzoeken en bij me komen zitten.  ;D

Had iemand nog antwoord op mijn vraag hoe jullie weten dat het mannetje split is voor parels en niet de pop?

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Ria

Hoi,

Je vraag over parels. Ik heb me er een beetje in verdiept en begin de verervingsleer steeds leuker te vinden. Echt alles weet ik er ook nog niet van af maar wat ik wel weet is het volgende.

Een splitfactor is een een factor die in de vogel aanwezig is, maar uiterlijk niet te zien is.

Autosomale vererving is een vererving waarbij een vogel van een bepaalde factor (kleur) deze factor dubbel (man) bij zich moet dragen om deze factor uiterlijk zichtbaar te maken, heeft een vogel deze factor maar van een van de ouders meegekregen, dan spreken we van een splitvogel voor deze factor. (Je ziet het uiterlijk niet, maar kan het wel aan zijn of haar jongen overdragen). Bij de poppen hoeft deze factor maar enkel aanwezig zijn om hem zichtbaar te maken, omdat een pop maar 1 x-chromosoom heeft. Een pop kan dus niet split zijn voor geslachtsgebonden factoren.

De kleuren bij de valkparkiet die geslachtsgebonden vererven zijn: Gepareld, Lutino en Cinnamon. Deze kunnen dus alleen door de man doorgegeven worden.

De kleuren bij de valkparkiet die autosomaal vererven zijn: Bont, Witmasker en Pastel. Dit kan dus bij beide.

Hoop dat je het nu een beetje duidelijk wordt.

Groetjes,
Ria

Lin

vanavond even rustig doorlezen  ???    ;D

Henry

he lin

ja ik hou de witmaskertje en als het lukt ga ik hem dus koppelen aan de albino.maarja het blijft dus de vraag wat de valkjes dus zijn en daar kom je pas achter als ze ongeveer 5 maanden zijn aan de witmasker kan je het zien dan krijgt die een witte kop en de albino kom je pas erachter aan het gedrag.maar we blijven hopen dat het een koppel wordt.

henry

Lin

Citaat van: mr.florida op  2 maart 2005, 11:18:01
                             maarja het blijft dus de vraag wat de valkjes dus zijn en daar kom je pas achter als ze ongeveer 5 maanden zijn aan de witmasker kan je het zien dan krijgt die een witte kop en de albino kom je pas erachter aan het gedrag.

henry

daar was ik van op de hoogte, ik heb zelf ook een witmasker.  ;D

Rianne

Yes, een vierde eitje!!! Ik zal ook een dagboek maken om mijn ontwikkelingen te laten lezen.

patty_dordtse valkjes

;D ;D ;D ;D ;D duimen maar  ;D ;D ;D ;D ;D
Buster,Mandy,Zero,Angel,Kovu,Kiara,Balou,Bijou,Diesel(Lucky&Diego4Life)
jonge valkjes te koop

Klik op de foto voor onze website

Lin

Citaat van: Ria op  2 maart 2005, 10:46:08
Hoi,

De kleuren bij de valkparkiet die geslachtsgebonden vererven zijn: Gepareld, Lutino en Cinnamon. Deze kunnen dus alleen door de man doorgegeven worden.

De kleuren bij de valkparkiet die autosomaal vererven zijn: Bont, Witmasker en Pastel. Dit kan dus bij beide.

Hoop dat je het nu een beetje duidelijk wordt.

Groetjes,
Ria

dus het is zo dat alleen de man split kan zijn voor Gepareld, Lutino en Cinnamon en de pop en man voor Bont, Witmasker en Pastel. Alleen de pop kan dus niet alleen voor iets split zijnzoals de man bij gepareld enz. heeft? Ik snap hem.Maar voor hoeveel dingen kan een man en pop split zijn tegelijk (max.aantal splitten)?

Ria

Hoi,

Dat kan wel voor een aantal dingen, ik dacht zo drie of vier.
Dus je kunt soms voor verrassingen komen te staan.

Groetjes,
Ria

Lin

Citaat van: Ria op  2 maart 2005, 17:05:23
Hoi,

Dat kan wel voor een aantal dingen, ik dacht zo drie of vier.
Dus je kunt soms voor verrassingen komen te staan.

Groetjes,
Ria

Vertel mij maar niks over verrassingen.  Het hele nestje bestaat uit verrassingen. 3 onverwachtte splitten  ;D

patty_dordtse valkjes

jonge valkjes te koop

ep

maar wat worden dan mannetjes?

Lin

Dit kan er dus uit komen "alleen" bij mij dus.

Moeder:lutino split voor witmasker
Vader:witmasker split voor {X1:  lutino gepareld}

mannelijke geslacht (jonkies):
25%  witmasker lutino split voor {X1:  gepareld} (dus een kans van 25% dat er een man in het nest zit die witmasker is.)
25% witmasker split voor {X2: lutino}
25% lutino split voor witmasker {X1:  gepareld}
25% wildkleur split voor witmasker {X2: lutino}

pop/vrouwtjes (jonkies):
25% witmasker lutino gepareld
25% witmasker
25% lutino gepareld split voor witmasker
25% wildkleur split voor witmasker

Zoals je kan zien petra, zie je bijna alles dubbel bij man en pop. Alleen niet bij man:25% lutino split voor witmasker {X1:  gepareld} En bij pop:25% lutino gepareld split voor witmasker.

Dus is een lutino altijd een man. En een geparelde lutino altijd een pop. Van de andere kleuren/mutaties weten we het dus niet omdat een witmasker ook bij de man staat en bij pop. Snap je het?  Anders moet je ff een IM sturen.

Lin

Jaja de batterijen waren allemaal op maar kon nog net deze mooie heldere foto's maken. Even jullie jaloers maken.. ;)

Het mannetje Lemon van Roxanne, wat een mooi koppie.  ;D

En dit wass natuurlijk Awan de mooie albino die straks naar Henry gaat.;D

En de kleinste popje Ruby van Ria, die opeens hele mooie parels kreeg.;D

Ik heb nog geen tijd gehad om te kijken naar de 4 eitjes maar ik zal mijn best doen om te kijken hoeveel er bevrucht zijn. Mama Ayla heeft nog een buikje dus ik hoop morgen op een 5e eitje. zou wel heel erg leuk zijn.Verder had ik nog geen nieuws. Ik hou jullie op de hoogte!!

patty_dordtse valkjes

ben nieuwsgierig nieuwsgierig  ;D
jonge valkjes te koop