20 juli 2025, 01:04:58

Ayla en Tiamo (deel 2 is geopend!)

Gestart door Lin, 30 januari 2005, 21:16:06

« vorige - volgende »

Lin

Vanochtend weer foto's gemaakt, maar die kan ik waarschijnlijk pas morgenavond weer plaatsen. De oudste is nu 18 dagen oud en de andere 17 en 16 dagen. Het viel me wel op dat de jongste niet echt goed blijft staan. Ze is niet erg stabiel lijkt wel. Morgenavond maar even goed naar kijken.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Lin

Weer een kleine update van mijn kleintjes. Deze kreeg ik van thuis opgestuurd, die heb ik vanochtend gemaakt. Een deel van vanochtend heb ik nog thuis maar daar ben ik morgenavond weer. Dus morgen foto's van vandaag en morgen. Iemand al antwoord op mijn vraag over de parels?

Ria

17 februari 2005, 19:42:52 #152 Last Edit: 17 februari 2005, 19:46:02 by Ria
Hoi Lin,

Als ik naar de tweede foto kijk van vandaag dan zie ik daar witte en oranjige stukjes in het hulsje zitten. Met name op de bovenvleugel. Dit had het geparelde lutino jong toendertijd bij mij ook. Met zekerheid durf ik het niet te zeggen maar ik zou er niet van opkijken. Ook kijk ik donkerder (feller) tegen het kuifje aan. Maar wie weet. Ik weet nog dat ik ook dagen heb zitten turen eer ik het goed zag. En bij daglicht was het beter te zien dan bij lamplicht. Stiekum hoop ik het wel want ik vind geparelde lutino's enorm mooi.

Groetjes,
Ria

boezempje

hai

zo als ik kan zien zie ik ook een geparelden lutino.
zou mooi zijn meis

gr essie

Lin

Het zal toch niet waar zijn? :o eerst al dat de ouders beide split zijn voor verschillende dingen.Dus bleek dat ik veel verschillende mutauies kan krijgen. Dan weer het goede nieuws dat ik 3 albinootjes had en nu dit weer!  :o Het lijkt er wel op bij die allerkleinste. Wel balen dat ik vanavond niet thuis kan zijn. Morgenavond maak ik duidelijke foto's en dan weten we het zeker. Het zou wel weer heel geweldig zijn. wat een verrassingen dan!!

Henry

beste lin

mocht je valkjes nog split zijn voor geparelde dan knnen er de volgende mutatie eruit komen maar weet het niet zeker of ik het goed heb ingevult.

Moeder:lutino split voor witmasker
Vader:witmasker split voor {X1:  lutino gepareld}

man afkomst:
25% witmasker lutino split voor {X1:  gepareld}
25% witmasker split voor {X2: lutino}
25% lutino split voor witmasker {X1:  gepareld}
25% wildkleur split voor witmasker {X2: lutino}

pop afkomst:
25% witmasker lutino gepareld
25% witmasker
25% lutino gepareld split voor witmasker
25% wildkleur split voor witmasker

dus als ik het goed heb gadaan dan kunnen er gparelde lutino popjes uit komen.

henry

Lin

Hoi Henry,

Ik had al een berekening via mijn IM gehad van iemand anders. Maar nu kan iedereen het dus zien wat het dan zou zijn als ze echt gepareld is.

Lin

Maar ik kan dus ook een witmasker lutino gepareld hebben een geparelde albino toch? ::) Hoe ziet dat eruit? Kan iemand een foto plaatsen, heb er nog nooit van gehoord. Zou dat dan bijzonder zijn als ik die een keer in een nestje zou hebben?

Ria

Hoi Lin,

Het zou dan een geparelde albino zijn, maar ja de parels zijn wit. Die zie je dus niet.

Groetjes,
Ria

ep

Deze geheel witte valkparkieten zijn op uiterlijk niet te sexen. Hoewel we spreken over albino is een witte valkparkiet in principe een lutino én een witmasker. Door lutino factor zijn ze grijs verloren en door de witmasker factor zijn ze geel en oranje verloren, er blijft dus uitsluitend wit over. Dus kan alleen het gedrag gebruikt worden voor het bepalen van de sexe. Er bestaan albino's met rode ogen en met zeer donker rode, vrijwel zwarte ogen. De kleur van de ogen zegt niets over het geslacht.

Als je albino gepareld is:
Vrijwel elke kleur valkparkiet kan ook nog gepareld voorkomen. Over het hele lijf komen er dan in een regelmatig patroon spots, vlekjes, voor die afhankelijk van de oorsprong kleur geel of wit zijn. Hierdoor verwijnen dan vrijwel alle zichtbare kenmerken voor het bepalen van het geslacht. Maar,..... bij mannen verdwijnen de parels altijd! Meestal met de jeugdrui grotendeels en pas geheel na een aantal keren in de rui geweest te zijn. Deze mannen keren dan terug naar de oorspronkelijke kleur. Een volwassen valk die dus nog net zo gepareld is als in de jeugd zal dus altijd een pop zijn.

Overigens kan ook een albino gepareld zijn, maar dit is dus niet zichtbaar. Witte spots op een witte vogel zijn uiteraard niet zichtbaar. Kwekers moeten echter hier wel rekening mee houden want deze genen voor gepareld zijn kunnen uiteraard wel aan het nageslacht worden doorgegeven.

Heb dit toevallig vanmidag gelezen heb het ff gepikt van de mutatie lijst als het niet mag verwijder het dan maar weer.
petra

Lin

Dat verhaal van de parels dat wist ik wel en ook van dat je het geslacht niet kan zien aan uiterlijk. Maar toch bedankt voor je duidelijke uitleg. Maar ik was in de war met lutino's die krijgen gele parels en ik dacht dus aan een albino met gele parels.  Maar daar was natuurlijk niet over nagedacht dat die dan wit zouden worden. Beetje erg domme vraag dus.. :D

Paul

Hoi Linda,

Wat een leuke foto's weer in je dagboek :-)
Het blijft moeilijk te zien met de parels vind ik altijd vaak als de veertjes echt uit de hulsjes gaan komen is het beter te zien want dan zie je echt duidelijk supjes op de veren.
Maar als ik zo kijk bij die ene lijkt me dat wel een geparelde.
Maar ik heb me bij wildkleurtjes ook wel eens vergist dan leek het een geparelde en het bleek later gewoon een wildkleur te zijn.
Maar als je de twee lutino's met elkaar vergelijkt zie je wel duidelijk verschil dus ik denk dat je er wel vanuit kan gaan dat die ene gepareld is.
Je kan dan nog beter de splitten van de ouders bepalen voor een volgend nestje dat is wel handig :-)

Groetjes, Paul

Lin

Ik heb mooie foto's van ria gehad zodat ik kan kijken hoe een kleine geparelde eruit ziet. Maar vanavond ga ik mooie vergelijk foto's maken.

boezempje

hai lin

deze foto heb ik voor je gemaakt ff ik vindt deze kleinen zo lieff.

gr essie ;)