kan ik overstappen op een lepeltje ?

Gestart door sharin, 30 januari 2005, 13:50:21

« vorige - volgende »

sharin

hoi, wij hebben een jong die we met 11 dagen uit het blok hebben moeten halen hij werd niet meer warm gehouden en ook werd er niet meer gevoerd. hij was met 11 dagen oud pas 16 gram hij was de enigste in het nest dus hij kon zich ook niet warmen aan zijn broertjes en zusjes. dus ja wat moet je dan ? wij zijn geen voorstanders van handopfok en hebben ook altijd gezegd daar beginnen we niet aan maar als je zo een ukkie ziet rondkruipen in zo een blok op zoek naar warmte en eten dan ga je het toch proberen. dus daarom zijn we maar met handopfok begonnen hij is nu 20 dagen oud en weegt 64 gram. maar nu mijn probleem mijn vriend heeft een week vakantie gehad en heeft de kleine met een spuitje gevoert nu gaat hij morgen weer werken en moet ik zowiezo een voeding per dag over gaan nemen. kan ik een jong van 20 dagen nu met een lepeltje gaan voeren want ik durf niet te voeren met een spuitje. en weet iemand misschien ook wat een jong normaal rond de 20 dagen hoort te wegen ? of is dit erg verschillend per jong ?
tot nu toe gaat het erg goed met hem en hij groeit snel.

groetjes sharin

XxLindaxX

Hoi Sharin,

Ik heb mijn valkje gekregen toen ze 2,5 week oud was en ik haar haar maar 1 week met de spuit gevoerd. Ik ben dus begonnen met de lepel toen ze 3,5 week was. Ik heb gelezen dat dit best kan met 3 weken , omdat ze op latere leeftijd misschien moeite zullen krijgen om over te schakelen op de lepel. Bij mij is het prima gelukt om over te stappen op een lepeltje en zo te lezen is je valkje al bijna 3 weken oud dus zal ik het wel proberen. Als het valkje echt niet wil eten van de lepel en hij gaat achteruit kan je beter toch met de spuit proberen zodat hij toch wat voeding binnen krijgt.
Verder kan je beter ook tips vragen aan de mensen op dit forum die dit vaker hebben gedaan en dus ook meer weten dan ik.

groetjes Linda  

Paul

Hoi Sharin,

Ik heb ook een valkje met 1,5 a 2 weken ongeveer vanuit het nest moeten voeren.
Die heb ik 8 weken lang moeten voeren tot ze zelf pas at.
Op het eind woog ze 56 gram en dat was toen ze al 8 weken was.
Dus het gewicht is prima in elk geval.
Met een lepeltje gaat ook prima en vaak is het nog veiliger ook.
Gewoon het lepeltje met pap onder de punt van zijn snavel omhoogtrekken en een beetje pap in de bek proberen te krijgen als ze eenmaal de lepel gewend zijn hoef je die er alleen maar voor te houden.

Groetjes, Paul

sharin

Ok bedankt ik ga het straks proberen met een lepeltje. kan het een gewoon lepeltje zijn of moet er nog wat omgebogen worden ?
Dodo woog vanmorgen 70 gram dus maar hopen dat het zo goed blijft gaan.
paul hoe kwam het dat dat kleintje van jou met 8 weken nog zo weinig woog ? was ze ziek ?

groetjes sharin

Riny

31 januari 2005, 13:28:12 #4 Last Edit: 31 januari 2005, 13:29:21 by Riny
Hoy Sharin
Ik heb al veel valkjes met succes zo groot gebracht,en het gewicht van jou ukkie is prima.
Je kunt een klein theelepeltje een beetje ombuigen (dit gaat heel goed met een notekraker)zodat het lepeltje een beetje op een snaveltje lijkt.
Na 1 of 2 keer zal hij goed eten van het lepeltje.
Als je helemaal over gegaan bent op voeding met het lepeltje kun je er ook wat trosgierst doorheen doen,dan lijkt het al wat minder op babyvoeding.
Naderhand doe je de voeding in een onderzettertje of een heel plat schaaltje waar jou valkje zelf ook bij kan.
Je strooit er wat eikrachtvoer of trosgierst op ,en houd het lepeltje steeds lager en probeerd zo om hem zelf aan het eten te krijgen.
Als je ziet dat hij geregeld zelf eet eens een voeding overslaan en in de gaten houden of hij zelf gaat eten.
Wel goed het gewicht in de gaten houden.Als hij niet afvalt is het prima.Zorg dat hij ook een stengel trosgierst in de buurt heeft liggen, vaak beginnen ze daar ook aan te pikken.
Ik wens je veel succes en als er nog vragen zijn hoor ik dat graag van je.
Groetjes Riny  :D :D

Paul

Hoi Sharin,

Die kleine van mij was niet echt ziek maar had een hele slechte start.
Haar vier broertjes en zusjes waren al doodgegaan en zelf lag ze al zwaar onderkoeld in het broedhok.
Ze had ook botontkalking, bloedarmoede en ze was uitgedroogd.
Ook was ze door de moeder verschrikkelijk geplukt dus ze had een hele slechte start.
Die van jou heeft dat niet dus die heeft wel meer kans om groot te worden.
Ik gebruik zelf een heel puntig klein theelepeltje maar heb die niet omgebogen omdat ik het zo prima vind gaan.
Op een gegeven moment kunnen ze wel iets afvallen dat is wel normaal als ze ouder worden.
Een jong bij de ouders weegt soms al 115 gram en loopt later terug naar 80 gram als hij zelfstandig word dus als ze wat groter zijn kunnen ze wel wat teruglopen in gewicht.

Groetjes, Paul

sharin

heel erg bedankt voor de reacties ik heb net met een lepeltje gevoerd en buiten het kliederen om ging het super goed hij heeft ruim 10 cc naar binnen gewerkt en ligt nu weer lekker onder de warmte lamp. alleen nog een vraagje op de lijst hier staat dat ze ongeveer op deze leeftijd 7 tot 10 cc mogen maar ik heb het idee als ik niet stop bij 10 dat ie dan door blijft eten. moet ik hem hierin zijn gang laten gaan of gewoon de lijst aanhouden ?

groetjes sharin

Paul

31 januari 2005, 16:08:52 #7 Last Edit: 31 januari 2005, 16:11:11 by Paul
Hoi Sharin,

Ze hebben een automatische afslag en ze stoppen vanzelf als ze genoeg hebben:D
De hoeveelheden in de lijst zijn een beetje gemiddeld dus dat kan altijd wat afwijken.
Maar als hij 12 of 14 ml eet en hij geeft zelf aan dat hij dat wil dan kan je dat gewoon geven hoor.

Groetjes, Paul

Riny

Hallo Sharin
Je mag gewoon doorvoeren, als ze genoeg hebben houden ze vanzelf op.
denk je er wel aan om met een watje met warm water zijn smoeltje schoon te maken??
Het gaat anders helemaal vast koeken,en dan krijg je het bijna niet meer schoon.
Groetjes en succes Riny :D :D :D

sharin

ja ik heb hem ook helemaal schoon gepoetst. vanavond eens kijken hoeveel hij zelf wil eten ben erg benieuwd.

groetjes sharin

ep

ik ben ook benieuwt laat je het ons ff weten?

sharin

hoi, nou ik had 20 cc klaar gemaakt en dat over geschept in een ander bakje dus ik denk dat er 18 cc over is gebleven en het schaaltje was bijna schoon leeg dus ik denk dat hij zo 17 cc naar binnen heeft geslobberd nu net en hij wou eigenlijk nog meer maar dat durfde ik niet goed aan. verder had ik nog een vraagje hij heeft na het voeren een klein luchtbelletje zitten aan de bovenkant van zijn krop moet ik me hier ongerust over maken of niet ? maar het gaat super goed met onze dodo zal morgen eens kijken of ik een fotootje kan plaatsen.

groetjes sharin

Riny

Hoy Sharin
Over dat luchtbelletje hoef jij je geen zorgen te maken.'
Dat hebben ze hier ook na het eten.
Groetjes Riny :D :D :D

Paul

Hoi Sharin,

Hier zit de krop soms ook aan de bovenkant vol met lucht als ik zelf voer.
Als je een uurtje later kijkt is het bijna weer weg je kan dat tegen het licht goed bekijken dan zie je dat de bovenkant van de krop vaak leeg is en daar zit lucht in.
Een hele enkele keer komt het wel voor dat dat niet weg gaat en dan word er met een injectie naald een klein gaatje gemaakt om de lucht weg te halen.
Maar ik denk dat dat bij jou niet nodig is zoals Riny al zei.

Groetjes, Paul

ep

Ik wacht met smart je foto af.
Leuk hoor dat het zo goed gaaat.
Hij groeit vast heel hart. ;)