9 mei 2025, 10:52:00

Fatale overgeefaanval

Gestart door sabrina, 6 april 2003, 14:19:50

« vorige - volgende »

sabrina

Hallo,
Afgelopen vrijdag is Kira overleden. Ze is slechts 4,5 jaar geworden. Het ging erg snel. Ze zat in d'r hok en plotseling begon ze te hoesten. Er kwam gelig spul (vloeibaar met kleine hardere stukjes) uit haar bek. Ik zette d'r bij de drinkbak, maar ze wilde niet drinken. Meteen voelde ik dat het niet goed zat en stopte Kira in een handdoek en in een doos. In ongeveer 5 minuten waren we bij de dierenarts, maar zij constateerde al meteen dat ze weinig kon doen. Het hoesten/ overgeven was in die tien minuten ook al veel erger geworden, de doos was helemaal nat en ze was erg verzwakt. De dierenarts zei dat ze een verslapper zou toedienen. Maar een paar tellen later kwam ze met het vreselijke nieuws dat het niet meer had geholpen. Ze was dood. En nog steeds kwam dat gelige vocht uit haar snavel lopen, ze zat er helemaal vol mee.
Wat kan dit vocht zijn? Hoe is ze hieraan gekomen? Ik heb echt niets aan haar gemerkt, ze was altijd vrolijk. Binnen een kwartier was deze opgewekte vogel dood. "gelukkig" geen lange lijdensweg, maar ik wil graag weten wat het is geweest. Wie kan mij helpen?

Sabrina

Mandy

Hoi Sabrina,

Wat een ontzettende vervelende ervaring voor je... :'(
Je vogel die dood gaat is al erg genoeg, maar dat je Kira zo hebt gevonden is wel naar. Je hebt gedaan wat je kon, maar het is inderdaad (gelukkig) geen lange lijdensweg geweest.

Ik heb geen direct antwoord op je vraag, maar duidelijk is wel dat dit met het maag-darmkanaal van Kira te maken had, vanwege dat braken en die gelige vloeistof die vrij kwam. Heeft ze ergens de kans gehad om van iets giftigs te knabbelen misschien? Iets anders kan ik ook niet verzinnen.

In ieder geval veel sterkte de komende tijd met dit verlies. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

sabrina

Hi Mandy,
bedankt voor je bericht. Ik ben ook nagegaan of het kwam door iets dat ze gegeten had. Maar we heben juist voor haar weinig planten e.d., en in de planten die we hebben toont ze nooit veel interesse. Verder letten we altijd goed op wat ze doet zodat ze ook geen andere dingen kan opeten (plastic ofzo).
De dierenarts had dit nog nooit bij een Valk gezien, slechts 1x een soort gelijke aanval bij een kat (?), en daar wisten ze ook niet hoe het kwam.
Groetjes, Sabrina :'(