8 mei 2025, 01:42:03

waarom ringen?

Gestart door Emmy, 19 oktober 2002, 15:15:25

« vorige - volgende »

Emmy

Bij de meeste vogels zal een ring waarschijnlijk geen problemen geven. Mijn Okkie is echter zijn gehele poot kwijtgeraakt door een ingegroeide ring met complicaties.

Enkele weken geleden heb ik bij een kweker mijn eerste valkparkiet gehaald, hij was geringd. Hij zat af en toe aan zijn ring te pielen en aangezien ik Okkie voor de gezelligheid in huis heb gehaald en niet om mee naar tentoonstellingen te gaan, heb ik de dierenarts gevraagd of het mogelijk was zijn ring te verwijderen.
Mijn eigen dierenarts kreeg het niet voor elkaar, de ring was nogal dik, en hij was bang zijn pootje op meerdere plaatsen te breken. Thuisgekomen heb ik een andere dierenarts gebeld, die hem eraf zou kunnen slijpen.
Nadat de ring verwijderd was kon Okkie niet meer op zijn pootje staan. Na dit twee dagen aangekeken te hebben (misschien had hij zijn pootje wel verrekt tijdens het hele gebeuren of gekneusd) zijn we met hem teruggegaan naar de dierenarts. Het pootje bleek ontstoken te zijn geraakt. Okkie kreeg antibiotica, een prik en zalf voor zijn pootje mee naar huis.
De twee dagen daarop ging het goed, hij begon weer te fluiten. De derde dag zagen we echter dat hij zich niet meer zo lekker voelde, zijn pootje was gezwollen, en we zijn wederom met hem naar de dierenarts teruggegaan. Daar kregen we andere zalf en druppels tegen de zwelling mee. De dag daarop liep Okkie door zijn kooi en vielen er opeens een groot aantal druppels bloed naar beneden. We schrokken ons rot. Toen hebben we met de dierenarts afgesproken dat hij een paar dagen bij hem zou blijven ter observatie. Hij kreeg een kraagje om en de zwelling van zijn pootje begon te slinken.
Hij bleef zijn pootje toch niet gebruiken en de doorbloeding werd steeds minder totdat het pootje ging uitdrogen. In overleg met Utrecht is besloten het pootje te amputeren, om bloedvergiftiging te voorkomen.
Gisteren hebben we hem opgehaald bij de dierenarts en hij redt zich gelukkig vrij goed.

Is er nou echt geen andere manier om deze toestanden te voorkomen? Waarom worden vogels bijvoorbeeld niet gechipt?

een zeer verdrietige valkparkietenmoeder

metal_goddes

Hoi Emmy,
Ik als valkparkietenkweker vindt ringen ook totaal nutteloos, daarom doe ik dit zelf ook niet.
Ik heb zelf ook zoiets meegemaakt met een chinese dwergkwartel, ik ondekte te laat dat het ringetje zijn pootje afknelde en dus moest hier ook een dierenarts aan te pas komen. Ook bij hem kon het pootje niet gered worden  :(
Sinds die tijd verafschuw ik  ringen.

Mocht je er ooit een valkje bijnemen en heeft die hetzelfde probleem, ga dan terug naar de kweker, zij zijn meestal wel in staat om de ring op een vakkundige manier te verwijderen.
De meeste dierenartsen zijn helaas niet zo breed georiënteerd
wat betreft vogels.

chippen doet men bij vogels (nog) niet omdat dit een vrij dure methode is, en dan moet je ook in het bezit zijn van een afleesapparaat om het functioneel te maken, het zal nog wel minstens 5 jaar duren voordat ze er misschien mee beginnen.
bij honden en katten is het gelukkig al wel in de plaats gekomen voor de oormerken.

Ik weet niet of Okkie nog in staat is om op de stok te blijven zitten? zo niet dan kan je er beter voor zorgen dat het bodemoppervlak zo groot mogelijk is, want daar zal hij dan het grootste deel van de dag doorbrengen.
en omdat vogels zich 's nachts veiliger voelen op een hoger gelegen plaats kan je bijv. een stukje triplex op maat (laten) zagen en hiervan een soort plateautje van maken (gewoon laten steunen op de zitstok) dan kan hij daar toch lekker op zitten i.p.v een stok want dan moet hij veel moeite doen om te kunnen blijven zitten.

Veel sterkte met Okkie.

Groetjes, Ilse

Richard

Hoi Emmy.

Wat een afschuwlijk verhaal zeg. Hieruit blijkt maar weer dat de meeste dierenartsen niet echt verstand hebben van vogels. ??? Het is toch in en in triest dat dit soort dingen zo vaak voorkomt. Het lijkt mij inderdaad beter om de vogels niet meer te ringen. Dit is alleen bestemd voor wedstrijd exemplaren. Maar niet voor de huis valkjes. Die heb je tenslotte voor je plezier en de gezelligheid. :P :P
Ik hoop dat het goed blijft gaan met je valkje. Mijn buurvrouw heeft er ook een met maar 1 pootje. En deze valk leeft al 6 jaar zonder en is erg gelukkig, dus ik zou me niet te veel zorgen maken.

Veel geluk met je valkje en de groetjes van,
Richard, Nanny, Jari en Tommy

Emmy

Okkie is weer thuis!!!
Hij redt zich gelukkig uitstekend met zijn ene pootje. Hij gebruikt zijn vleugel voor de balans en zijn snavel om te klimmen. Op zijn stokje zit hij ook stabiel.
Af en toe maakt hij een inschattingsfout en kukelt hij naar beneden, maar dat moet hij nog even leren.
We hebben zijn kooi zo aangepast dat hij overal makkelijk bij kan komen.
Maar het blijft triest.
Het zou inderdaad beter zijn om alleen wedstrijdexemplaren te ringen, maar het moet al zo vroeg gebeuren dat het waarschijnlijk nog niet duidelijk is hoe mooi het vogeltje wordt. Dan maar allemaal ringen :(, in de hoop dat er een mooie valk tussen zit.
Ik heb de kweker er van de week over gebeld en die kwam helemaal met een vreselijk verhaal. Zij vertelde dat er zelfs kwekers zijn die de pootjes van hun vogels breken om mooie exemplaren alsnog te kunnen ringen en vervolgens het pootje spalken. Waartoe sommige mensen toch in staat zijn met levende wezens???

Bedankt voor jullie medeleven, ik zal het Okkie doorgeven!

Emmy

Peter

Hoi,

Wij ringen zelf ook niet. Loky heeft bij ons al tweemaal een ontsteking door de ring aan haar pootje gehad. Ook omdat wij zelf alleen tamme valkparkieten verkopen heeft ringen voor ons zelf geen zin en de mensen die een tamme valkparkiet kopen vinden het ook niet erg dat een valkparkiet geen ring heeft.

Veel sterkte met het herstel van Okkie,
Groetjes,
Peter

Mandy

Wat een vreselijk verhaal zeg.
Ik had hier nog nooit van gehoord.
Ik kweek pas 2 jaar met gras- en valkparkieten en sinds dit jaar ben ik begonnen met ringen. Eigenlijk niet voor shows, misschien eens een keer voor de fun, maar meer omdat als er een jong wegvliegt en die gevonden wordt die dan weer bij mij terug komt en ik de eigenaar kan informeren. Die gegevens bewaar ik daarom bewust. En omdat mensen het vaak een vertrouwd gevoel geeft als ze een parkiet met een ring kopen; zekerheid dat het van een kweker komt en hoe oud die is, maar dat kan ik ze natuurlijk ook zelf vertellen. Ik zal hier mijn gedachten nog eens over laten gaan.
En kwekers die pootjes van hun vogels breken...te ziek voor woorden...dat zijn echt geen vogelliefhebbers, afgrijslijk!
Hopelijk zal Okkie zich een beetje redden, succes verder.
Groetjes Mandy
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

dunija

oi
ringen vind ik ook totaal nuteloos
mijn valk is ook niet geringt maar hoe het komt weet ik niet maar men valkje coco (r.i.p.) droeg ook geen ring en toen er een agent op bezoek was vertelde hij dat dat bij de wet verplicht was (waar ik dus geen barst van geloofde) dus heb ik voor de minste mezerie naar een diereenspeciaalzaak achter plastieken ringen geweest ik vind die het beste van allemaal ze zijn makkelijk te plaatsen en te verwijderen en als de vogel ze echt niet wilt en hij bijt erop vallen ze vanzelf af (wel opassen dat hij ze dan niet inslikt)

Paul

hoi Dunija,
Bepaalde vogels moeten inderdaad verplicht een ring om en dat moet dan ook een vaste voetring zijn die er niet af kan.
Valkjes vallen niet onder die regeling dus die hoeven helemaal geen ring om.
Die plastic ringen zijn er alleen voor om door de verschillende kleurtjes die ze hebben bepaalde koppeltjes uit elkaar te houden zodat bijvoorbeeld de pop met de rode ring wel met de man met de rode ring het nestkastje in gaat.
van mijn 11 valkjes hebben er ook maar 3 een ring om maar mochten ze er last van krijgen gaat die er wel af.

Groetjes,  Paul

dunija

ik heb gebruikt de plastieken om de makelijkheid van de vogels die metalen brengen soms een kwetsuur voor die soms ontsteekt wat helemaal niet leuk is voor vogels maar ik heb nu al 2 dage men valkje dunija en daar komt nooit een ring rond het pootje het zit niet goed voor hem en ik krijg het nie over men hart om ze iets te late doen wat ze niet willen daarvoor zie ik hem te graag  ;) kun jij mij soms paar goede tips geven wat ik men valkje nog kan leren ik weet wel niet hoe oud hij is maar ik laat veel geluidjes van de site hier afspelen zodat hij ze mss met tijd nabootst :)

grtz bjorn en dunija

Paul

Hoi Dunija,
Je kan proberen heb steeds hetzelfde woordje te zeggen.
Als hij niet veel ouder dan een jaar is kan ie het na gaan zeggen.
ook een melodietje steeds tegen hem fluiten kan hij dan leren.
Wat voor kleur heeft je valkje en heb je een man of een vrouwtje?
Mannetjes leren meestal wel praten maar bij vrouwtjes gaat dat bijna niet.

Groetjes,  Paul

dunija

is een lutino manetje maar de leefteid weet ik niet ik ben nu al 3 dage bezig het zelfde melodietje te late afspele op de pc op hoop dat hij het ook leert  *als hij het wilt tenminste :D*