1 mei 2025, 07:12:33

Kooi ruim genoeg?

Gestart door Dick_R., 3 februari 2005, 04:53:05

« vorige - volgende »

Dick_R.

3 februari 2005, 04:53:05 Last Edit: 3 februari 2005, 04:55:42 by Dick_R.
Ik heb een volière in elkaar laten lassen die inmiddels staat te pronken in mijn huiskamer. In deze volière heb ik twee ruimten. De grote ruimte voor mijn 12 grasparkieten (140 breed x 100 hoog x 70 diep), en de kleine ruimte (70 breed x 100 hoog x 70 diep)
In de kleine ruimte heb ik twee valkparkieten. Om veel redenen is losvliegen geen optie in mijn huishouden. Niet voor de grasjes, niet voor m'n valkjes.
Het is mij duidelijk dat mijn valkjes zich goed kunnen bewegen in hun ruimte en ook de vleugels kunnen uitslaan. Beide valkjes zijn man.
Nu loop ik ermee in mijn hoofd om nog twee valkjes te nemen maar ik weet niet of het wel verstandig is om 4 valkjes te houden in een ruimte van 70  100 x 70. Ik denk wel dat het zou kunnen, maar wat vinden jullie hiervan?

Dit is de volière:

Als er twee valkjes bij zouden komen, dan worden het weer mannetjes.

Paul

Hoi Dick,

Dat ziet er super uit ik wil zelf dit jaar ook zoiets gaan maken voor de valkjes en ook in 2 apparte gedeeltes.
Als je niet wil gaan kweken kunnen er best nog 2 bij lijkt me ze hebben ruimte zat dan nog.
In elk geval ziet het er best wel groot uit ze hebben zo wel lekker de ruimte veel beter dan in een gewone kooi :-)

Groetjes, Paul

Dick_R.

Hoi Paul,

Bedankt voor je reactie. Ik dacht ook wel dat het groot genoeg zou zijn.

Ik heb in de gaten dat jij ook een vogel ben. Een "vroege vogel" wel te verstaan!  :D

De volière is een eigen design, maar ik heb het door een ander laten lassen. De ruimten zijn gescheiden door een schot van het zelfde gaas wat ik zo in- en uit kan schuiven. Dus ik kan, als ik dat wensen zou, van twee ruimten, één grote ruimte maken. (Je weet maar nooit wat de toekomst brengt) De bodem is ook gaas met daaronder twee laden.

Als je interesse hebt, kan je ook even op mijn site kijken onder de sektie "zelfbouwvolière". (//www.bikebird.com) Daar zijn wat meer foto's beschikbaar. Kijk dat wel naar "Zelfbouwvolière # 2"

Laat ik nog even een paar reacties van andere valkparkietenbezitters afwachten.

Groetjes,

Dick.

Paul

Hoi Dick,

Ik ben inderdaad ook altijd in de nacht bezig :-)
Dat van die scheiding in het midden is een goed idee zoeiets wilde ik ook doen maar hoe dat moet wist ik niet en misschien kan ik met jouw idee wat ervaring opdoen :-)
Ook die lades wil ik eronder maken.
Ik wil eigenlijk 2 ruimtes naast elkaar van 1,5 meter lang en 1 meter hoog en dan 75 cm diep.
En indien mogelijk wilde ik dan ook een scheiding weg kunnen halen dat de vlucht 3 meter is.
Het komt dan ook op een onderstel of tafel te staan die heb ik al dus daar kan het dan mooit op staan.
Ik zal zeker even op je site gaan kijken.

Groetjes, Paul

Karin

;D Misschien is het vrouwelijk, maar ik denk juist als de valkparkieten niet los kunnen vliegen je geen 4 valkjes in die ruimte moet houden. 2 is dan juist mooi. Maak er nog een mooie kooi bij en koop voor beide mannen een lief popje  :D :D :D Dan zijn ze helemaal in hun sas. Wel erg mooi gemaakt trouwens !

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Dick_R.

Citaat;D Misschien is het vrouwelijk, maar ik denk juist als de valkparkieten niet los kunnen vliegen je geen 4 valkjes in die ruimte moet houden. 2 is dan juist mooi. ...

Hoi Karin.

Bedankt voor je reactie, maar waar berust het bovenstaande op?
Kweken wil ik voorkomen en een tweede of een nog grotere volière is geen optie. Nu heb ik belangrijk meer grasjes die allemaal van het mannelijk geslacht zijn. Dit gaat echter geheel probleemloos. Nu zijn valkjes geen grasjes, maar ik dacht dat vier valkventjes wel moest kunnen lukken. Het probleem lijkt mij ook niet het geslacht (ook al begrijp ik natuurlijk wel waar je heen wil), maar de beschikbare ruimte.

Inderdaad, de twee kunnen zich nu goed bewegen, ook al vind ik dat ze niet zo bewegelijk zijn. Ik denk ook dat vier valkjes in die ruimte (als ze zijn zoals die ik nu heb) zich ook goed kunnen bewegen. Ik wacht toch nog even een paar reacties af. Misschien heb je wel gelijk, twee zijn voldoende in die ruimte.

Dick.

Karin

Ik bedoelde dat ik de ruimte voor 4 valkjes die niet los kunnen vliegen te klein vind en als je er dan toch 4 wilt hebben, waarom dan geen 2 popjes erbij en dan per 2 in een kooi  ;D Dus nog zo´n kooi erbij maken. Maar het valt me altijd op dat juist de mannen ( mensenmannen  ;D ), zoals jij en Paul nu dus, al snel tevreden zijn met een bepaalde ruimte en juist vrouwen ( o.a. ik dus  ;D ) de ruimte dan toch al snel te klein vind. Vandaar dat ik zei dat het misschien "vrouwelijk" is  ;D Maar ik zal voor de duidelijkheid mijn berichtje herschrijven  ;D :

Ik vind de kooi te klein voor 4 valkjes als ze niet los kunnen vliegen. Wil je er toch graag 4, waarom maak je er dan niet nog zo´n kooi bij en geef je beide mannen een popje en zet je de koppels apart. Maar je kunt natuurlijk ook nog 2 mannen erbij kopen en die in de tweede kooi zetten....

Zo duidelijk ?  :D :D :D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Inger m

Hoi,
Ik ben het met Karin eens. Het was me nog niet opgevallen dat dat iets typisch vrouwelijks is, maar wel grappig!

Maar ik vind de kooi persoonlijk ook te klein voor 4 valkparkieten. Mijn valkparkieten zitten in een ruime buitenvoliere en ik vind dat ze minstens toch wel een stukje moeten kunnen vliegen (meer dan de vleugels kunnen uitslaan).
Het is namelijk ook belangrijk dat de kooi niet te vol is ivm de rust. Te veel vogels in een ruimte geeft ook meer stress, zeker als ze de ruimte niet uit kunnen. Persoonlijk zou ik het houden bij deze 2 valkparkieten of een grotere kooi bouwen.

nb. Valkparkieten en grasparkieten kunnen vaak ook prima samen. Ik heb ze altijd samen in een buitenvoliere. Incidenteel treden er problemen op bij de kweek, maar dat is hier niet aan de orde.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Dick_R.

Karin, Inger,

Ik dacht dat de man altijd werd beschuldigd dat ze "ruimte" nodig hadden, maar Karin heeft daar zo haar eigen filisofie over.  ;D Hoe dan ook, de message is belangrijk: jullie vinden 70 breed x 100 hoog x 70 diep te krap voor vier valkjes die niet los kunnen vliegen.
Ik ga natuurlijk niet valkjes inblikken voor mijn plezier. Ik zie geen optie voor meer volière ruimte, dus denk ik dat ik jullie advies van harte neem.
Helaas voor mijn macho's dat ze zich alleen maar kunnen verheerlijken aan hun evenbeeld van de in de volière hangende spiegeltjes, en niet aan een gevleugeld popje. Voorbehoedsmiddelen zijn er denkelijk niet te koop voor valkjes :D

Maarre...bedank!

Dick.

Karin

Er ontstaan de mooiste homorelaties tussen 2 mannelijke valkjes hoor, dus ze zullen zich niet vervelen  :D :D :D Ze zullen elkaar lekker gaan poetsen en is sommige gevallen zelfs betreden  ;)

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Valerie

CitaatIk ga natuurlijk niet valkjes inblikken voor mijn plezier.
Voorbehoedsmiddelen zijn er denkelijk niet te koop voor valkjes :D

Maarre...bedank!

Dick.
Valkjes in een blikje.... ;D Wel grappig uitgedrukt.
Je kan het altijd proberen de mannetjes een condoom rond te doen :D
Nu even serieus: Waarom laat je de valkjes niet af en toe (per 1) uit de kooi om even te vliegen? Dan zou het wel perfekt kunnen om er nog 2 bij te nemen. Of waarom probeer je niet de scheiding tss beide delen eruit te halen? Als dan je valkjes en grasjes toch nog blijken niet samen kunnen, kan je de scheiding er gewoon weer tss steken.

Groetjes,

Valerie.

opmerking: ik heb hier een rosella in een veel te kleine kooi (kooi voor valkje) en omdat ie niet tam is, gaat die er ook maar heel er weinig uit (+- 1 à 2 keer in de maand?). Terwijl ik weet dat een rosella ruimte nodig heeft, hij zou zijn vleugels moeten kunnen strekken en kunnen vliegen. Ik heb zelfs al zitten denken om de rosella in de volierekooi te zetten en de 2 valkjes in de kleine kooi. De valkjes die zouden er dan wel uit mogen. ;)

Dick_R.

Hoi Valerie,

Bedankt voor je reactie.

Om veel geldige redenen is het uitvliegen gewoonweg geen optie, niet voor de valkjes, niet voor mijn grasparkieten.
Alleen met een duizenden-investering zijn de perspectieven anders, en die heb ik nu eenmaal niet.
Ik denk dus dat ik het dan maar bij twee laat. De ruimte nu lijkt mij niet te klein voor 4, maar jullie met z'n allen hebben nu eenmaal meer ervaring met valkparkieten. Je weet misschien dat "koppighied is de wijsheid van een ezel", dus twee zijn het en twee zullen het er blijven.
Wel erg jammer.

Groetjes,

Dick.