Vraag over geluid en karakter van de valkparkiet

Gestart door Sanne Hazemeijer, 28 januari 2005, 15:25:53

« vorige - volgende »

Sanne Hazemeijer

Hallo allemaal!

Momenteel hebben we nog een grasparkietje maar daarna willen mijn vriend en ik graag een valkparkiet nemen. Alleen het probleem is dat we in een vrij gehorige flat wonen. Dus voordat we helemaal enthousiast worden over een eventuele aanschaf willen we graag even weten of valkparkieten veel lawaai maken? Is het te vergelijken met de geluiden van een grasparkiet?

En over het karakter, verschillen mannetjes en vrouwtjes veel? Is de een liever dan de ander?

Alvast heel erg bedankt!

Sanne en Roland

Paul

28 januari 2005, 15:36:55 #1 Last Edit: 28 januari 2005, 15:39:44 by Paul
Hoi  Sanne en Roland,

Vakparkieten kunnen zeker als ze om aandacht vragen best hard gillen en ik denk ook iets harder dan een grasparkiet.
Maar het is per valkje verschillend ik heb een tam popje hier die ik nog nooit hard geluid heb horen maken.
In flats zijn het vaak vooral de lage tonen die overlast veroorzaken en als je valkje niet echt zit te gillen zullen er denk ik niet veel problemen zijn.
Neem in elk geval een tam en jong valkje van een kweker die kan je vaak ook nog veel leren en ook om rustig te zijn.
Heb je een volwassen valkje wat al gilt is dat moeilijk af te leren.
Verder heb ik er totaal 22 hier binnen zitten en ik vind het geluid erg meevallen ze hebben in de ochtend even een kwetteruurtje maar het grootste gedeelte van de dag zijn ze best rustig.
In de nacht slapen ze dus als het schemer word zullen ze al helemaal weinig geluid meer maken.
Mannetjes en popjes kunnen beide even lief zijn.
In karakter hoeft dat niet veel uit te maken alleen mannetjes kunnen vaker leren praten en melodietjes nafluiten dan popjes die doen dat zelden.

Groetjes, Paul

Sanne Hazemeijer

Hallo Paul,

bedankt voor je leuke en uitgebreide antwoord!
Ik denk dat onze keuze een mannetje gaat worden :)

Groetjes,
Sanne en Roland

ep

Hoi wat leuk dat jullie er over denken om een valkje te nemen.
Ik heb mijn valkje tico nu een week hij is nog een beetje aan het wennen.
Nou blijk ik een uitzonderlijk rustig valkje te hebben dat was al bekent bij de vorige eigenaren tico is 3 jaar oud en heel tam, alleen als hij zijn kooi uit wil komt er geluid uit.
Jammer genoeg fluit hij niet zo mooi, maar het is de liefste valk van heel de wereld.
Succes met het aanschaffen en laat het ons nog eens weten wat het is geworden.

groetjes petra

Paul

Hoi Sanne en Roland,

Zoals ik uit jullie berichtje begrijp wil je nu nog niet meteen een valkje maar zijn jullie de mogelijkheden aan het bekijken en informatie aan het inwinnen.
Dat is heel goed je kan het beste eerst veel informatie inwinnen voordat je later spijt zou krijgen zoals helaas heel vaak gebeurd.
Ik wil er nog wel even bij vermelden dat een grasparkietje ook 15 jaar oud kan worden en een valkparkiet nog vele malen ouder als je geluk hebt.
Ik heb hier 1 valkparkiet die is nu ongeveer 28 jaar oud dus ze kunnen nog grotere leeftijden halen dan grasparkieten.
Neem dat in elk geval ook mee in jullie overweging om ter zijner tijd een valkparkiet aan te schaffen.

Groetjes, Paul

Joyce28

popjes zijn rustiger.Je zal altijd wel uitzonderingen hebben,maar ik heb hier poppen en die hoor je maar op 2 vaste tijden per dag,en dat is ook maar ff ;)

Agnes

Hoi Sanne,

Wij hebben ook een grasparkietje en besloten om er een valkparkiet bij te nemen. We hebben de hele site zowat uitgeplozen om ons voor te bereiden. Je wilt tenslotte weten waar je aan begint nietwaar? Wij hebben een valkje besproken bij Peter en Angelique, en zoals het er naar uitziet, is 1 van de jongen van Sammy voor ons. We willen ter zijner tijd proberen of het grasje en de valk bij elkaar in de kooi kunnen. Maar kunnen ze elkaar niet uitstaan, dan houden we ze apart.
Veel succes met de evt. aanschaf van jullie valkje!

groetjes van Agnes.

Groetjes van Agnes en de Veluwse valkjes.

Sanne Hazemeijer

Hallo allemaal!

Bedankt voor de reacties!
We zijn inderdaad alle mogelijkheden aan het bekijken, omdat we het valkje wel het beste willen bieden.

Wat leuk om te horen dat grasparkietjes iets van 15 kunnen worden! Mijn vorige grasparkietje is helaas maar 5 geworden, was een albino die eigenlijk altijd al beetje slechte conditie had. Het parkietje daarvoor is maar 8 geworden, die had een middenoorontsteking.

Maar een grasje en een valkje zijn dus samen te houden in een kamer?

Riny

Hallo Sanne
Ik heb valkparkieten samen met grasparkieten samen in de voliere gehad.
Het gaat prima zolang als je maar geen broedblok ophangt.Groetjes Riny :D :D :D

Paul

Hoi Sanne,

Ik heb hier een grasparkiet en dat is een mannetje die zit bij 8 valkparkieten en dat gaat prima.
Zijn popje is toen doodgegaan en hij heeft er zelf voor gekozen om bij de valkjes de volliere in te gaan dat vind ie best wel fijn daar zo te zien :-)

Groetjes, Paul

Sanne_Roland

Ik ben blij te horen dat ze ook best samen kunnen gaan!
Ik zie niet in waarom we er niet komende zomer al eentje zouden nemen.

Het lijkt me echt geweldig om een valkje in huis te hebben!

Riny

31 januari 2005, 01:48:19 #11 Last Edit: 31 januari 2005, 01:49:08 by Riny
Hallo Sanne& Roland
Het is echt geweldig om een valkje te hebben .Als je er een maal aan verslingerd bent,kom je nooit meer van die verslaving af.
Groetjes RIny :D :D :D

Sanne_Roland

Haha dat kan ik me voorstellen!

Ik heb momenteel echt plek voor eentje, want we hebben maar een klein huisje ;)

Ik heb me opgegeven bij een kweker en die begint in maart met de nestblokken ophangen....ben benieuwd!

ep

Leuk hoor en wat voor een ga je er nemen?
Je hebt ook zoveel verschillen.
Ik heb zelf een wild kleur man.
Persoonlijk vind ik gele en witte ook mooi maar de meeste schijnen nachtblind te zijn en je meot dus s,nacht een lampje aan hebben anders raken ze in paniek.
Ook iets om ff mee te nemen in je keuze mischien.

Riny

Hallo allemaal
Bij mij in de voliere zitten 4 lutino's.
Ik heb nog nooit iets van verwondingen bemerkt ,terwijl er 's nachts geen licht brandt.
Hieruit blijkt toch wel dat het ook zonder licht kan.
Groetjes Riny :D :D :D