28 maart 2024, 22:26:15

nagels knippen

Gestart door Ingrid, 25 augustus 2002, 22:50:15

« vorige - volgende »

Ingrid

Hoi allemaal,

Wanneer moet je de nagels van een valkje knippen en hoe moet dat??

Tara.

Dag Ingrid, bij gezondheid kun je iets over "te lange nagels" vinden; vraag 6. Je ziet wanneer de nagels te lang zijn, als het moet per maand, maar als je goed zitstokken en gerief hebt waar de nageltjes van afslijten, hoef je dat niet te doen, groetjes, Tara.

Peter

Hoi Ingrid

Tara verwees je al naar meer informatie. Let op dat je niet in het "leven" knipt. Sommige dierenspeciaalzaken knippen ook gratis de nagels en geven er dan ook uitleg bij hoe het moet enzo. Probeer natuurlijke zitstokken, op die manier slijten de nagels vanzelf. Met kunststof stokken gaat het vaak niet. Er is ook schuurpapier te koop maar dat schuurt ook de zooltjes van de pootjes, en dat is niet te de bedoeling.

Groetjes,
Peter

connie

Hallo allemaal, Weet iemand van jullie of  de snavel van de valkjes door blijft groeien?   Er zit een klein bijna wit puntje aan de snavel van mijn Toby. Dit puntje is erg scherp en ik vind het wel een beetje lang (?) Ik geef  mijn valkje natuurlijk dingen om te knagen en  sepia en  wilgetakjes e.d. Ik hoop niet dat hij ooit geknipt moet worden dat lijkt me niet leuk voor de valk (en voor mij). Weet iemand raad? groetjes Connie. Ik heb een lutino dus de snavel is erg licht.

Tara

Hoi, als de snavel te lang wordt moet die geknipt worden, een valkje heeft liever dat hij kan blijven leven door te eten, als de snavel echter te lang wordt, kan hij de zaadjes niet meer pellen dus kan ie ook niet meer eten, dan gaat ie dood. Groetjes, Tara

Deborah

Hoi, ik probeer de nagels van mij valk te knippen, maar ze vindt dit erg vervelend, hebben jullie tips hoe ik hem het beste kan vasthouden zonder dat hij 5 dagen boos op me is?!?

Paul

Hoi Deborah,
Je moet hem in elk geval zo vastpakken dat je zijn ppotje goed vast kan houden zonder dat ie het net wegtrekt als je knipt want dan kan je uitschieten en dat is niet de bedoeling.
IN een goeie dierenspeciaalzaak hebben ze speciale knippertjes om de nagels te knippen.
Ik deed het wel eens met een schaartje bij een vriend van me en dat ging ook wel alleen goed uitkijken dat je inderdaad niet te ver knipt want dan gaat het bloeden.
Mijn valkjes knip ik eigenlijk nooit want de nageltjes slijten vanzelf af hier.
Een groot kalkblok waar ze op gaan zitten wil wel eens helpen en ook goeie zitstokken met de juiste dikte slijten de nageltjes vanzelf af.
Mijn oudste valkje is 12 jaar en die heb ik nog nooit zijn nageltjes moeten knippen.
Is maar beter ook want die bijt je helemaal open als je aan zijn pootjes komt  :D
Ik denk dat je valkje maar heel even boos op je zal zijn hoor en daarna weer gewoon normaal tegen je doet.

Groetjes,  Paul