<< OOGONTSTEKING ?? >> herbegonnen...

Gestart door cockaty, 22 januari 2005, 18:10:29

« vorige - volgende »

cockaty

22 januari 2005, 18:10:29 Last Edit: 12 februari 2005, 23:08:35 by cockaty
Heb daarnet gezien dat er een van mijn valkjes (geparelde) met dikke ogen zit. Heb dan metteen die valk uit de voliere gehaald en apart genomen en toen zag ik dat de ogen rood waren, maar die had dus zwarte ogen... en het ziet er ongeveer uit als deze:

(heb foto gebruikt van Lique om een vb te geven, ikzelf heb jammer genoeg geen digi)


Wat moet ik doen?? wachten tot het mss overgaat of naar de da gaan??


groetjes

Paul

Hoi Cockatyle,

Je kan de oogjes schoonmaken zoals Lique in haar berichtje gedaan heeft waar ook de foto stond.
Maar een oogontsteking kan ook wijzen op andere ziektes zoals papagaaienziekte en dat weet je nooit zelf van te voren.
Als er een goeie vogelarts in jouw buurt zit zou ik daar gewoon even langs gaan je zal misschien een zalfje krijgen of antibiotica.
In elk geval de rest van de valkjes ook goed in de gaten houden als er meer ontstoken oogjes krijgen dan weet je dat er meer aan de hand is.
Beterschap met de zieke.

Groetjes, Paul

cockaty

Ik wilde morgen bellen naar de da, omdat ik de da niet wou storen op zondag en niet mocht ook :-/
Maar vandaag is het al heel wat beter! Het rood is goed aan het wegtrekken en het oog is ook weer wat ronder, hopelijk is het morgen helemaal weg, anders zal ik bellen.

groetjes

cockaty

De ogen zijn vanzelf verbeterd, je ziet er nu niets meer aan en heb dan ook het valkje terug in de voliere geplaatst :)

groetjes

Paul

Hoi Cockatyle,

Fijn dat het weer over gegaan is dan is het waarschijnlijk alleen een oogontsteking geweest.
Blijf het in elk geval even goed in de gaten houden.

Groetjes, Paul

cockaty

tuurlijk, zal nu altijd tijd besteden aan het nakijken van alle 24 ogen ;) ;D
gelukkig is het nu over en hopelijk komt het niet meer voor, was toch ff geschrokken
groetjes

cockaty

het is weer herbegonnen  :-/
Het oog was zo goed als genezen, en nu  :o is ie weer zo dik
ik zal toch kijken voor een zalf ofzo bij de da, dat lijkt mij het beste.
Het kan gewoon aan mij liggen, maar ik denk dat ze maar met 1 oog kijkt, altijd met het goede dus. Maar ze kan perfect vliegen dus denk ik niet dat ze halfblind is...

groetjes

tommy

hoi

Als ik in ju schoenen zou staan zou ik toch met hem even naar een vogelarts gaan.

Ik heb vandaag matsjoe opgehaald bij dr Feld in amersfoort.
Die had een hele dikke kop en uitpuilende oogjes. Matsjoe had een voorhoofd holte ontsteking, waardoor de oogjes ontstoken raakte.

Ik zou contact opnemen even met feld.

Laat je nog even weten hoe het afloopt.

Zet hem in ieder geval apart.
Het liefste binnen waar het warm is (25 graden). Dan hoeft hij de energie niet te gebruiken om warm te blijven.
Je kan hem dan voorlopig niet meer naar buiten doen. Dat kan dan pas als ijsheilige is geweest.

grt Annemieke

Paul

Hoi Cockatyle,

Gebruik je toevallig ook schelpenzand op de bodem?
Daar kunnen ze ook oogproblemen door krijgen omdat ze dan kleine zandkorreltjes in de oogjes kunnen krijgen wat gaat ontsteken.
Anders is het wel heel verdacht dat hij zo snel weer een ontstoken oogje heeft en zou ik zeker even langs een vogelarts gaan.
Bij papagaaienziekte bijvoorbeeld kunnen ze ook ontstoken oogjes krijgen en dat moet zeker behandeld worden.
Zorg ook dat je valkje niet op de tocht staat dit kan ook oogontstekingen of erger veroorzaken.
Test dat uit met een kaarsje als dat beweegt en steeds 1 richting op dan toch het bij de kooi.

Groetjes, Paul

cockaty

hoi

ik heb haar uit de voliere gehaald, ik ga vanmiddag bellen voor een afspraak.

groetjes

Paul

Hoi Cockatyle,

Goed dat je er even achteraan gaat misschien is het niks ernstigs maar je kan geen risico lopen vind ik.
En het is ook niet normaal dat het al voor de tweede keer is nu.

Groetjes, Paul

cockaty

25 februari 2005, 18:21:24 #11 Last Edit: 4 maart 2005, 18:06:04 by cockatyle
hoihoi

Sry dat ik niets liet weten, maar het is nogal druk
de laatste tijd, schoolwerk :'(
Maar de valk maakt het goed, het was niets ernstig,
gewoon van het koude weer, het was een verkoudheid zei de da.

groetjes

margo23

Er heerst momenteel ook bij ons mensen een oogvirus :o, veel mensen hebben last van branderige en wat rode ogen (net als ik), misschien dat de valkjes dat ook over kunnen nemen? ???

groetjes Margo
Speedy, Jacco en Pearl

Paul

Hoi Margo,

De meeste ziektes die mensen hebben kunnen niet over gaan op de vogels.
Mensen worden juist veel eerder ziek door vogels als ze bijvoorbeeld papagaaienziekte hebben.
Dus ik denk niet dat een oogziekte bij mensen op de vogels over kan gaan.

Groetjes, Paul