29 maart 2024, 00:30:40

Koekjes bakken voor je valkjes.

Gestart door Paul, 22 januari 2005, 04:07:21

« vorige - volgende »

Paul

22 januari 2005, 04:07:21 Last Edit: 22 januari 2005, 19:41:43 by Paul
Hallo allemaal,

Ik wilde weer eens wat anders proberen voor de valkjes en daarom ben ik een recept voor vogelkoekjes gaan uitproberen.
Ik beschrijf hieronder het recept met de foto's erbij die ik ervan gemaakt heb.
Dit is de eerste poging en volgende keer komt er een recept bij van cakes voor de valkjes en ook ga ik nog zelf snoepstokjes voor ze maken.
Hier zijn ze er nu allemaal lekker aanaan het knagen dus ze vinden het wel lekker :-)

Ingredienten voor ongeveer 12 koekjes:

2 eieren.
80 gram meel of bloem.
2 eetlepels honing.
1 theelepel boter.
een bakje vogelzaad.
Bakpapier.




Doe de eieren, het meel, de honing en de boter in een kom bij elkaar.


Meng alles goed door elkaar zodat een kleverig deeg ontstaat.
Het mag niet te droog zijn maar ook niet te vochtig het mag in elk geval niet van de lepel af lopen.
Is het te vochtig dan kan er nog wat meel bij en is het te droog dan kan je er wat water doorheen doen tot de goede dikte ontstaat.
Het moet straks als een soort lijm gaan dienen om de zaadjes bij elkaar te plakken.


Meng nu de zaadjes door het deeg en zorg dat het deeg om alle zaadjes heen gaat zitten.
Het kan behoorlijk zwaar gaan want het deeg word erg taai maar met deeghaken in de mixer gaat het toch wel goed.
Het is even proberen hoeveel zaadjes erdoor moeten maar dat merk je snel genoeg dat er genoeg in zit.


Zo ziet het er dan ongeveer van dichtbij uit:


Verdeel het deeg op een bakplaat met bakpapier en druk het tot platte koekjes als je je vingers nat maakt kleeft het deeg er niet aan en kan je mooie rondjes vormen van de juiste dikte.
Daarna kunnen de koekjes in de oven.
De baktijd is ongeveer 15 a 20 minuten op een temperatuur van 200 graden en let op dat ze niet te donker worden anders kan je ze er eerder uit halen.


Hier zie je de koekjes als ze klaar zijn en als ze zijn afgekoeld kunnen de valkjes beginnen met smikkelen :-)


Je kan ook nog verschillende varianten maken door bevoorbeeld geraspte appel of andere gezonde dingen door het beslag mee te roeren.
De koekjes kan je bewaren in een goed afgesloten bakje in de koelkast bijvoorbeeld als ze niet allemaal meteen opgegeten worden.
Ze zijn dan ongeveer 14 dagen houdbaar.
 
Groetjes, Paul

Ed

Hoi Paul,

Ziet er leuk uit ga ik zeker proberen. Ik wist niet dat je zo culinaire was. Ik kan niet wacht op de snoepstokjes van jouw.

groetjes
Ed

Paul

Hoi Ed,

Jij bent snel met reageren ik had het recept er nog niet eens helemaal op staan  :D
Ik vond het gewoon leuk om te proberen en ze zijn er echt gek op hier ze zijn al behoorlijk aan het slopen en een paar zijn al voor de helft weg.
Voor de snoepstokjes is het deeg ietsanders maar het lijkt er wel op en dan kan je het om een stokje heen kneden en dan bakken.
Maar dat ga ik volgende keer uitproberen dit is in elk geval wel aardig geslaagd vind ik.
Een pk meel kost 19 cent en de rest kost ook bijna niks dus het kost niet veel om ze te maken.

Groetjes, Paul

Ed

Hoi Paul,

Het ziet er leuk uit dus ga het zeker proberen hoor het is weer eens wat anders.

En geloof wel dat ze het leuk zullen vinden als ze maar kunnen slopen daar gaat het om bij valkjes. :D

Groetjes
Ed

Riny

Hallo Paul
Een leuk idee om te maken maar bedoel jij met meel gewone bloem?
Groetjes en bedankt voor het recept Riny :D :D :D

Irene

 :D :D :D whahahha die paul,
wat een geweldig leuk idee en wat fijn voor een keukenkluns als ik dat er plaatjes bij staan ;D.
Wil nu ook wel graag een foto zien dat je valkjes er op annvallen hoor ;D.
wie weet op een verveelde zondag middag dat ik het ook eens ga proberen.
groetjes, irene

v.l.n.r.: Pebbles, Punkie en Gijs
Lees hier meer over deze 3 spookjes


Paul

Hoi Ed,

Behalve slopen hebben ze er ook zeker wel van gegeten in elk geval en ze leken het wel lekker te vinden ook.
De koekjes roken ook niet verkeerd in elk geval maar met al die zaadjes erin proef ik het zelf maar niet :-)

Hoi Riny,

Ik heb zelf gewoon bloem gebruikt maar in de recepten staat heel vaak meel vermeld dat heb ik zo over genomen.
Ik betaalde voor een kilo bloem 19 cent dus daar kan je nog eens wat mee proberen  :)
Alle ingredienten zijn heel goedkoop dus voor het geld hoef je het niet te laten om wat te expirimenteren.

Hoi Irene,

In de kamervolliere zijn alle koekjes al helemaal weg daar lagen er 7 dus ik kan daar geen foto meer van maken nu maar dat zal ik de volgende keer doen als ik de snoepstokjes maak:-)
Maar de meeste valkjes hadden er wel interesse in dat vond ik wel heel leuk.

Groetjes, Paul

Olga en Hans

 :D :D :D Paul,

Dit is leuk, dat willen wij ook proberen. Ze zijn bij ons ook gek op die snoepstaafjes en ben dan ook heel benieuwd hoe je dat gaat doen. Ik zal vast de lege stokjes bewaren, daar zit alleen zo'n plastic ophanghaakje aan, die zal ik er maar af halen, want dat gaat natuurlijk smelten in de oven. Maar we zijn heel benieuwd hoe jij dat doet  ;D ;D.

Groetjes Hans en Olga.


Tjico    01-01-2004       Coco en Kaya
Spykie  06-07-2004       zijn verhuisd    
Coco    17-07-2004       en wonen sinds
Rocky   07-08-2004       07-10-2007
Kaya     04-04-2005      bij Cobie.
Yoeri    17-05-1993

bobbie

 :D :DHoi Paul,

Gaaf zeg, zo'n recept.

Zeg Paul, je hebt toch geen valkparkieteneieren gebruikt he :o.

 :D :D

Ik ga het zeker een keer proberen.

Bedankt.

Groetjes, Nel :)

Ed

Hoi Paul,

Ze zeggen altijd dat de kok eerst zelf proeft  :D  :D  :D

Groetjes
Ed

Riny

Hoy Paul :D :D :D
Laat je niet voor de gek houden Paul!!!
Als we zo meer mannen op ons forum hadden werd het er nog gezelliger!!!!!!!!!! :D :D :D :D :D :D
Groetjes Riny

Olga en Hans

Hoi Paul

Gelijk enthousiast. Ze staan al in de oven, Wat een makkelijk recept voor de valkjes, de koffie pot hebben we ook maar gelijk aangezet :D :D :D. We wachten in spanning af op het resultaat. Wij de koffie, hun de koekjes.

Groetjes Hans en Olga


Tjico    01-01-2004       Coco en Kaya
Spykie  06-07-2004       zijn verhuisd    
Coco    17-07-2004       en wonen sinds
Rocky   07-08-2004       07-10-2007
Kaya     04-04-2005      bij Cobie.
Yoeri    17-05-1993

Paul

Hoi Olga en Hans,

Ik ben benieuwd hoe ze bij jullie bevallen :-)
Hier waren ze er gek op.
En ze zijn best makkelijk te maken he :-)
Wel even in de gaten houden in de oven, ze zijn snel klaar en te zwart is niet goed voor de valkjes.
Heel leuk dat je het ook gelijk geprobeerd hebt :-)

Groetjes, Paul

Olga en Hans

Hoi Paul

Ze zijn goed gelukt, er hangt er al 1 in de kooi en nu even afwachten wat ze er van vinden. Ze hadden al een snoepstaaf op en stroopwafel kruim. Dit is een gezonderkoekje voor ze.

Groetjes Hans en Olga.


Tjico    01-01-2004       Coco en Kaya
Spykie  06-07-2004       zijn verhuisd    
Coco    17-07-2004       en wonen sinds
Rocky   07-08-2004       07-10-2007
Kaya     04-04-2005      bij Cobie.
Yoeri    17-05-1993

Marianne

Hoi Paul,

Wat een geweldig idee, ik ga het zeker eens uitproberen.
Als alles lukt wat je nog in petto hebt dan kan je een kookboek voor valkjes gaan schrijven  ;D  :D  ;D

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!