3 mei 2025, 18:32:17

KNOPPEN FETISCH

Gestart door jennifer, 26 februari 2005, 14:55:50

« vorige - volgende »

jennifer

hallo,
mijn ernie heeft een obsessie voor alles waar maar knoppen op zitten.  De afstandbediening, telefoon, toetsenbord etc. Als ik aan het typen ben dan gaat hij ook op het toetsenbord zitten om als een gek aan de knoppen te bijten of te likken.  :P En als mijn vingers maar even te dicht bij hem komen dan hap hij naar mijn vingers toe en maakt hij een hoog kort geluid. En het doet soms echt pijn. Zijn kuif staat wel omlaag.
Telefoneren is ook echt een ramp. Hij gaat dan de rug van mijn hand terroriseren om maar aan een knop te kunnen likken.
hoe kan ik hem hierin remmen zodat hij ook mij niet "bijt" :'(

en dan heb  ik nog een vraag je. kan ik ernie meenemen in een andere kooi in de auto als ik ergens  twee dagen wil logeren of zou dit te veel stress met zich mee brengen?

groetjes jennifer :-*

Jaimy_en_Viggo

Hey hey,

Ja die van mij is ook gek van knoppen..je kunt hem het beste in zijn kooi zetten als je ergens mee bezig gaat met knoppen..of je pak een planten spuit..eerst waarschuwen en dan een straaltje water (oppassen voor je telefoon en toetsenbord)

Voor je andere vraag. Is je valkje goed tam? Ik neem nica ook overal mee naartoe..Onder mijn jas ;) maar je kunt hem ook in een kooi doen met een deken erover heen..wel oppassen dat het niet te koud wordt..(als hij in een warme omgeving zit) en niet op de tocht zit.

Groetjes Jaimy

Inger m

Hoi,
Het is heel natuurlijk gedrag voor een vogel om ergens aan te willen peuteren of knagen. Juist knoppen enzo zijn hier heel erg voor geschikt (wat voor ons natuurlijk niet zo prettig is).

Omdat dit natuurlijk gedrag is, ga hier de vogel NIET voor afstraffen! Hoe lastig dat ook klinkt. Kies ervoor om te zorgen dat de afstandsbediening ed. op een plek liggen waar de vogel niet bij kan als hij los is. Bied de vogel alternatieven aan om aan te knagen, zoals takken of stukken papier. Zit de vogel toch ergens aan te knagen wat jij niet wilt, haal hem er dan rustig vandaan en geef het iets anders (zie beschreven) om aan te knagen en mee te spelen.

Het gaat erom om de vogel mogelijkheden te geven om mee bezig te zijn en slimmer te zijn dan de vogel (niet aan jouw spullen!).

Wat betreft je tweede vraag:
Het is mogelijk om een tamme valkparkiet mee te nemen in de auto. Voor sommige vogels kan het autorijden bedreigend zijn, omdat de omgeving snel aan hen voorbij schiet. Dit kan veel stress opleveren. In zo'n geval heeft het de voorkeur de vogel in een (afgedekte) vervoerskist te vervoeren. Andere tamme vogels vinden het juist wel prettig om in een auto vervoerd te worden.

Het beste voor een vogel is om gewoon thuis te blijven (zeker voor zo'n korte periode). Zoek iemand die de vogel deze dagen eventueel wil verzorgen.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

the_lost_valley

Mijn valkjes vind het ook heerlijk om aan dingen te pielen. Echt alles wordt aan gevoeld en gekeken. Van pluisjes, en een vuiltje in mijn haar, tot de knoppen van de afstandbedingen. Zelfs de letters in de krant wordt naar gekeken, of ze niet van het papier af te krijgen zijn! Ik heb gemerkt dat straffen niet echt helpt.. gewoon negeren, en je spullen in veiligheid brengen.
Je kan je vogel wel meenemen, als je ergens gaat logeren. Ik heb zelf een reiskooitje, wat aan de bovenkant van doorzichtig plastic is, zodat de vogels nog een beetje wat kunnen zien onderweg. Ik heb mijn vogels van het begin laten wennen aan deze reiskooi, zodat ze niet gestressd raken, als ze er eens in op reis moeten. Je moet zelf even kijken wanneer jou valkje zich het meest op zijn gemak voelt. Als je hem de omgeving laat zien, of juist niet. Dan kan je het beste een doek over de kooi doen. Zorg wel dat wanneer je aan komt, je meteen de kooi voor de vogel in orde maakt, zodat hij snel weer naar z'n oude vertrouwde plekkie kan gaan. En let natuurlijk op waar je de kooi neerzet (niet op de tocht, of in direct fel zonlicht).
Suc6!
Groetjes Natalie

PB

Hey,

Dit klinkt me bekend in de oren ;)
Onze Taxco heeft dit ook.
Wij leggen hier telefoons en afstandbedieningen altijd met de toetsen naar beneden op tafel en als we dat een keer vergeten worden we hier vrijwel onmiddellijk voor afgestraft. Met toetsenborden is het wat lastiger dan moet je hem eigenlijk iedere keer als ie die richting oploopt moet je hem ergens anders neerzetten. Straffen helpt over het algemeen niet, die dingen blijven gewoon interessant.

Taxco heeft ook een knopen fetisj. Daarvan raakt hij kennelijk opgewonden en dan gaat hij zichzelf bevredigen...
Gekke beesten die valkparkieten  ;D

groetjes,
Petra