20 mei 2025, 00:25:14

geelwang vraag

Gestart door boezempje, 4 februari 2005, 18:19:30

« vorige - volgende »

boezempje

hai

ik heb een koppel geelwangen en nu wilden ik weten hoe het nu eigelijk zit,mijn koppel is aan het paren momenteel,
wat als ik er nu dalijk eitjes krijg??moet ik eerst het koppel geelwang laten broeden of meteen de eitjes weg pakken en bij een ander koppel neer leggen,ik weet dat de geelwangen ongeveer 8dagen broeden klopt dat??

gr essie

Paul

Hoi Esther,

Je hebt ook geelwangen die een nest gewoon uitbroeden en dan de jongen na 10 dagen ineens in de steek laten.
Ook hoor je wel eens dat ze gewoon een nest prima opvoeden.
Het is dus heel verschillend met geel wangen hoe het gaat.
Je kan gewoon aankijken hoe het gaat en als je een tweede koppel hebt zitten met eitjes en het gaat fout kan je ze wel overleggen.

Groetjes, Paul

boezempje

hai paul

oke dan wacht ik gewoon even af,
dank je

essie

Sander

Hallo

Ik zou ook de vogels gewoon hun gang laten gaan; Het zou zonde zijn mocht het dan toch een goed koppel zijn om telkens de eitjes te verleggen.

Groeten
Sander

Yvonne_R

Hoi,
Ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem, alleen heeft mijn koppel inmiddels als 6 eieren gelegd. Daarvan zijn er in ieder geval al 3 bevrucht (de rest kan ik nog niet zien). Ik heb nog 2 andere (niet-geelwang)koppels op eieren zitten, alleen ben ik niet helemaal van hun opvoedkwaliteiten overtuigd. Daarom twijfel ik dus ook of ik de eitjes moet overleggen of niet. Het is natuurlijk wel zonde als ze toch dood zouden gaan omdat de ouders ze in de steek laten. Ik heb trouwens een cinnamon bont geparelde geelwang pop en een geparelde man split voor geelwang. Maakt het feit dat de man split is nog iets uit wat betreft zijn opvoedinstinct.(Aangezien ik gehoord heb dat geelwangen slechte ouders zijn, geldt dit dan ook voor splitvogels?) Veel succes in ieder geval met je koppel geelwangen en ik hoop dat je er mooie jongen bij krijgt.
Groetjes Yvonne

Yvonne's valkenparadijs!

Karin

Ik denk dat het ook voor splitvogels geldt, omdat ze toch een jong moeten zijn van een echte geelwang. Maar ik denk dat ze minder problemen geven dan een echte geelwang. Ik denk dat je het beste broedsucces heb als je twee splitten gebruikt. Wel minder geelwangetjes, maar ik denk dat ze dan meer kans hebben door hun ouders groot gebracht te worden en dus ook weer meer kans hebben zelf goede ouders te zijn.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

boezempje

hai

dank jullie wel voor de tips allemaal en uitleg

gr essie

Sander

CitaatWel minder geelwangetjes, maar ik denk dat ze dan meer kans hebben door hun ouders groot gebracht te worden en dus ook weer meer kans hebben zelf goede ouders te zijn.

Je hebt inderdaad veel minder geelwangen. Ik heb ook een koppel splits zitten, en in 2 rondes was maar 1 van hun 8 jongen geelwang.

Groeten
Sander

Karin

Als je sexlinked geelwang hebt ( in de meeste gevallen ) heb je 25 % kans op een geelwang jong en dat zal dan een pop zijn. Alleen de mannen kunnen split zijn en je werkt dan met een gewone pop. Was ik ff vergeten ;D, popjes kunnen net als parel en lutino er geen split voor zijn  ;D Maar goed, de ene keer heb je geluk en heb je er meerdere in 1 nest, de andere keer heb je niks.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

boezempje

hai

kan allemaal wel klopen ja ik weet alleen dat uit mijn koppel dit komt!!

Moeder:gepareld geelwang
Vader:wildkleur split voor {X1:  geelwang}

man afkomst:
50% geelwang split voor {X2: gepareld}
50% wildkleur split voor {X2: gepareld geelwang}

pop afkomst:
50% geelwang
50% wildkleur