zit bijna alleen op de grond(doorgegroeide snafel0

Gestart door ep, 18 januari 2005, 00:44:33

« vorige - volgende »

ep

hallo  wij zouden zaterdag een valk krijgen nu mocht hij nog niet met ons mee want de kweekster vertrouden het niet zo erg.
nu blijkt hij een doorgegroeide snavel te hebben de kweekster gaat deze morgen knippen????
Gebeurt dit wel eens meer.
Nu is het ook zo dat tico bijna alleen op de grond zit en weinig op stok wie heeft hier ervaring mee komt dit ook vaker voor of heeft dit te maken met die doorgegroeide snavel voor de rest doet tico het goed eet prima en is super lief, en heel rustig, de rustigste van de 150 vogels die zij heeft.
Ze heeft hem gekregen van iemand die er niet meer voor kon zorgen tico is drie jaar oud en is een mannetje.
Wie mij er iets over kan vertellen graag.

Paul

18 januari 2005, 01:34:25 #1 Last Edit: 18 januari 2005, 01:34:55 by Paul
Hoi Petra,

Met een doorgegroeide snavel kunnen ze vaak niet goed eten maar dat heeft niks te maken met op de grond zitten.
Dat kan bijvoorbeeld als de nageltjes wat te lang zijn dat ze moeite hebben met een stok.
Sommige valkjes zitten ook graag op de bodem dat heb ik hier ook wel dat sommige daar vaker zitten dan andere.
Ik denk dat de vorige eigenaar geen kalkblok in de kooi gehad heeft waar ze de snavel ook aan kunnen slijten.
Maar je kan die heel simpel bijwerken door er een stukje vanaf te knippen.
Alleen als het veels te lang is en er word niks aan gedaan dan kan de snavel wel eens verkeerd groeien.
Ik heb een grasparkiet die heeft ook een te snel groeiende snavel en die loopt nu recht in plaats van in een haakje.
Maar kwaad kan dat niet alleen moet die af en toe geknipt worden.

Groetjes, Paul

ep

bedankt ik dacht dat het iets heel geks was.
maar zou het ook kunnen dat tico door die doorgegroeide snavel niet goed kan klimmen en daardoor vaak op de grond zit.
UH een kalk b;ok had ik nog niet ik dacht dat dat het zelfde was als een sepia wel heb ik al maagsteen kiezels gekocht maar nu las ik iets over oestergrit???
Waar moeten al die dingen wel niet staan zooooo groot is zijn kooi ook weer niet.

Paul

Hoi Petra,

Hahaha ja ze hebben heel wat nodig he.
Maar een sepia is ook mineralen alleen heel zacht dus daar kunnen ze niet echt hun snavel aan slijpen.
Ik heb zelf van vitakraft het jumbo mineraalblok die zijn perfect en ze zitten er allemaal aan te knagen.
Je hebt ook die hele kleintjes maar die zijn meer voor een grasparkiet vind ik.
Ook heb je zitstokken die van een soort kalkblok gemaakt zijn en die eten ze dan ook op en slijten zo hun snavel.
Ik doe hier de maagkiezel en vogelgrit in een bakje en meng dat door elkaar dat gaat prima.
Het bederft niet dus je doet er best lang mee.
Die Sepia en kalkblok nemen niet veel plek in die kan je gewoon ergens aan de tralies knopen.

Groetjes, Paul