kweken met valken met onbekende achtergrond

Gestart door jacob de jong, 15 januari 2005, 21:16:28

« vorige - volgende »

jacob de jong

hallo,

Ik volg een opleiding dierverzorging in groningen. en nu moeten wij met een dier een fokprobgramma opzetten. ik heb samen iemand uit mij klas de valkparkieten gekozen.

nu moeten wij een voorspelling maken van de te verwachten jongen. alleen we weten niets over de achtergrond van de ouders. het gaat om een:

lutino man x lutino pop (man heeft een kale plek op zijn hoofd)
wildkleur man x lutino pop

om te voorspellen moet je iets van de genetica weten, zoals is hij/zij split voor iets enz.

is er ook een site of boek waar in dat alles staat beschreven. b.v kruisingsschema's?

ik hoop dat jullie mij kunnen hetlpen.

met vriendelijke groet jacob de jong

antoine

hoi,
een webcite over splist en zo ken ik niet maar er zijn wel mensen die die kennen hoor,
maar die lutino man met kale plek achter het hoof die zijn ouders zijn waarschijnlijk ook lutino's als je 2 lutino's samen kweekt komen daar namelijk jongen met een kale plek achter hun kuif uit! dit is een soort genetische fout , daarom kun je best geen twee lutino's samen kweken!
maar bevoorbeeld je witlkleur man en lutino pop kun je wel samen kweken en die lutino jongen dier er dan uitkomen zullen dan waarschijnlijk geen kale plek achter hun kuif krijgen , maar dit hangt het meest af van hoe de ouders van je lutino waren!
groetjes antoine

Lin

www.kirstenmunson.com/cockatiels/blue.html

Misschien dat je wat aan deze site heb. Hier kan je zien wat voor jongen je uit je koppel kan krijgen. Succes!

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

antoine

hoi Lin
maar hij vroeg niet naar een site van welke kleintjes hij uit zen koppels vind! :) hij vroeg een site waar je kunt zien welke jongen er uit komen als je valkjes hebt met een bepaalde split! :D
groetjes antoine

Karin

Lutino x lutino is niet aan te raden, dat geeft o.a. de kale plekjes en zwakkere vogels ( overigens is dat ook bij andere roodoog x roodoog ). Lutino is een geslachtsgebonden mutatie  en als je een lutino pop hebt en een wildkleur man zullen alle jongen wildkleur zijn, omdat de pop het niet door zal geven. Een lutino man x wildkleur pop geeft wel lutino jongen en dit zullen allemaal poppen zijn. Kijk eens hier voor meer info : http://members.tripod.com/~Cockatiels4U/algenetics.htm

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi Jacob,

Op de site van Kristen Munson staat ook van alles over de genetica van valkparkieten.
http://www.kirstenmunson.com/cockatiels/green.html
Het is wel engels maar wel heel duidelijk uitgelegd.
Als je de achtergronden van de ouders niet weet kan je ook nooit precies bepalen wat er voor jongen uit komen.
Maar je kan dan wel berekenen wat er normaal als ze geen split zouden zijn uit zal komen.

Groetjes, Paul

Lin

Citaathoi Lin
maar hij vroeg niet naar een site van welke kleintjes hij uit zen koppels vind! :) hij vroeg een site waar je kunt zien welke jongen er uit komen als je valkjes hebt met een bepaalde split! :D
groetjes antoine

Je kan daar toch ook aangeven wat de valkes voor splitten hebben? (of snap ik het niet?)

Maar als ik het verkeerd begrijp dan is zowieso de site wel handig, zoals al opgemerkt is.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

antoine

hoi Lin,
sorry jij had gelijk ik was een beetje verstrooit! :D :)
zeer goede site die jij gaf! :)
groetjes antoine

jacob de jong

hallo allemaal,

alvast bedankt voor jullie reacties,ga kijken of ik er iets mee kan. als jullie nog meer te binnen schiet, plaats het aub voor mij.

groetjes jacob