28 maart 2024, 23:02:26

vette kuif

Gestart door zazu, 12 januari 2005, 23:27:53

« vorige - volgende »

zazu

hayhay,

ik had even een vraagje, een valkparkiet van mij heeft een hele vette kuif en de veertjes van de kuif zitten allemaal aan elkaar geplakt. Als ik dan aan de kuif voel, dan lijkt het net of er gel ingezeten heeft, lijkt een beetje op vet haar. Ook als hij dan zijn verenpak gaat schoonmaken, blijft er een een beetje pluis aanhangen, en die moet ik er dan afhalen, omdat  het er dan omheen zit gewikkeld. Is dit normaal? ik hoor het wel.

gr.
zel

Paul

Hoi Zel,

Je kan hem een paar keer met de plantenspuit natspuiten en kijken of de kuif weer wat schoner word.
Ik denk dat ie ergens tegenaan gezeten heeft en dat het daarom een beetje vet geworden is.
Als je valkje tam is kan je ook gewoon bij de lauwe kraan even zijn kuifje schoonspoelen.
Je kan ook wat badzout (biobad van Orlux)wat speciaal voor vogels is door het water doen dat reinig de veren ook een beetje.

Groetjes, Paul

zazu

13 januari 2005, 11:59:29 #2 Last Edit: 13 januari 2005, 12:01:37 by zazu
hay paul

dat van die plantenspuit heb ik ook al geprobeerd, maar het lijkt net of de kuif daar juist vet van wordt...

ja.. mijn valkje is tam, dus ik gah even proberen zijn kuifje schoon te spoelen..of hij dat leuk vindt is een ander verhaal :D

gr.
zelda

Rist

ik ben me Paul eenz probeer hem is te wasen met speciale zeep als dat besta of met gewone zeep .als er een rui is vallen dan de pluimpjes er niet af?? kan zijn dat et kuife er af valt de vertjes en dat er mooie teru groeien. veel succes er mee ;)

Paul

Hoi Zel,

Zoals Rist al zei kan je het kuifje proberen te wassen maar ik zou dan geen zeep nemen.
Het beste is dan baby shampo te nemen als je dan toch moet wassen want dat prikt ook minder in de oogjes mocht het daar in komen.
Maar beter is zo min mogelijk zeep gebruiken want het vet uit de veren lost daar mee op maar op een kuifje is dat niet zo erg en zeker voor binnenvogels is het wat minder erg als het vet uit de veren is dat smeren ze er zelf weer in.

Groetjes, Paul