24 april 2024, 12:46:17

Pelletvoer

Gestart door Chico_Chica, 6 december 2004, 16:03:26

« vorige - volgende »

Chico_Chica

Hoi, ik heb van t weekend pelletvoer aangeschaft (van nutibird), nou staat er op de verpakking wel hoe ik ze t beste kan laten wennen aan t voer. Maar ik dacht ik kan t hier ook nog wel vragen.

Dus hoe kan ik t voer t beste mengen met t zaadvoer, zodat ze er aan kunnen wennen?

Marije

Volgens mij kan je gewoon steeds er een beetje meer bij doen, maar dan heel langzaam en opbouwend. Zo doe ik het iig bij m'n konijntjes.... ;D
Veel suc6!
Marije en Purrel

Chico_Chica

6 december 2004, 20:23:52 #2 Last Edit: 6 december 2004, 20:24:12 by Chico_Chica
thnx  :)

adnaloj

 hai ik heb het 1 en ander gevonden op de website van nutribird misschien kun je zelf ook een kijkje nemen

http://www.versele-laga.com


 
Omschakeling op NutriBird korrelvoeding
 
1. Voorbeidingsfase
Bij kleinere vogelsoorten (kanaries, tropische en inlandse vogels, grasparkieten) is het aangeraden om hen eerst op de omschakeling voor te bereiden. Het is niet de bedoeling om in deze voorbereidingsfase de vogels te dwingen om pellets te eten. Men leert de vogels enkel om de pellets als een deel van het voedsel te herkennen. Men zal 2 à 3 weken het normale zadenmengsel geven met 10 % pellets toegevoegd. Bij grote parkieten en papegaaien is deze voorbereidingsfase niet nodig.
 
2. De eigenlijke omschakeling
Tijdens de omschakeling gebeurt er geen menging meer van zaden en pellets. De vogels krijgen voortdurend zuivere pellets ter beschikking. Volgens onderstaand schema krijgen de vogels op sommige dagen ook nog een afzonderlijk bakje met zaden naar believen. De periode dat de vogels alleen pellets krijgen wordt wel steeds langer, zodat zij verplicht zijn meer van de pellets te gaan eten. Om geen risico te lopen dat de vogels te veel gewicht verliezen worden de 'zaaddagen' in het schema ingebouwd. Tijdens die dagen zullen de vogels de energie kunnen terugwinnen, die zij eventueel verloren hebben door een verminderde voederopname tijdens de 'pelletdagen'.
 
3. Tips
- Doe de voederomschakeling enkel met gezonde vogels.
- Nieuw aangekochte vogels schakelt men niet direct over.
- Leg de nodige stiptheid aan de dag en observeer uw vogels goed.
- Zorg dat er tijdens de 'pelletdagen' geen gemorste zaden op de bodem liggen.
 
 

 
 
              NutriBird omschakelingstabel  
dag 1 NutriBird dag 21 NutriBird
dag 2 NutriBird + zaden dag 22 NutriBird
dag 3 NutriBird dag 23 NutriBird + zaden
dag 4 NutriBird + zaden dag 24 NutriBird
dag 5 NutriBird dag 25 NutriBird
dag 6 NutriBird dag 26 NutriBird
dag 7 NutriBird + zaden dag 27 NutriBird
dag 8 NutriBird dag 28 NutriBird + zaden
dag 9 NutriBird dag 29 NutriBird
dag 10 NutriBird + zaden dag 30 NutriBird
dag 11 NutriBird dag 31 NutriBird
dag 12 NutriBird dag 32 NutriBird
dag 13 NutriBird dag 33 NutriBird
dag 14 NutriBird + zaden dag 34 NutriBird + zaden
dag 15 NutriBird dag 35 NutriBird
dag 16 NutriBird dag 36 NutriBird
dag 17 NutriBird dag 37 NutriBird
dag 18 NutriBird + zaden dag 38 NutriBird
dag 19 NutriBird dag 39 NutriBird
dag 20 NutriBird dag 40 NutriBird + zaden
 
 
groetjes jolanda

Chico_Chica

hee bedankt hoor ;) zo ga ik t doen in t nieuwe jaar, ik was al gestopt want ze aten t totaal niet, maar dat kwam denk ik omdat ik t mengde en ja dan eten ze natuurlijk alleen de zaden eruit, want dan hebben ze nog de keuze ;)

Lique

Citaathee bedankt hoor ;) zo ga ik t doen in t nieuwe jaar, ik was al gestopt want ze aten t totaal niet, maar dat kwam denk ik omdat ik t mengde en ja dan eten ze natuurlijk alleen de zaden eruit, want dan hebben ze nog de keuze ;)
Als je een mengsel geeft van zaden en pellets, is het heel verstandig om het voer te laten staan, totdat het echt op is.
Zo wennen ze gemakkelijker aan pellets, en zullen ze deze ook werkelijk eten.
Ik geef zelf ook een mengsel van zaden en pellets. Hier eten ze er graag van, maar ik hoef niet helemaal over te schakelen op pellets. Mijn mening is dat valkjes ook gewoon zaden moeten pellen, maar wel alle benodigdheden binnen moeten krijgen.