7 mei 2025, 22:57:57

veel niezen, neusje helemaal nat

Gestart door Joke, 9 januari 2005, 22:46:18

« vorige - volgende »

Joke

Hoi Hoi,

Nou daar ben ik eindelijk weer. ik ben een aantal maandjes niet op deze site geweest (druk met een verhuizing bezig geweest) en nu na een aantal maanden eindelijk weer terug.
Nou heb ik eigenlijk meteen een probleempje.. tenminste ik maak me misschien net te veel zorgen. Ik heb net mijn twee valkjes een ontwormingsmiddel gegeven (via het bekje).
Nou is mijn ene valkje constant aan het niezen en zijn hele neusje is aan beide zijden nat. Het ziet er zo zielig uit.... en hij is ook ineens stil en blijft maar niezen. Is dit normaal en wat moet ik hieraan doen......
Wie kan er mij helpen....

Groetjes,
Joke

Annouschka

Hoi,

wat jij beschrijft klinkt als een verkoudheidje, of een luchtwegenontsteking.  Als ik van jou was, zou ik morgen naar de DA gaan want het kan escaleren tot een longontsteking, wat vaak niet zo'n goeie afloop geeft.
Je kan hem voorlopig nu warmzetten, onder een infrarode of elsteinlamp, rond de 30°C, wat druivesuiker in z'n drinken doen en wat ik ook deed toen Solo dit had, de kooi langs 1 kant afdekken tegen eventuele tocht.

groetjes
Annouschka

Paul

Hoi Joke,

Zo te horen heb je precies hetzelfde als wat ik had toen ik mijn valkjes medicijnen in de snavel gegeven had.
Bij sommige ging dat prima maar bij eentje was het net of ze een zware longontsteking had ik denk dat er dan een druppel verkeerd is geschoten en gedeeltelijk in de luchtpijp terecht is gekomen.
Als het goed is dan is dat met een half uurtje weer voor elkaar en dan is het weer helemaal in orde.
Dus als je dit leest en het niezen en het natte neusje is over dan is er niks aan de hand hoor.
Alleen is het hopen dat ze ontwormingsmiddel genoeg heeft binnengehad en niet alles eruit gegooid heeft.
Als het niezen blijft is het wel een infectie van de luchtwegen maar als het na het druppelen gekomen is kan ik me dat niet voorstellen.

Groetjes, Paul

Joke

Goedemorgen,

Zijn neusje nog steeds helemaal nat, nog steeds niezen :(
Ik bel dadelijk toch even de DA want dit duurt abnormaal lang als het alleen gaat om het middeltje wat ik gisteren heb gegeven. Het lijkt ook net of zijn ene neusje verstopt zit en nu helemaal orange-rood is. Ik heb hem vanaf gisterenavond lekker warm zitten en had gehoopt dat dit al wel geholpen had, maar nog steeds niet dus. :'(  ???  :-[

Groetjes,
Joke

Paul

Hoi Joke,

Bel dr Feld anders even wat je het beste kan doen in dit geval.(033-2864772)
Hoor je hem ook zwaar ademhalen of is het alleen en nat neusje en niezen?
Zorg in elk geval dat hij lekker warm zit op 28 a 29 graden maar niet warmer.
En je kan een beetje druivesuiker door het drinkwater doen daar knappen ze vaak ook van op.

Groetjes, Paul

Joke

Hoi,

Nou, ik vanmorgen dus helemaal in de stress over mijn beestje en ik maakte me echt zo'n zorgen.
Ik in eerste instantie naar Hedwig van der Horst in Veldhoven gebeld maar die praktijk is gesloten tot 17 januari, shit shit (mag ik wel zeggen he :-X). Ik kreeg via haar antwoordapparaat een ander nummer. Ikke bellen en toen kreeg ik een praktijk uit Utrecht, of ik even langs kon komen. Nou dat is voor mij twee uur rijden dus niet echt verstandig met zo'n ziek beestje.
Ik een nummer van de dierenarts bij mij in de omgeving gebeld en die scheepte me zo nors af met: voor zulke patientjes heeft het vaak dan al geen zin meer dus hoefde ik niet langs te komen  :o Hoe durven ze dit zo te zeggen. Net of ik Grumphy maar lekker dood moet laten gaan, belachelijk. Ik weer een andere dierenarts gebeld en die heeft me uiteindelijk een nummer gegeven van een praktijk in Geldrop waar ze ook een vogelarts hadden.. Ik weer gebeld en zij wilden dat ik zsm kwam want dan konden ze nog het meeste voor het beestje doen.
Ik ben daar vanmiddag geweest en de longen klonken heel goed. Hij heeft zijn neusje weer netjes opengemaakt want dat zat helemaal verstopt en een spuitje gegeven met antibiotica en nu moet het binnen drie dagen beter gaan en anders moet ik terug.
Nu ben ik vanmiddag nog even weggeweest en heb hem lekker rustig en warm in zijn kooitje een paar uurtjes laten rusten en nu ben ik net thuis en hij is alweer wat actiever  :).
Ik moet hem wel met zijn eten en drinken in de gaten houden, maar ik zag dat hij wel al een beetje aan zijn zaadjes had gezeten en dat er toch wel wat bijzaten waar alleen het vliesje nog in zat dus ik heb goede hoop. Hij niest nog wel en zit nog bol maar ik wil te snel dat hij hupsakee weer beter is want ik wil dat lieve troetelbeestje weer terug en dat hij weer vrolijk doet fluiten en zingen... Nog even een paar daagjes wachten...
Ik houd jullie op de hoogte maar zoals het er nu naar uitziet, heb ik goed vertrouwen.
WAt ik wel geleerd heb is dat als ik nog ooit ze medicijnen moet toedienen, ik dan toch even naar de VA ga, want ik wil dit niet nog eens meemaken.

Groetjes,
Joke

Annouschka

Hoi,

gelukkig heb je dan toch nog een goeie VA gevonden.  Vind het echt schandalig van die ene DA hoe durft ie :o >:(, je zomaar afschepen, ik ken dat, je zou dan zo beginnen huilen, heb het ook eens meegemaakt.

He, wel niet schrikken als ie morgen nog boller zit want van zo'n AB-prikje kunnen ze wel even van slag zijn hoor, ik weet nog de eerste keer dat Solo ziek was, was ie de dag nadien ook heel erg pips en ook tijdens de ppgziekte waren ze er allemaal van slag van.

Ik hoop dat je valkje snel weer beter is.

groetjes
Annouschka

Joke

Ik heb vanmorgen ook zitten janken. Ik vond dit echt niet normaal en zag het ook even totaal niet meer zitten. Ik was zo bang dat hij dood zou gaan en dan komt er zo'n ombeschofterik.  Een vriendin van mij zei ook dat sommige dierenartsen een dier ook echt alleen als "dier" zien.
Voor mij zijn het gewoon mijn maatjes en vriendjes die er altijd voor je zijn. ik vind dat een DA dat hoort te begrijpen ook al vinden ze blijkbaar een vogeltje niet zo interessant.... Als ik er over nadenk wordt ik nog steeds pissig op die meneer.
Ik ben echt blij met Hedwig uit Veldhoven, zij is altijd heel attent en lief tegen mijn beestjes en stelt ze ook eerst helemaal gerust en gaat ze dan onderzoeken. Gewoon balen dat ze er deze week niet is.
Ik wacht morgen maar even af, maar wel bedankt voor waarschuwing, want dan houdt ik daar morgen toch wel even rekening mee.
Wat nou wel een beetje leuk aan dit verhaal is, is dat mijn andere valkje (een vrouwtje Timmie) wel ongerust was. normaal jaagt hij Grumphy (een mannetje) altijd weg en mag die niet te dicht bij hem in de buurt komen maar nou zit hij telkens naar Grumphy te fluiten, want die heb ik zolang apart staan en hij wil er de hele tijd heen.... Misschien merkt Timmie nou wel dat hij zijn vervelende maatje toch niet meer kan missen.  ;D

Groetjes,
Joke

Paul

11 januari 2005, 02:33:27 #8 Last Edit: 11 januari 2005, 02:34:33 by Paul
Hoi Joke,

Hedwig van der Horst is ook een goeie vogelarts dr Feld stuurt daar ook wel eens mensen naar door als ze daar in de buurt wonen.
Maar dat aan een vogel niks te doen is als ie ziek is dat is echt kletspraat als een dierenarts dat denkt heeft ie er totaal geen verstand van of hij verdient er te weinig aan.
Zoals jouw valkje dat zal bijna zeker gewoon op gaan knappen met een antibiotica injectie.
De antibiotica moet wel eerst aanslaan maar dan is ie zo weer helemaal de oude.
Heel erg veel ziektes bij vogels daar is gewoon een genezing mogelijk.
Als een dierenarts eerlijk toegeeft dat hij er geen verstand van heeft en je doorstuurd vind ik dat wel heel eerlijk maar de meeste durven dat zeker niet te zeggen helaas :-(
Gelukkig weet jij beter en heb je een andere vogelarts gezocht maar als je het niet weet dan zou je door zo'n klungel je vogel kunnen kwijtraken.
Heel veel sterkte maar het zal nu zeker wel goedkomen :-)

Groetjes, Paul

Joke

Hij zit alweer gezellig op mijn lamp te fluiten en te praten en is weer reuze actief en maf aan het doen  ;D
Ik had hem gisterenavond nog eten bijgevoerd (loripap) omdat hij zelf naar mijn mening nog niet echt goed at (wel een beetje maar niet echt genoeg) en daarna heb ik hem weer lekker warm gezet en laten slapen. Vanmorgen toen ik opkwam heb ik hem min of meer gedwongen om te eten want hij zat alleen naar timmetje te kijken en verder niet. Nou hij werd een beetje boos(weet je wel van dat happen en dat geieieieieie) op het bakje met eten maar daarna at hij wel. Ik denk dat hij gewoon aangespoord moest worden. Ik een snoepstengel erin gehangen en daarna ben ik gaan werken. Kwam ik om vijf uur thuis: halve stengel gewoon helemaal opgevreten..hiihihihiihhi Hij is alweer bijna de oude. Hij niest nog heeel af en toe maar verder lijkt hij gewoon weer helemaal de oude.
WAt is het toch een schatje  ;D ;D ;D
Ik voel me nu weer helemaal gelukkig en happy etc etc.
Bedankt voor jullie hulp en heel veel liefs,
Joke

Paul

Hoi Joke,

Wat fijn dat ie al weer bijna de oude is :-)
Dus het blijkt wel weer dat die stomme dierenarts toch geen gelijk had  :)
Bijvoeren is een goed idee als ze ziek zijn en niet eten en met pap krijgen ze ook meteen hun vocht binnen dat is helemaal belangrijk.
In elk gevan goed dat je zo gehandeld hebt dat is veel beter dan afwachten.

Groetjes, Paul