6 mei 2025, 02:23:15

Ook een eitje!!

Gestart door Lin, 11 januari 2005, 17:09:39

« vorige - volgende »

Lin

Dank jullie wel. Paul succes met de eitjes!  :)

Ik heb ze eigenlijk niet meer zien paren nadat ze begonnen met eitjes leggen.  Er zit wel ong. 9 dagen tussen tussen het 1e ei en deze nu. Krijg ik daar geen problemen mee mocht alles uitkomen dat hij dan een achterstand krijgt, wordt hij dan wel goed gevoerd? Of geeft dat nooit problemen?

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Paul

Hoi Lin,

Na een bevruchting kan er tot 14 dagen nog een goed ei komen ongeveer geloof ik.
Het ligt helemaal aan de ouders ik had toen een nestje waarvan de pop erg plukte en de man voedde de jongen alleen op een eentje was ook erg achter.
Maar het leek juist of ie daar extra aandacht aan gaf die werd vaak als eerste gevoerd en is prima groot geworden.
Dus dat hoeft geen problemen te geven maar je moet het wel even goed in de gaten houden.
Je kan ook elke keer even de oudere jongen eruit halen en die dan even aandacht geven dan is de kleine alleen en hebben de ouders daar alle aandacht voor.
Maar als alles goed gaat hoef je dat niet te doen.

Groetjes, Paul

Lin

Dank je wel Paul. Hoop dat het maar goed gaat.

boezempje

hai lin

hoe gaat het met de eitjes daar en de nakomeling ei.
zijn ze bevrucht ben zo benieuwd hoe het is,

gr essie

Lin

He Essie,

Gisteren heb ik het schouwlampje binnen gehad. Maar ze blijven nu beide in het broedhok dus ik kan nog niet kijken.  :(. ik heb ook de ringen besteld bij het adres dat jij (Essie) mij gaf. Ik kon alleen de man niet zo goed verstaan, dus ik hoop dat alles goed is overgekomen. ik heb alleen niet gevraagd of hij alle gegevens noteert/registreert. Ik moest er 40 afnemen jij ook? en wat betaalde je er uiteindelijk voor? Wat voor gegevens staan er op de ringen?

Verder gaat het broeden door Ayla en Tiamo erg goed. En de zebravinkjes verzorgen de 3 kleintjes erg goed. Als ik ze hoor piepen is echt lief. Ik hoop dat ik maandag in ieder geval het eerste valkje kan verwachten als ze allemaal bevrucht zijn. Maar ja dan moeten de ouders wel even uit het hok komen. Zodra ik kan kijken meld ik het meteen!!  :D

boezempje

hai lin

ja klopt ik moest er ook 40 nemen dat moet,ik heb ze samen met marianne verdeeld ik 20 en zij 20 en het kosten me 12 euro met verzendt kosten erbij,er staat op de maat 5.4 en 05 de datum denk ik,en een nummer0389 en ze zijn groen,en die man hadt ik niet aan de lijn ik hadt die vrouw die was wel te verstaan,
als ze niet goed zijn stuur je ze gewoon terug op hun kosten,
en ik ben heel benieuwd naar je eitjes we wachten af, ;) ;)

gr essie

Lin

Ik heb net even gekeken naar de eitjes van Ayla en Tiamo. Ik durfde ze niet aan te raken dus het kijken ging een beetje moeilijk. Ik zag in ieder geval een vogeltje dat weet ik zeker. Ik zag die ook bewegen, echt ongelovelijk wat mooi. De andere hadden wel aders volgens mij en eentje kon ik niet duidelijk zien. Ik ben niet zo goed erin, want ik kan het niet echt herkennen. Ik zal hier op de site nog even zoeken naar die foto's van bevruchte eieren. Want ik weten hoe het zit met de luchtkamer, want die was wel duidelijk zichtbaar. Hoe vaak mag je kijken met een lampje. Mag dat morgen ook weer?

boezempje

hai lin

wat leuk zeg dat ze bevrucht zijn,
en ik moest eerst ook goed kijken hoor je weet niet wat je moet zien ,
bedoel je deze site meschien http://animalscience.ucdavis.edu/research/parrot/d/d.htm

gr essie

Lin

Hoe werkt dat met bevruchting ?en nog wat vraagjes

Dat Topic zocht ik. Maar die van jou zocht ik ook Essie, bedankt. Nu weet ik naar waar ik moet kijken. Heeft iemand ook een foto van een niet bevrucht/uitgedroogd eitje?

Paul

Hoi Lin,

In een onbevrucht ei zal je ook na 3 weken niks zien alleen zie je de dooier een beetje.
Maar als je al beweging in de eitjes ziet is dat zeker goed hoor :-)
De luchtkamer is als het ei bijna uitkomt ongeveer een derde van het ei.
Is die veel groter dus de helft van het ei dan is de lucht te droog geweest maar ook dan kan er nog een jong uitkomen als je mazzel hebt.
Ik had dat in mijn vorige nestje ook toen heb ik een jong moeten helpen omdat hij er niet zelf uit kon komen doordat de luchtkamer te groot was.
Maar normaal gaat het vanzelf wel goed.
Een dag voor het uitkomen hoor je duidelijk al gepiep uit de eitjes komen dat is een erg leuk gehoor :-)

Groetjes, Paul

Lin

Volgens mij zag ik gister wel een derde gevuld bij alle 5. Maar ik ga vandaag nog een keer kijken, zolang dat niet schadelijk is.

Paul

Hoi Lin,

Zeker valkjes binnen zijn aardig gewend aan mensen en laten best wel toe als je elke dag even een keer kijkt dat is niet schadelijk voor de eitjes.
Met schouwen kan je dat gewoon met een lampje in het broedblok doen zonder de eitjes vast te pakken en dat kan geen kwaad verder.

Groetjes, Paul

Lin

Hoi Paul,

Ik bedoelde dus of het licht van het schouwlampje niet schadelijk is voor de vogeltjes in het ei. Ik hoop dat ze vanavond weer even van de eieren afgaan.  :)

Paul

Hoi Lin,

Het licht zelf niet want ze zijn stekeblind ze zien toch niks.
Maar met een gewoon lampje kan het als het warm word schade aanrichten daar heeft Lique wel eens problemen mee gehad geloof ik.
Ik heb zelf een lampje wat helemaal niet warm word en dat kan je er dan rustig een tijd ophouden.
Voel even met je vingers of er niet teveel warmte af komt even kan normaal helemaal geen kwaad.

Groetjes, Paul

Lin

Dank je Paul. ik wist wel dat de ogen dicht zaten, maar je weet maar nooit. Alleen heb ik nog steeds niet kunnen kijken  :(