23 april 2024, 21:02:11

Ook een eitje!!

Gestart door Lin, 11 januari 2005, 17:09:39

« vorige - volgende »

Lin

De luchtvochtigheid is nu 40% best wel laag dus. maar ze staan ook naast de kachel, die heb ik nu wat kouder gezet. Ze moeten helaas daar nu wel staan want anders vangen ze te weing licht in het broedhok. Bij mijn zebravinkjes heb ik eigenlijk nooit uitgedroogde eitjes. Of als ze uitgedroogd zijn dan komt er dus ook geen kleintje in het ei? Ik heb wel 3 aquaria staan er naast met de klep open, probeer ze meer dar heen te zetten. En als niet helpt dan ga ik andere maatregelen nemen. Kan trouwens ook maagkiezel en grit over datum zijn?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Paul

Hoi Lin,

Maagkiezel is al een paar miljoen jaar oud dus dat zal niet zo snel over de datum gaan denk ik hoor  ;)
En grit is gewoon kalk dat bederft ook niet.
Ik heb hier in mijn eerste nestje wel heel erg droge lucht gehad dat was tegen de 20% en toch is er toen een jong geboren maar ik had toen totaal nog geen ervaring daarmee.
40% is niet echt hoog maar dat is nog wel te doen zelfs met luchtbevochtigers krijg ik het soms niet veel hoger hier :-(
Zeker met een aquarium in de buurt heb je best wel een verdamping dus dat kan ook altijd schelen.
Als de lucht echt te droog is merk je al vaak dat de luchtkamer in het ei snel groter gaat worden en als die te groot word komt het ei niet meer uit omdat het afsterft.
Dus als je zebravinkjes al jongen hebben gehad is dat in elk geval een goed teken alhoewel het per vogel wel wat kan verschillen hoe vochtig de lucht moet zijn maar met te droge lucht zal elk ei uitdrogen.
Dus je hebt wel grote kans dat het goed zal gaan met de vochtigheid die je nu hebt.
Ideaal voor de eitjes is 60 a 70% maar dat heb ik nog nooit gehaald het hoogste hier is 54% geweest.

Groetjes, Paul

Lin

Het popje zit alweer in het broedhok. Ik heb niet gezien dat ze even wat gedronken heeft. Het mannetje zou nu toch ook al wat vaker moeten broeden? Straks blijft ze zo weinig eten en drinken en is ze straks uitgeput.

Ik heb goed nieuws mijn vader heeft een luchtbevochtiger, had hij nog van de vloer over.  Die moest de eerste tijd ook bevochtigd worden vanwege het scheuren. dus die mag ik gebruiken :-) Maar als je een te grote luchtkamer hebt dan kan er dus nooit een jonkie in zitten? Dat waren weer de vragen..


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Paul

Hoi Lin,

Ook met een grote luchtkamer kan er een jong in zitten.
Maar je kan problemen krijgen zo heb ik in het laatste nestje het laatste jong zelf uit het ei moeten halen omdat het ei te veel was ingedroogd en dan is het vlies in het ei ook een stuk taaier geloof ik dus die moest ik met de hand uit het ei plukken.
Maar daar was de luchtkamer op het eind groter dan de helft van het ei dus dat was echt aan de krappe kant.
En het laatste eitje is nooit uitgekomen dus dat kan er allemaal mee te maken hebben met te droge lucht.
Een popje zal echt niet zo snel uitgeput raken hier broeden in veel nesten ook de popjes het meeste en af en toe lost dan de man af.
Ik heb pas een keer gehad dat de man en de pop beide elkaar afwisselde en evenveel broedde.
Maar het popje zal echt wel van het nest komen om te eten en te drinken en een ei mag best een kwartiertje afkoelen dat is juist goed voor het ei als dat elke dag even gebeurd.

Groetjes, Paul

Lin

Dank je wel dat stelt me weer gerust. Nu nog zorgen dat het popje minder druk is wanneer ze niet broed.  :(


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Lin

Het popje zit nu voor het eerst stil, gelukkig. En de luchtvochtigheid is opgelopen, zonder apparaat, tot 46.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

boezempje

hai lin

gaat de goede kant op meis.
ik krijg het ook nog niet hoger als 58 dus we hebben allemaal het probleem.
hier zit ook het popje steets op het blok en de man een stuk minder,
we wachten af,
succes met je nestje

essie

Lin

Nou ja het gaat goed ja, en ik ga straks ook met de luchtbevochtig apparaat bezig. Staat nu op 48%. Hoeveel eitjes leggen ze meestal de eerste keer? Dat is minder zeker?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Paul

14 januari 2005, 04:22:49 #23 Last Edit: 14 januari 2005, 04:24:16 by Paul
Hoi Lin,

Het zegt niks wat betreft het eerste nest soms leggen ze er zelfs wel eens 6 in het eerste nestje.
Maar sommige leggen er gewoon maar 3 dus dat is heel verschillend per koppel.
Het is gemiddeld 4 tot 6 eitjes en mijn grootste nest is tot nu toe 5 eitjes geweest.
Met 48% hoef je je al niet echt zorgen te maken hoor dat is al best wel aardig goed voor binnen.
Het is hier momenteel 30% en ik ga morgen de luchtbevochtiger weer neerzetten omdat ik morgen ook mijn eerste eitje verwacht.

Groetjes, Paul

Lin

Ik heb net een foto gemaakt van de 2 eitjes, ga hem straks hier neerzetten als hij gelukt is. Ik moet alleen nog even een lamp zoeken om te kijken of het eerste eitje bevrucht is. Een gewone zaklamp kan toch ook? Ik heb namelijk geen echt schouwlampje. 48% blijft ie dus ophangen. Daar ben ik wel blij om. Ik ben wel benieuwd hoeveel eitjes er moeten komen. Vanavond komt misschien de 3e.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Lin



De foto is niet zo helder maar goed. Morgenochtend maar weer kijken en kijken of het eerste eitje bevrucht is. De batterijen waren op van de zaklamp.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Muppet

Hey Muppet ik volg je topic hoor! Veel succes met je eitjes. :)

Lin



Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Lin

Het derde eitje is er ook. Maakte me weer zorgen dat hij er niet uit zal komen maar vandaag of gisteravond was ie er toch. Vanmiddag probeer ik te kijken hoeveel er al bevrucht zijn. Hoop dat het er al 2 zijn.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Lin

Nou hier is een foto van de 3 :). De kleuren kloppen niet zo want hij is wat aangepast. De foto was erg donker. Ik heb nog geprobeerd om met een zaklantaarn te kijken of er iets bevrucht was, maar dat lukte niet. jullie hadden bij een topic eens een site genoemd waar je die schouwlampjes kan krijjgen. waar kan je de goedkoopste krijgen?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)