19 april 2024, 22:12:43

Hoe te doen?

Gestart door Fabrizio, 10 januari 2005, 10:40:15

« vorige - volgende »

Fabrizio

Hoi allemaal,

Ik ben er achter gekomen dat mijn parkietje eitjes heeft en weet wat ik nu allemaal moet doen dankzij de hulp van Ed.
Maar als ze 3 weken oud zijn zou ik ze al mogen nemen vertelde hij me (iets vroeger kan ook maar ze zijn meer kwetsbaar). Maar ik las iets van zelfstandigheid en niet zelfstandigheid : dus de parkiet eet zelf of eet niet zelf neem ik aan.

Hoe moet ik dit dan aanpakken? Wanneer en hoe kan ik hem zelfstandig laten eten? Ik wil niet handvoeren , ik heb nogal slechte reacties gehoord daarover!

Groetjes, graag reactie

Marianne

Hoi Fabrizio,

Allereerst gefeliciteerd met je eitjes.
Nu afwachten of de eitjes uit gaan komen.

Als de kleintjes uit het eitje komen mag je gerust al eerder dan 3 weken eens op je hand nemen hoor. Deste eerder wennen ze aan je handen.

Als de kleintjes het blok uit gaan, dan gaan ze pas zelf wat knabbelen aan de zaadjes en de trosgierst. Ze worden dan ook nog gevoerd door de ouders.
Dan is het een questie van in de gaten houden of ze helemaal zelfstandig kunnen eten. Let wel op.... ook nu blijven ze bedelen bij de ouders want er is immers niets zo makkelijk als dat je lekker eten krijgt van je ouders dan hoef je er zelf niet veel moeite voor te doen.

Heel veel succes!

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Paul

Hoi Fabrizio,

De meeste valkjes die door de ouders gevoerd worden die eten met 5,5 a 6 weken gewoon al zelf maar zorg dat je dat zeker weet voor hij naar een nieuw baasje zou gaan.
Soms worden ze nog maandelang af en toe door de ouders gevoerd dat is heel normaal.
Als de ouders het toelaten mag je een jong best heel even beetpakken maar was altijd goed je handen in verband met bacterien.
Ik pak soms ook wel eens een jong van een dag op om te kijken of alles goed gaat alleen mogen die niet te lang uit het broedhok omdat ze anders te koud worden.

Groetjes, Paul