4 mei 2025, 09:22:10

broeden

Gestart door Croky7, 16 maart 2003, 21:15:16

« vorige - volgende »

Ellen

Hallo Carola,

Ik ben Ellen en ben nieuw hier op het forum. Ik zit met spanning
je dagboek mee te lezen. Ben heeeeel benieuwd hoe het met
het uitkomen van de eitjes gaat.
Ikzelf heb ook een koppeltje wat flink aan het paren is.
Toen ik dan ook vanavond thuis kwam vond ik een eitje op de
grond. Ik wil nog geen jonge valkjes erbij daar ik helemaal niet
weet hoe ik dat moet behappen. Ik lees dan ook met spanning
mee en hoop er nog veel van op te steken.
Hang ik de volgende keer misschien ook een nesthok op.
Heel veel sucses met het jonge grut.
Groetjes Ellen.

Carola

Hoi Ellen,

Het gaat hier heel goed met de eitjes. Ik had er dus vier en vrijdag is de eerste daar van uit gekomen ( zie stukje valkje geboren ) jammer genoeg heeft dat valkje het niet overleefd. De ouders stootte hem af en wilde hem niet voeren, waarschijnlijk heeft het vogeltje dan als iets onder de leden gehad. Maar tot onze verrassing was er zaterdag nog 1 geboren, met die ging gelukkig alles wel goed. Kreeg goed te eten en liet zich ook goed horen. Normaal gesproken zou je zeggen er zit een dag tussen  voor dat de eitjes uitkomen en niet 3 achter elkaar. Maar dat gebeurde hier dus wel, van tot ieders verbazing was er gister bij ons weer een jong valkje geboren. Ook met dat valkje gaat het uitstekend. Moet zeggen dat mijn valkjes vanaf het begin model ouders zijn geweest. Dus het eerste valkje is waarschijnlijk dan ook niet helemaal goed geweest. Ik wacht nu nog op 1 ei wat moet gaan uit komen. Er lag vanmorgen nog niks, maar zou ook van de zotte wezen als die vandaag uit zou komen, dan zouden ze alle 4 op een volgend geboren zijn, zonder een dag er tussen. Ik heb een fotootje gemaakt van het kleine diertje,

Ik hoop vandaag nog een paar foto's te kunnen maken, maar ouders komen weinig van het nest af, er blijft er altijd 1 in het blok zitten. Wil de vogels niet verjagen dus moet even geduld hebben.

Groetjes Carola

Ellen

Hallo Carola,

Meid wat leuk allemaal. En wat goed dat het dan al meteen zulke
voorbeeldige ouders zijn. Ga je de jonge valkjes zelf houden of
doe je ze met verloop van tijd weg? Dat vraag ik me altijd af. Want stel je voor dat ze volgend jaar weer een nestje hebben, waardoor er dan ook weer 2 a 3 bijkomen. Dan zit je al gauw aan 7 valkjes. hahaha......lekker druk. Ik heb geen nesthok en dat eitje
wat ik gisteravond vond heb ik  met wat nestspul in een extra
kooi gelegd, in de keuken. Daar zitten ze vaak en het vrouwtje
zat er dan vanmorgen ook gelijk even in. Ben benieuwd. Misschien lukt het zo ook. Het is een mooie plek en lekker hoog en ruim en
heel bekend voor ze. Voor alle andere dagelijkse dingen zitten en
doen ze alles in de kooi in de voorkamer.
Ik ben heel benieuwd voor je wat het vierde eitje doet en hoop
dat dat ook goed gaat komen. Spannend hoor drie jonge valkjes.
Heel leuk dat je een foto hebt geplaatst.....en wat is dat vreselijk klein zeg. Lief hoor.
Groetjes, ellen.

Carola

Hallo Ellen,

Als het derde eitje uitkomt en ook alles met dat jong goed gaat, houden we er 1 zelf. De andere twee gaan naar familie, zodat we ze toch af en toe nog even zien. Leuk dat je ook een ei heb hoor. Je moet wel rekening mee houden dat als ze er op een gegeven moment op wil broeden, dat ze dan het hok niet meer uitkomt. Zou het leuk vinden als je ons op de hoogte zou blijven houden. Ben zelf wel benieuwd hoe het altijd bij andere verloopt. Zodra ik weer wat nieuws heb over het 4 eitje laat ik het weer even horen, ook als ik de kans heb gehad om foto's te maken zie je ze hier wel weer verschijnen.
Oh Ellen als je toch nog geen jonge valkjes wil, kun je ook altijd het ei vervangen voor een kunst ei heb ik horen vertellen.

Groetjes Carola

Carola

Hoi Ellen,

Het laatste eitje is hier uit, en ook met dit jong gaat alles goed. Krijgt net als zijn broers of zusjes  goed te eten. Heeft jouw valkje alweer een ei gelegd, meestal leggen ze de eieren om de dag, dus je zult er snel weer een hebben denk ik zo.
Ik heb nog geen kans gehad om een foto te schieten, maar die komt er echt hoor.

Groetjes Carola

Ellen

Goedemorgen Carola,

Gefeliciteerd hoor. Wat leuk als ik dat allemaal hoor. Is het nou zo
dat je ook ander voer moet geven als zij die kleintjes moet voeren
of doe je alleen wat extra's erbij.
Ik heb geen flauw idee. Ik dacht dat kleintjes nog geen zaad mochten maar ik kan het helemaal fout hebben.

Hier thuis is nog niet veel veranderd. Ze is erg stil en slaapt veel.
Zit ook helemaal niet bij of op het eerste ei. Tweede ei is er nog niet maar als jij zegt dat ze om de dag leggen zal dat vandaag wel gebeuren. Ik hoorde ze vanochtend, toen ik wakker werd, al wel
weer de oefeningen doen. Dus dat gaat gewoon door. hahaha.....
Heb geen flauw idee hoe dit af gaat lopen, ik laat het allemaal maar gebeuren. Heel spannend allemaal.
Veel sucses met die kraamkamer daar bij jou.
Groetjes Ellen.

carola

Hoi ellen,

Denk dat het goed is dat je het maar op je af laat komen, dat hebben wij hier ook gedaan. Ik zelf had mijn valkjes net twee maanden toen ze begonnen te paren, dus was voor ons ook een duik in het diepe. Er zijn hier wel veel mensen die je een hoop advies kunnen geven, dat heeft mij in ieder geval wel heel veel geholpen. Zo werd er mij ook verteld dat als je valkjes eieren leggen je ze moet bijvoeren met eivoer, dat hebben ze nodig in verband met de jongen. Dus ik natuurlijk ook gelijk naar de winkel gerend omdat soort dingen allemaal te halen, want ik wist ook van toeten nog blazen. Maar door de hulp van andere hier op deze site kom je een end hoor.
Je ziet maar, want nu ben ik aan het genieten van drie hummeltjes van valkjes waarvan 1 met een kale kop :-)
Ik ben benieuwd of jouw valkje alweer een ei heeft gelegd. Ik heb van horen zeggen hier op de site, dat een pop pas na het tweede ei gaat broeden, dus misschien komt het nog. Moet wel eerlijk zeggen dat dat bij mij dus niet het geval was. Zodra mijn pop een ei had gelegd is ze het broedhok ingegaan en ze is er haast niet meer uitgekomen. Dus laat het even weten hoe het gaat daar bij jou. Vind het wel leuk om op de hoogte te blijven hoe het er bij andere aan toe gaat.

groetjes Carola

Ellen Reith

Goedemorgen allemaal,

Nou...dat ik gisteravond laat uit mijn werk kwam heb ik natuurlijk
eerst een strooptocht gehouden in huis naar het tweede ei.
Helaas heb ik er geen gevonden. "Helaas" zeg ik omdat ik het
stiekem toch wel een beetje jammer vind . Maar wie weet, niet
alle valkjes zijn hetzelfde. Ik moet zeggen dat ze nog steeds
geen aandacht heeft voor ei nr.1. Dus misschien is ze gewoon
nog niet zo ver.
We wachten het wel af. Ze is vanmorgen in ieder geval een stuk
levendiger dan de afgelopen dagen.
Ben benieuwd naar je foto's Carola.
Groetjes Ellen.

Carola

Hoi ellen,

Jammer dat ze toch nog geen tweede ei heeft gelegd, misschien komt dat nog. Misschien dat ze dan ook dan pas op het andere ei gaat zitten. In ieder geval is je valkje nog levendig, dat is het belangrijkste. Mijn derde valkje wordt waarschijnlijk een lutino heb ik van horen zeggen, omdat bij hem de oogjes niet duidelijk te zien zijn. Dus dan zijn ze waarschijnlijk rood. Ik moet het nog maar even afwachten tot dat de veren goed doorkomen. Mocht het wel zo zijn, dan is dat het valkje wat we zullen houden.
Ik hoop gauw weer te horen hoe het bij je verloopt.

Groetjes Carola

Carola

Hoi ellen,

Hier dan een foto van mijn kleine hummeltjes.

Groetjes Carola

Ellen

Hoi Carola,
Wat een gyga lieve Valkjes zijn dat zeg.
En wat vreselijk klein. Om op te vreten zo..................
Heel veel geluk en plezier ermee.
Groetjes hoor.........Ellen.

Ellen

Hoi allemaal,

Tweede ei is inmiddels gelegd en daar gebeurd ook nix mee.
Ze laat gewoon lekker alles links liggen.
Ik heb me er maar bij neer te leggen dat er gewoon geen
nestje zit aan te komen.
Ze zijn in ieder geval weer lekker tierig.
Hoop dat alles bij Carola nog goed gaat en dat het maar
blijft groeien, dat kleine grut.
Groetjes en sucses.
Ellen.

Mandy

Wat een mooie hummeltjes Carola! Fijn dat het met deze 3 nu wel zo goed gaat. ;) Ik vind je foto's en verhaaltjes leuk. Succes verder.

En Ellen, meestal gaan valkjes vanaf het 2e gelegde ei broeden, maar jij hebt natuurlijk geen nestkast/blok gegeven dus dan zijn ze ook minder enthousiast denk. Ze zullen op de bodem van de kooi ook snel door allerlei omgevingsprikkels verstoord worden en dus niet goed broeden. Als je geen jonkies wilt kan je de eieren ook door nepeieren vervangen hoor.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Ellen

Hoi Mandy,
Bedankt voor je advies. Ik had inderdaad al zoiets begrepen en
ergens weet ik het ook wel een beetje....wil je dat ze broeden ?
moet er gewoon een nesthok komen!
Dit jaar nog maar niet. Misschien dat ik er volgend jaar anders
over denk. Ik hoop alleen maar dat ik er niet verkeerd aan doe
door ze niet te laten broeden.
Verders zien ze er allebei goed uit en schijnen ze er geen last
van te hebben.
Dus we zien wel waar het schip strand.
Groetjes...........Ellen.

Carola

Hoi Ellen en Mandy,

Gaat hartstikke goed hier met de kleine hummeltjes. Ze krijgen goed te eten van pa en ma en worden nog constant door ze beschermd. Het is net of ze willen zeggen Als je je vingers niet wil kwijt raken moet je niet te dicht bij ons in de buurt komen. :-)
Het oudste valkje is alweer een week oud, gaat snel hoor.
Ouders komen wel al iets meer uit het blok, maar vaak wel om en om. Heb vanmorgen nog wel even gauw een foto kunnen maken van de kleintjes.
Ik blijf jullie op de hoogte houden :-)
Ellen aan de ene kant wel jammer dat ze er niet op gaat broeden, tis wel heel leuk hoor van die kleintjes erbij :-) :-)
Maar ja, misschien volgend jaar. Ik weet zeker als je ze volgend jaar hebt, dan wil je het ieder jaar :-)

Groetjes Carola