29 april 2024, 08:39:04

broeden

Gestart door Croky7, 16 maart 2003, 21:15:16

« vorige - volgende »

carola

Hoi paul,

zal ik zeker doen. Laat je wel weten hoe het hier allemaal verloopt. doegie en ik laat gauw weer wat van me horen

groetjes carola

Croky7

Hallo allemaal,

Nou er is hier nog steeds niks te zien, heb een ander broedhok op gehangen, maar ook daar willen ze nog niet in, dus er zal nog wel geen hoge nood zijn, ze zijn nog wel steeds aan het paren ( de viespeuken )
Ik heb een kooi die 60 x 140 x 60 zou die wel groot genoeg zijn ???

groetjes carola

Croky7

Hallo allemaal,

wilde effe laten weten dat mijn valkje vandaag voor het eerst in het broedhok heeft gezeten, dat heeft effe een paar dagen geduurd, vermelde morgen nog dat er nog steeds niks gebeurde, maar ik was dus te voorbarig.
Ik laat jullie weten hoe het verder verloopt.

groetjes carola

Paul

Hoi Carola,
eerst is het even vreemd voor je valkjes een broedhok ineens aan de kooi maar als ze het eenmaal gewend zijn gaan ze er zeker wel eitjes in leggen :-)
Meestal gaat eerst de man het broedhok in en als het is goedgekeurd probeerd ie de pop erin te krijgen :-)
Ik ben benieuwd hoe snel er eitjes inliggen maar meestal na de paring tussen de 1 a 2 weken dus dat kan nu best snel zijn :-)
Het ruilen van het broedhok is dus trouwens wel gelukt zo te horen ?

Groetjes,  Paul

carola

Hoi paul,

Ja het ruilen is gelukt, was ook een eigen schuld
ze hebben zelf verkeerde info verstrekt. Maar even over de valkjes : De pop ging als eerste het broedhok in, de man moet er niet zo veel van hebben en als ie naar binnen wil gluren jaagt de pop hem weg. Ze is er nu 1 keer ingeweest, maar zal gerust nog een keer gaan gebeuren denk ik zo. Ik hou je op de hoogte.

groetjes Carola

Croky7

Hallo allemaal,

Nou mijn valkjes zijn al meer dan twee weken aan het paren, heb een broedhok voor ze aangeschaft waar ze nu dan ook regelmatig in vertoeven, maar heb nog steeds geen eieren.
Ik lees hier dat ze gemiddeld na 1 a 2 weken eieren gaan leggen, waarom heb ik dan nog niks ?

groetjes carola

Paul

Hoi Carola,
Bij mij duurde het ook echt 2 weken voor de valkjes eitjes hadden.
Ik dacht ook van ze komen niet meer maar nu is er toch een jong uit dat nestje groot geworden :-)
Bij elk koppeltje is dat verschillend hoe lang het duurt maar als ze paren, en dat doen ze best veel dan gaan ze zeker eitjes leggen.
Hebben ze wel vogelgrit en een kalkblok in de kooi nu want dat hebben ze ook zeker nodig.
Verder is het toch even afwachten maar ik denk dat ze toch elk moment kunnen gaan leggen.
Zitten ze wel veel in het broedhok?
Bij mij waren ze er voor het leggen namelijk al bijna regelmatig in het broedhok.

Groetjes,  Paul

crokie7

Hoi paul,

Ja de vogels zitten overdag vaak in het broedhok, sávond niet
Ik denk dat ik gewoon een beetje ongeduldig ben.
Ik kijk iedere dag even in het broedhok, is dat wel goed of moet ik ze wat meer rust gunnen en niet iedere dag controleren of er al een ei ligt ??

Paul

Hoi Carola,
Ik kijk bij die van mij ook elke dag of de eitjes al uit zijn en met een lampje of ze nog leven in de eitjes :-)
Zo gauw je weg bent duikt de pop meteen weer op het nest.
Hun instinct om te broeden is zo sterk en zeker bij een vogel binnen maakt het ze meestal niks uit of je kijkt.
Als ze jongen hebben kan je die ook gewoon pakken en terugleggen dat maakt ze weinig uit.
In het wild zouden ze misschien niet terugkomen maar onze valkjes zijn zo gecultiveerd dat ze dat gewoon toelaten :-)
Gewoon geduld hebben, word zeker beloond :-)

Groetjes,  Paul

crokie7

Hoi paul,

Geduld wordt beloond zeggen ze toch, dus ik moet nog maar wat geduldiger zijn.
ach ze hebben het nu ook veelste druk om eieren te leggen, want zijn nog steeds druk bezig met paren.....4/5 keer op een dag is niks bij hun :-)

groetjes carola

Croky7

Joeeeeeeeehoeeeeeeeeeeee,

Het eerste eitje is hier gelegd, heeft wel lang geduurd :-(
Maar ik heb geduld gehad. Volgens mij zijn het wel goeie ouders, want ik las hier dat ze bij het eerste ei nog niet gaan broeden, maar mijn pop en man zitten constant in het nestblok, dus hopen dat ie nu ook nog bevrucht is en dat alles goed gaat. Ik laat het jullie allemaal weten. Ik heb een foto van mijn valkjes hier staan onder het kopje uploaden, ben benieuwd als ik jongen krijg hoe ze eruit zullen gaan zien.

Groetjes Carola

Paul

Hoi Carola,
Dan heeft het grotere nestblok toch nut gehad :-)
Heel gaaf dat je al een eitje hebt.
Elke twee dagen leggen ze er een bij tot ze er genoeg hebben.
Meestal tussen de 4 en de 6 maar meer of minder kan ook.
Na een week kan je al kijken of ze bevrucht zijn, dan heb je zekerheid.

Groetjes,  Paul

Croky7

Hoi paul,

Ja wij zijn hier heel gelukkig, nu maar hopen dat alles goed gaat, want me dochter ziet het wel zitten een jong vogeltje er bij. Maar we laten de vogels maar even met rust, kijken 1 keer in de week even in het nest blok om te zien of er geen stukkende eieren of iets dergelijk in ligt, want we kunnen niet echt makkelijk zien of de eieren bevrucht zijn, het nest blok hang nog al een beetje onhandig in de kooi en ik wil liever niet de eieren uit het blok halen om te kijken of ze bevrucht zijn. En we willen ook het blok nu niet veranderen zodat we er beter bij kunnen. Dus we hebben gewoon nog even wat langer geduld :-)

Maar ik hou je op de hoogte

Groetjes Carola en fam.

Mandy

31 maart 2003, 00:42:27 #43 Last Edit: 31 maart 2003, 00:48:08 by Mandy
Gefeliciteerd Carola met het 1e eitje! :)
Spannend is dat hé en voor je gevoel duurt dat allemaal erg lang, maar is eigenlijk nog best vlot gegaan. Nu inderdaad nog geduld hebben of tie bevrucht is. Kan je er ook niet met een schouwlampje bij om er op te schijnen om te zien of tie bevrucht is, kan je pas over 3-5 dagen zien hoor (de eerste bloedvaatjes)?  :-/
Als je straks jonkies zou krijgen gaat in tegenstelling tot nu de tijd erg hard hoor! Ze worden geboren en eer je er erg in hebt vliegen ze al uit, die kleine pluizige dingen groeien als kool hoor! :D

En welke foto is van jouw valkjes Carola, want onder uploaden staan een heleboel valkjes hoor. ::)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Croky7

Hoi mandy,

Ja ik weet niet zeker of ik er bij kan met een schouwlampje, ik ga het in ieder geval wel proberen, maar wil ze nu nog even lekker laten gaan, ze doen wel heel goed hun best moet ik zeggen. Ze zitten beide constant in de kast terwijl dit toch pas het eerste eitje is. Ze komen er alleen even uit om te eten en wat te drinken en dan gauw weer terug. Wel heel vertederend om te zien. Maar ik ga jullie op de hoogte houden hoe alles hier verloopt, en misschien dat er morgen of overmorgen nog wel weer een ei ligt, weet namelijk niet precies of ze dit eitje gisteren of vandaag heeft gelegd, zat namelijk gisteren ook al de hele dag in de broedkast, maar kon toen niets ontdekken, maar misschien dat ze er op lag.
In ieder geval, als ik weer nieuws heb dan horen jullie het van me.

Groetjes carola en fam