29 maart 2024, 11:19:37

broeden

Gestart door Croky7, 16 maart 2003, 21:15:16

« vorige - volgende »

Paul

Hoi Carola,
Ze paren ook meerdere keren hoor.
Die van mij hebben een week lang wel 3 keer per dag gepaard maar soms doen ze het nog wel meer.
Als je dan een tot twee weken later eitjes hebt zijn die meestal wel bevrucht :-)
En dan maar afwachten of het broeden goed verloopt.
Bij mijn eerste nestje is van de 3 eitjes in elk geval nu een jong aardig groot geworden, een ei kwam niet uit en een jong was met een paar dagen dood gegaan :-(
Het volgende nest gaat meestal beter dan het eerste.
Het is toch altijd even afwachten hoe het gaat.

Groetjes,  Paul

Carola

Hoi Tara,

Ik heb van die houtsnippers op de grond van de kooi liggen, en wat betreft het paren, ze zijn al de hele week bezig. Iedere dag !, dus ja ik weet niet zo goed wat ik moet verwachten. :-)

groetjes carola

Carola

Hoi Paul,

ja ik wacht het maar even af, ik kan nu toch niet zoveel doen, morgen alleen wel effe een ander broedhok halen, anders een beetje sneu voor de valkjes.
Wel tof dat er hier veel mensen zijn die er toch veel verstand van hebben. Kan ik als ik het effe niet meer weten hier navragen :-)

Paul

Hoi Carola,
Als ik dat zo hoor kunnen ze inderdaad elk moment een eitje gaan leggen :-)
Als de pop geen broedhok heeft legt ze het soms ook wel gewoon op de grond neer en gaat daar broeden maar dat doen ze niet altijd.
Je kan vaak al van te voren zien dat ze een ei moet leggen want dan staat de staart van het vrouwtje een beetje omhoog in een knik, het zal dan niet lang meer duren voor het eerste ei komt :-)
Wel goed in de gaten houden dat de pop niet in een hoekje gaat zitten met bolle veren want dan kan het legnood zijn omdat ze haar ei niet kwijt kan :-(
Maar hopenlijk is dat niet het geval bij jouw valkjes.

Groetjes, Paul

carola

Hoi Paul,

dat laatste wat je zei over in een hoekje gaan zitten, was dus een paar dagen geleden het geval, vandaar dat ik naar de dierenwinkel ben gegaan om te vragen wat dat kon wezen. Daar vertelde ze dat de valk ziek was of omdat hij geen broedkast had ( had namelijk verteld dat de man er boven op was gedoken ) heb toen die broedkast aangeschaft en nu zit ze inderdaad niet meer in een hoekje. Durf eigenlijk niet te zeggen of der staart in een soort knik zit, kan dat niet echt goed zien, misschien dat dat dus nog niet het geval is. Tis wel net of de pop een beetje opgeblazen is ( weet niet hoe ik het anders moet omschrijven )

groetjes carola

Paul

Hoi Carola,
Het kan zijn dat je popje elk moment een eigaat leggen.
Je ziet vaak dan ook de cloaca een beetje steeds open en dicht gaan en dan kan het ei snel komen.
In elk geval morgen even kijken voor een groter broedhok.
Vooral het invlieggat moet minimaal 7 cm zijn anders komen ze er niet eens in.

Groetjes,  Paul

Carola

hoi paul,

Jeetje wel spannend allemaal, maar morgen zeker even een ander hok halen. pffff krijg het nu al spaans benauwd bij het idee, heb nog geen idee wat ik allemaal moet doen mocht er iets mis gaan....heb hier al zo veel verhalen gelezen om wat wijzer te worden, maar het is allemaal nog best moeilijk als ik dat zo allemaal lees. In ieder geval bedankt voor al die info, dat heb ik zeker nodig. :-)

groetjes carola

Paul

Hoi Carola,
Meestal gaat het wel goed hoor en als je pop geen broedhok heeft legt ze het ei uit nood vast wel op de grond.
Maar in een broedhok is wel veel beter in elk geval en de kans is dan ook groter dat ze uitkomen.
Ik heb zelf ook de broedhokken zo in de deurenwinkel gekocht en daar stond zelfs achterop het prijskaartje dat ze voor valkparkieten waren.
In die winkel zeiden ze ook dat ze geen kleine meer hadden en dat deze wel te groot waren maar die waren juist perfect dus daar wisten ze het ook niet.
Dus gewoon morgen een rolmaar meenemen en dan moeten de maten minimaal 25x35x25 zijn dan is het geschikt voor valkjes :-)

Groetjes, Paul

Carola

Hoi paul,

Nou ik haal morgen een grotere en dan maar even aan kijken, ik kan er dan nog weinig aan doen neem ik aan.
weet jij toevallig wat voor voeding en dergelijke ze dan allemaal nodig hebben ? Ik heb nu voeding waar alles voor ze in zit, geef ze ook wel eens fruit en dergelijke, maar daar kijken ze niet echt naar om. En moeten ze nog bepaalde vitamine druppels door hun water hebben ???

groetjes carola

Paul

Hoi Carola,
Als ze gaan broeden moet je in elk geval elke dag eivoer in de kooi hangen, ik heb eivoer wat ik met wat water rul moet maken en dat is dan minder droog en makkelijker te eten voor de valkjes.
Bij mij eten ze ook geen fruit en groente helaas en ik geef ze vitaminedruppels door het drinkwater van Bogena.
Dat heet multivit.
En je moet ook zeker een sepia in de kooi hebben en een groot kalkblok en dan ook nog vogelgrit en maagkiezel.
Van Cede heb je een geel pak daar zit de vogelgrit en maagkiezel gemengd in.
Nooit vogelgrit nemen met houtskool erdoor dat is niet goed.
Als je dat allemaal in de kooi hebt moeten ze zeker genoeg hebben :-)

Groetjes,  Paul

carola

Hoi paul,

misschien een hele domme vraag. Maar wat is eivoer ???
is dat een gekookt ei of een eierdooier ??? sorry hoor, maar ik weet het echt niet....klinkt wel een beetje dom niet !!

groetjes carola

Tara

Hoi Carola :)

Eivoer is voedsel dat ze nodig hebben en zeker tijdens de kweek, ze hebben het goed nodig voor hun jongen, als je morgen naar de dierenwinkel achter een blok gaat, moet je er maar achter vragen :)

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Carola,
Domme vragen bestaan hier niet hoor :-)
Eivoer kan je zelf maken maar dat kan je minder lang bewaren en als je het compleet koopt kost het ook niet veel en je doet er best lang mee.
Het is gemalen eigeel met paneermeel of gemalen beschuit erdoorheen met nog wat dingen vermengd.
Je hebt van Cede van die grote gele pakken en van sluis had ik laatst ook een zak dat zag er beide goed uit.
Dat hebben ze zeker tijdens het broeden nodig maar eigenlijk mogen ze dat het hele jaar hebben.
Die van mij aten het eerst ook niet maar toen het er een tijdje in hing gingen ze er allemaal van snoepen en nu zijn ze er gek op :-)

Groetjes,  Paul

Carola

Hoi paul,

bedankt voor al je adviezen, ga het morgen zeker allemaal regelen. En ik laat je zeker even weten hoe alles hier verloopt.
ga er nu weer van tussen, maar bedankt voor de goede uitleg, ben maar een leek en kan nu alle hulp en advies goed gebruiken.

groetjes carola

Paul

Hoi Carola,
Succes met het nest wat zeker gaat komen :-)
Als je nog wat wilt weten kan je altijd een berichtje plaatsen dan krijg je zeer antwoord.

Groetjes,  Paul