29 maart 2024, 06:15:49

broeden

Gestart door Croky7, 16 maart 2003, 21:15:16

« vorige - volgende »

Croky7

Hallo,

Ik ben carola, heb sinds 2 maanden twee valkparkieten. Toen ik ze kocht vertelde ze mij dat ze alletwee nog erg jong waren, hoe jong weet ik dus niet. Nu het volgende: de ene parkiet duikt elke keer boven op die andere, kan ik er dan van uit gaan dat dat een mannetje is. Ook raadde de dierenwinkel mij aan om een een broedhokje te kopen. Is dit wel juist ???

groetjes carola

Paul

Hoi Carola,
In een dierenwinkel zeggen ze vaak dat een vogel jong is omdat ze het vaak zelf niet weten.
Ik moest een oudere valk hebben en kocht deze in de dierenwinkel voor iemand en ik wist zeker aan de veren te zien dat ie minstens een jaar oud was.
Toen ik het vroeg zeiden ze dat ie nog heel jong was :-)
Nu is ie ook bezig met paren en gaat binnenkort een nestje maken dus wat ze daar zeggen klopt vaak niet.
Als je echt jongen wilt moet je in elk geval een broedhok neerhangen.
Ik heb het bij een gewone kooi aan de buitenkant hangen dan hebben ze wat meer ruimte.
Zijn het valkparkieten of grasparkieten die je hebt want de maten van het broedhok verschilt per soort namelijk.

Groetjes,  Paul

Carola

Hoi paul,

Weet niet precies de maten, de dierenwinkel advieseerde mij deze broedkast. Het zijn valkparkieten, het is een vrij langwerpig broedhok en ik denk zo'n 15 a 20 cm breed....de parkieten durven er nog niet echt in, zijn wel heel nieuwsgierig. Maar klopt het dus wel dat ze bezig zijn om eieren te gaan leggen. Ik heb hier namelijk heel weinig verstand van, tis voor het eerst dat ik vogels heb.
in ieder geval bedankt voor je reactie

Paul

Hoi Carola,
Ik heb zelf een langwerpig broedhok met de maten 25x35x25 en dat is een beetje de minimale maat.
Het gat wat er in zit moet ongeveer 7 a 8 cm groot zijn ander gaan ze er ook niet in.
Het beste is als je valkje in de lengte in het broedhok past ander moet ze haar staart omhoog leggen en vaak beschadigen ze die dan.
Als je valkjes aan het paren zijn kan het nog 1 a 2 weken duren voor ze eieren gaan leggen en het broeden duurt dan 18 a 20 dagen voor het eerste uitkomt.
Meestal leggen ze 4 a 6 eitjes maar meer of minder kan soms ook.
Bij mij waren het steeds 3 eitjes.
Ze leggen de eitjes om de dag dus elke keer met een dag ertussen.
Als je valkje zo in het broedhok kan zitten als de foto hieronder is het goed in elk geval.


Groetjes,  Paul

Carola

Hoi paul,

volgens mij kan ze er niet op die manier in zitten, maar dit is wel het hok wat ze mij geadviseerd hebben, wat moet ik hier nu mee dan ???
Maar jij denkt dus ook dat het een man en een pop is, of gaan twee poppen of twee mannen ook wel eens boven op elkaar zitten rijen ??? sorry voor de vele vragen, maar heb hier bere weinig verstand van.

Groetjes carola

Tara

Hoi Carola, poppen gaan nooit op de mannen kruipen dus ook niet op andere poppen, mannen kunnen zich wel eens vergissen maar dat gebeurt praktisch nooit bij valkparkieten. Meestal bij buitenvogels, dus ik denk ook dat jij een man en pop hebt :)

Groetjes, Tara&Co

Carola

Hoi Tara,

bedankt voor je reactie, zo zie je maar dat een dierenwinkel ook niet zoveel weet. Ze hadden me namelijk wel verteld dat het waarschijnlijk een man en een pop was, maar waarvan hun dachten dat het een pop was is dus nu blijkbaar de man :-) ben wel blij dat ik dit gevonden heb, want ik heb zoveel vragen en durf ze haast niet meer te stellen in een dierenwinkel :-(

groetjes carola

Paul

Hoi Carola,
Zoals Tara al zei zal je een koppeltje hebben :-)
Als je broedhok veel kleiner is dan 25 cm in het vierkant en een gat kleiner dan 7 cm heb je een broedhok voor een grasparkiet waarschijnlijk en dat is zeker te klein.
Dat is voor een valkje veels te klein, je moet je voorstellen dan de man, het popje en alle jongen er naast elkaar in moeten en als je uitgaat van 3 jongen zouden er minimaal 5 valkparkieten naast elkaar in moeten passen.
Kijk maar eens of dat lukt anders hebben ze je echt een te klein broedhok verkocht :-(

Groetjes,  Paul
 

Carola

Hoi paul,

Bedankt voor het advies, ga morgen gelijk even terug naar de dierenwinkel, vindt het dan niet zo netjes dat ze me deze hebben verkocht, vooral omdat ik hun om advies heb gevraagd. Zoals ik al zei, ik ben een leek en heb hier nog niet zoveel kaas van gegeten. Wil wel dat mijn vogels een goed onderkomen hebben en niet dat ze hutje mutje op elkaar moeten zitten, denk ook niet dat dat het broeden bevorderd

groetjes carola

Carola

Hoi paul,

vergat nog te vermelden dat het broedhok niet vierkant is....hij is achthoekig, weet niet of dit nog verschil uitmaakt

Paul

Hoi Carola,
Ik ken die achthoekige broedhokken wel.
Die zijn voor kleinere parkietensoorten zoals bourkeparkieten en turquase parkieten maar voor een valkje echt te klein.
Het gat bij jou is ook zeker geen 7 a 8 cm maar veel kleiner.
Ik heb een liggen blok van 35 lang en 25 breed en 25 hoog en daar zitten ze heel ruim in en het zijn eigenlijk nog de minimale maten ook.
Heb je ze al wel in het broedhok zien zitten want ik denk dat ze er niet eens in kunnen :-(
Ik zou zeker even teruggaan naar die winkel want hier heb je niks aan .

Groetjes,  Paul

Carola

Hoi paul,

Nee ze zitten er nog niet in, popje en man kijken wel naar binnen, maar durven niet denk ik. beetje balen dat ze me dan zo'n waardeloos ding hebben verkocht, want de eerste keer dat de man op het popje zat is al zowat een week geleden. dus gauw maar een nieuw broedhok halen :-(

Tara

Hoi Carola,

als ze een groter blok hebben, gaan ze er zeker en vast in hoor, het in kijken is namelijk het begin van het in gaan :)

Maar ze kunnen er denk ik niet in dus kijken ze ook alleen maar nu, maar ik weet zeker dat ze er meteen in gaan als je een groter blok hebt :)

Groetjes, Tara&Co

Carola

Hoi Tara,

Ja ga het morgen gelijk veranderen. Mocht het nou zo zijn dat de pop de eieren al wil gaan leggen, dan legt ze ze toch niet zomaar ergens neer of wel ???? of wacht ze dan echt tot dat ze een broedhok heeft ??

groetjes carola

Tara

Hoi Carola, het is ook te zien wat de bodembedekking van je kooi is, maar meestal moeten ze meerdere keren paren voor er eitjes komen hoor, je hoeft echt niet bang te zijn, en als ze hebben gepaard duurt het nog 1 tot 2 weken voor de eitjes er zijn.

Groetjes, Tara