9 mei 2025, 03:16:29

kwarteleitjes

Gestart door Karin, 21 januari 2005, 01:54:34

« vorige - volgende »

Karin

Hoi allemaal,

Kan iemand me vertellen hoe groot kwarteleitjes zijn ? Ongeveer even groot als valkparkieteitjes ? Ik zit er aan te denken om voor één van mijn koppels waarvan de pop de eitjes steeds per ongeluk kapot drukt ( ze blijven aan haar buik hangen ) een broedmachine te kopen. Nu hebben ze diverse soorten roosters maar er staan geen valkparkieteitjes bij, wel kwarteleitjes  ;D

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Riny

Hallo Kazoo
Kwarteleitjes van de dwergkwartel zijn net zo klein als valkparkieteneitjes.
Maar ik denk dat als jij valkeneitjes uit gaat broeden je de jonkie's er toch niet door krijgt.
Ik heb veel ervaring met handopfok maar net geboren en dan handopfok dat lukt volgens mij niet.
De kleinste die ik er door gekregen heb woog 9 gram.
Pasgeborene wegen minder.
Ik zou hier toch nog eens goed over nadenken.
Groetjes Riny

Karin

21 januari 2005, 02:38:53 #2 Last Edit: 21 januari 2005, 04:02:22 by kazoo
Nee, het is de bedoeling dat ik de eitjes 3 dagen voor het uitkomen terug leg. Ze mag dan tot die tijd op kunsteitjes broeden ;D Bedankt voor je antwoord !

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

tommy

Karin

Als je mijn eerste bericht gelezen hebt weet je dat  ;D

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

tommy

sorry blond en laat op de avond

hihi

ik las het verkeerd

ik dacht dat je kwartel de eitjes stuk trapte per ongeluk

maar je valkje doet het

ben je niet bang dat ze ze dan niet stuktrappelt als je ze terug legt in het nest

grt annemieke

Karin

Ze trapt ze niet stuk, maar ze blijven aan haar buik zitten  :'( Ze zit er waarschijnlijk te vast op, de eitjes krijgen een scheur en doordat het eiwit eruit stroomt blijven ze aan haar buik plakken. Heel jammer, want ze doet zo haar best. Ik heb al van alles geprobeerd, maar de laatste keer heeft ze dus 13 eitjes gelegt die allemaal stuk zijn gegaan. Toen heb ik het broedblok weggehaald. Ik wil het dus eens op zo'n manier proberen. En wie weet zijn de eitjes niet eens bevrucht, maar dat weet ik dus niet, omdat ze altijd binnen 2 - 3 dagen stuk gingen.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Gerda

O wat sneu voor haar, en dat terwijl ze zo haar best doet. Ik kan goed begrijpen dat je haar een handje wilt helpen. Valt toch altijd te proberen??
Voor haar zou het leuk zijn na al die (te) verwoede broedpogingen.
Groetjes Gerda

Paul

Hoi Karin,

De meeste goedkopere broedmachines zijn eigenlijk veredelde eierkokers en dat lukt ook niet altijd om ze uit te broeden.
Een beetje goeie broedmachine die ook de eieren zelf keert en een constante luchtvochtigheid heeft zal best wel duur zijn.
Ik heb het zelf geprobeerd met een warmtelamp en de temperatuur op 38,7 graden houden en dat ging een paar dagen goed maar daarna stierf het eitje af.
Je kan zelf ook een simpele broedmachine maken met een warmteelement en een thermostaat en dan een bak water ernaast voor de luchtvochtigheid.
Dat is vele malen goedkoper en als het toch maar om even te proberen is dan is dat misschien wel de goedkoopste manier.
En je kan de broedmachine dan ook altijd daarna nog gaan gebruiken als ziekenkooi.

Groetjes, Paul