2 mei 2025, 10:47:18

handopfokvraag!!!

Gestart door safra, 12 maart 2005, 22:28:40

« vorige - volgende »

safra

ik heb mijn 1e nestje hoor jongens van mijn kakariki!(van safra en chickey)
maar nu wil ik ze hand gaan opfokken en hoor ik dat het beter is om het niet te doen,
maar ken je ze dan wel tam krijgen?
wie o wie ken mij helpen.....

en heeft ervaring ermee?

wat ik wil doen is om ze 1 keer per dag te voeren!!
ze zijn nu 2 en 1 dag oud dus,,,heb nog even te gaan!
(dodo en polly)

ik heb de oudste al op me hand gehad,wat een geweldig gevoel is dat!
celina

Peter

Hallo,

Bij ons krijgen de jongen elke dag veel aandacht waardoor ze al aan mensen wennen. Af en toe krijgen ze als ze een week of 2 a 3 zijn  een heel klein beetje van de spuit zodat ze weten dan er bij mensen ook wat te halen is het is echter maar een paar milliliter. De ouders moeten al het werk dus zelf doen.

De ouders zijn echter niet bang voor mensen waardoor het zonder stress voor de ouders mogelijk is om de jongen zeer regelmatig te pakken.

Groetjes,
Peter

safra

:) okay k ben weer wat duidelijker.

als eenmaal het nestje er is voor het eerst en je ziet zo kleintje dan schieten de vragen naar binnen!

de 1 zegt dit de andere  weer dat.
maar mischien komen er nog meer reacties...
ik mag ze er rustig uit halen,.,,en zo te zien komt er nog 1 aan!
8)

Peter

Je kunt uit het nest halen op een belangrijke voorwaarde:
Als de ouders mensen toe laten en er geen stress situatie intstaat voor de ouders.

Groetjes,
Peter

safra

;) gisteren toe ie nog maar net 1 dag was, ocht ik absoluut niet eraan,,,
nu wel.
ik haal het hele nestkast er voorzichtig uit, en til hem dan heel zachtjes eruit,
en iets van 10 sec op me hand!

maar hoeveel keer per dag mag je dit doen?
ik kijk zelf nu 2 keer perdag in het blok en 1 keer zeg maar even op me hand!

oja ik had toch problemen met het mannetje, die zijn nu helemaal weg,
hij zat net bij me maar ik durfte geen spuug meer te geven ,
maar hij drong aan,
dus ik waagde het maar en hij deed normaak, en poetste me tanden ook maar weer even mee,

hij is wel veranderd zegmaar nu hij kinderen heeft haha

maar ben blij dat het goed tussen ons gaat
bedankt voor je raad hoor!

Karin

Ik zou niet het nestkas eraf halen hoor. De kans is groot dat je het nest dan zo verstoord dat de ouders er niet meer indurven / in willen. Zelf begin ik met mijn valkparkieten pas met 2 weken ze in de hand te houden. Ik begin dan met 5 minuten en bouw het dan langzaam op. Ze zijn nu zo rond de 4 weken en nu zijn ze er een uur per dag uit. Vanaf deze leeftijd geef ik ze 1 x per dag een klein beetje handvoer, ca 1  cc, alleen voor "de smaak" zeg maar  ;D Zo zien de jongen de mens als "voedselvoorziener"  ;D Sinds ik het doe zijn ze wat meer op hun gemak bij me. Blazen minder tot helemaal niet meer. Nu is het wel zo dat kakariki's niet zo tam worden als valkjes. Ze komen niet lekker uren bij je zitten, dus ik denk niet dat je dat ermee kunt bereiken, maar je kunt ze wel goed gewend aan mensen maken.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi Safra,

Het belangrijkste is vanaf dat de oogjes open gaan ze aan je laten wennen daarvoor heeft het toch weinig nut omdat ze niet zien wat er gebeurd.
Ik pak ze in het begin ook af en toe wel op en dan een minutje ongeveer en als ze ouder worden kan je ze steeds langer vasthouden omdat ze na 14 dagen zichzelf al aardig warm kunnen houden en de ouders zitten er niet de hele dag meer op.
En na 4 weken kan je ze best wel een uurtje bij je nemen dan wennen ze lekker aan mensen.
Tamme vogels laten vaak meer toe dan vollierevogels die raken veel eerder gestrest.
Tijdens dat ze een nest hebben kan de tamste vogel zelfs wel een heel erg aanvallend worden dat is normaal en als het nestje is grootgebracht word hij dan weer helemaal als daarvoor.
Ik heb dan zelf valkparkieten maar het komt wel redelijk overeen.

Groetjes, Paul

safra

;) hartstikke bedankt voor jullie reactie`s...
weten jullie ook vanaf wanneer de oogje`s open gaan?

Paul

Hoi Safra,

Bij valkparkieten gaan de oogjes gemiddeld met 10 dagen open dus dat zal bij kakarikis denk ik niet zo veel verschillen.
Het kan soms een paar dagen eerder of later zijn maar met 10 dagen zijn ze bijna altijd open hier.

Groetjes, Paul

safra

;)okey dan zal ik gewoon ze lekker eventje met rust laten!

alhoewel proberen...

er is er èèn continu druk in de weer en 1 ligt er voor pampus bij, zullen mannetje`s drukker zijn als popje`s of kan je dat nog niet weten,want mijn gevoel zei gelijk al dat dat een mannetje was :D

Paul

Hoi Safra,

Soms kan het inderdaad wel eens verschillen dat de een drukker is dan de ander en dat kan ook best wel eens met hun geslacht te maken hebben.
Soms als je een gevoel hebt dat een jong een bepaald geslacht heeft kan dat ook best wel eens kloppen :)
Het is natuurlijk nooit helemaal zeker dat weet je pas na een tijdje pas.

Groetjes, Paul

safra