22 mei 2025, 18:01:44

geen of wel spaanplaat

Gestart door Lin, 4 januari 2005, 17:57:27

« vorige - volgende »

Lin

Ik zie in de uitleg dat je een broedhok maakt van o.a. spaanplaat, maar ik krijg ook te horen(Paul je hebt bericht hierover) dat spaanplaat slecht is vanwege gassen. Hoe zit dit?

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Lin

Mag ook MDF gebruikt worden?

Lin

Ik heb hem nu al gemaakt alleen vraag ik me af hoe bevestigen jullie het hok aan de kooi?

Tara

Hoi Lin,

mijn kweekkooi heeft drie deurtjes, twee aan de zijkant en één aan de voorkant. Het blok komt aan een van de zijkanten. Als ik nieuwe blokken heb, doe ik eerst het zitstokje er af, bij mijn blokken is dat via de binnenkant een schroef eruit en dan er af trekken want het is nog eens gelijmd ook...
Dan boor ik gaatjes evenwijdig, 4 in totaal, 2 onder mekaar steeds, zodat ik daar bindbandjes in kan doen, en als die er doorzitten, kan je die makkelijk bevestigen aan de kooi :)

Je kan ook werken met 8 gaatjes, aan de onderkant dan ook eens 2 gaatjes onder mekaar, zodat het vaster hangt.

Groetjes, Tara

Lin

Hij hangt! De tieripjes werken goed

Tara

Hoi Lin,

gaaf, nu maar afwachten ;D
En dan... Jonkies ;D ;D

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Lin,

Ik zou in elk geval geen spaanplaat gebruiken mijn blokken die ik gekocht heb hadden het wel op de bodem en de achterkant en ik heb ook goeie nestjes gehad dus het kan wel maar ik zou toch het liefste multiplex nemen om een broedhok van te maken.
Ik weet niet hoe het met MDF zit met de gassen maar het is in elk geval minder schadelijk dan spaanplaat.
Ik gebruikte van die scroefogen met een open kant dan kon ik zo het blok ook loshalen om het schoon te maken.
Ik heb het nu met een paat boutjes met grote ringen aan de tralies hangen en in het blok met vleugelmoeren vastgezet dat werkt ook heel goed en het zit erg mooi vast dan.

Groetjes, Paul