Mannetje... of toch een vrouwtje

Gestart door Wendela, 3 januari 2005, 22:37:58

« vorige - volgende »

Wendela

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje over mijn valkje Snuk (ook wel Snuggle genoemd).

Hij is nu 9 maanden oud en vertoont echt mannetjesgedrag. Hij zingt heel veel, is dominant en nieuwsgierig en wil ook nog wel eens een robbertje vechten met zijn kooigenootjes (zonder dat het echt uit de hand loopt gelukkig).

Maar... nu twijfel ik toch aan zijn mannelijkheid. Onder zijn staart pronken namelijk een paar prachtige geel/grijs gespikkelde veren! En dat terwijl hij 9 maanden is en hij als hij een man is die gekleurde veren toch al had moeten verliezen toch?

Snuk is trouwens een grijs mannetje met een lichtgeel bont vlekje in zijn nek. Zijn moeder is een grijze en zijn vader is een lichtbonte. Ik heb de ouders bij de kweker gezien.

Wat denken jullie? Of moet ik toch nog even afwachten voordat ik zijn geslacht kan weten.

Ben benieuwd...

Wendela

Paul

Hoi Wendela,

De laatste gestreepte veren in de staart kunnen soms wel tot anderhalf jaar blijven zitten dat zegt niks.
Als het een wildkleur is met een vlekje in de nek kan het vlekje betekenen dat hij split bont is en dat klopt ook wel als de vader ook bont was.
Hoe is zijn kopje is die nu geel geworden en was die eerst grijs?
Als het kopje eerst grijs was en nu geler word is het zeker een mannetje.
Aan het gedrag te horen klinkt het ook wel als een mannetje namelijk.

Groetjes, Paul

Wendela

Hallo Paul,

Het kopje was inderdaad eerst vooral grijs en nu wordt het steeds feller geel. Hij begint al echt op ons andere mannetje Coco te lijken qua kop. Bijna net zo geel.

Ik ga er dus maar vanuit dat Snuk een man is.

Bedankt voor je reactie!

Groetjes, Wendela

Paul

Hoi Wendela,

Als de kop echt al geler word is het zeker een mannetje hoor een popje houd een gewone grijze kop.
Bij mijn wildkleur mannetje was de laatste gele veer echt pas na 1,5 jaar uit zijn staart en zijn kop was toen al fel geel :-)

Groetjes, Paul