Jonf 7 dgn oud, ouders niet meer continu in blok?

Gestart door Valkje, 11 maart 2003, 18:27:04

« vorige - volgende »

Valkje

Hallo,

Midden in de vrieskou hebben mijn valkjes vier eieren gelegd, een week geleden is daar 1 jong uit gekomen. Tot op heden was steeds 1 van de ouders in het blok bij het jong, vanmorgen waren beide ouders buiten.

Ik heb net het jong gecontrolleerd, zijn kropje is vol en hij voelt voldoende warm aan. Het blok staat naast een warmte lamp die ik maar even laat hangen omdat het volgens mij wel erg koud is voor een jong alleen, er zit nog geen veertje op.

Nu vraag ik me af, is het normaal dat beide ouders na een week van het blok gaan of moet ik om de zoveel uur even controleren of ze wel voeren?

Vorig jaar hebben ze het drie maal geprobeerd, eerste nest aten ze de eieren op, tweede nest kwam uit maar lieten ze de jongen verhongeren, derde nest kwam er 1 uit die al dood was toen ik hem vond waarna ik de overige eitjes maar heb weggehaald en de blokken heb dichtgemaakt. Ik vertrouw hun gevoel voor ouderschap dus nog niet helemaal hoewel ze deze tot op gisteren fantatstisch hebben verzorgd.

Voor de zekerheid heb ik vast opfok voer in huis gehaald want om een jong van al een week aan zijn lot over te laten vind ik niets. Mochten ze nu niet meer voeren, hoe vaak per dag voer je een jong van een week dan? Is het opfok voer voldoende of moet er iets bij, hoe warm moet de ruimte zijn waar ik hem dan in moet houden? (hij zou mee naar het werk moeten...)

Mandy

Hoi Valkje, :)

Ten eerste gefeliciteerd met dit jonkie, want zo te lezen was het al een hele kunst om 1 jonkie in leven te houden.
Ik kan goed geloven dat je hun ouderschap niet zo vertrouwd.
Ik had trouwens nog nooit gehoord dat valken hun eieren op aten!?
Normaal blijven de ouders toch afwisselen en houden het jong warm en voeren 'm. Het is goed dat ie een volle krop had en nog warm was en die lamp die je ernaast hebt hangen is ook heel goed. Ik neem aan dat je die lamp alleen aan hebt nu je 'm alleen aantrof? Want anders zou het kunnen dat het te warm was voor de ouders om te broeden en dat ze er daarom af gingen, want het was toch warm genoeg...
Ik zou inderdaad goed controleren of tie goed gevoerd blijft worden. Zo niet dan heb je nog maar 1 keus; zelf proberen groot te brengen. Maar bij zo'n jong valkje zal dat niet meevallen hoor. Hij zal belangrijke antistoffen van de ouders missen, daar heeft hij natuurlijk al wel wat van binnen gehad maar kan je vlgs mij met preparaten aanvullen. Ik weet hier alleen niets van, ook niet hoe vaak zo'n jonge valk eten moet krijgen, maar opvokvoer is inderdaad goed. Als je 'm dus apart moet houden zou ik die warmtelamp blijven gebruiken.
Hopelijk is dat allemaal niet nodig en gaan de ouders er toch nog goed voor zorgen. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Valkje

Ze zijn gelukkig blijven voeren, ze hadden zo te zien even iets anders aan hun hoofd, namelijk maar weer eens paren ???

Het jong gaat erg goed, hij is zwaar, constant een volle krop komen al veren op en denkt altijd honger te hebben, als ik ga kijken zeurt ie ook om eten terwijl ik me er verder niet mee bemoei  ;)

De lamp staat inderdaad alleen aan omdat ze hem in zijn eentje laten liggen. Als ie over een paa dagen echt in de veertjes zit zet ik hem uit. Maar nu hebben ze weer iets anders bedacht... maak k wel ff een nieuw topic voor  :-/

Mandy

Nou gelukkig dat het toch goed gaat Valkje!
Blijf hem toch maar goed in de gaten houden
en hou je ons op de hoogte?
Succes verder. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Kipje

Ik hou jullie op de hoogte, heb al een 'dagboek' aangemaakt ;)