23 april 2024, 19:30:37

Heb ik het goed gedaan ?

Gestart door Karin, 29 december 2004, 20:21:39

« vorige - volgende »

Karin

Normaal doe ik dagelijks nestcontrole, maar gisteren lieten Jazyy en Dizzy het absoluut niet toe. Ik had toen ook het broedblok willen verschonen, maar dacht ik doe het morgen wel. Bááálen, want nu zag ik dat het tweede jong spreidpootjes heeft ! Eergisteren heb ik nog foto's van hem gemaakt en toen was er nog niks aan de hand :



Maar ja, dit is dus de eerste keer dat ik het heb, en in theorie weet je natúúúúrlijk wat je moet doen  ;D, maar in de praktijk ben je heel onzeker  ::) Het jong is nog iets te jong om te ringen én ik heb geen open ringen in huis om een touwtje door heen te doen. De dierenwinkel hier heeft ze niet, maar misschien dat ik het morgen wel ergens te pakken kan krijgen, en anders zeker vrijdag, want dan gaan we naar rotterdam en daar zit een grote dierenwinkel, die heeft het vast wel. Nu hebben we het met een gewoon touwtje gedaan en het touwtje extra vastgezet met een stuk plakband :



Maar het jong blijft maar voor over vallen ! Eerst dacht ik dat het oudste jong gewoon op zijn kop stond, maar het kwam dus door de pootjes. Zoals je ziet is het niet gevoerd, maar de andere jongen hadden ook nog niet veel en ik hoorde net weer voergeluiden. Ik controleer straks als de ouders even van het blok zijn of het kropje toch vol is.  

Er ligt genoeg bodembedekking in het broedblok, maar de ouders gooien het steeds op zij. Ik heb nu een nog veel dikkere laag erin gegooid, in de hoop dat het jong voldoende houvast heeft.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Peter

Hoi Karin,

Balen zeg, in theorie kan ik je heel veel vertellen maar ik heb het zelf ook nog nooit meegemaakt. Iemand van de website wel (Caroline) en ze heeft er een stukje over geschreven:

Hoi,

Ik zal me eerst even voorstellen: ik ben dus Caroline, 37 jaar, getrouwd heb 3 kinderen ( 2 jongens:1 van 12 en 1 van 2 jaar en een meisje van 9 jaar), verder hebben we nog een cavia, een konijn (waarvan de tanden zijn getrokken i.v.m. doorgroeitanden) en 1 dwerg- en 1 goudhamster.En natuurlijk valkparkieten. Zo'n 16 jaar geleden hebben we onze eerste valkparkiet gekocht: een wit vrouwtje, deze was zeer tam ,maar is na we deze 10 jaar hebben gehad ''gezellig'' op mijn hoofd mee naar buiten gelift en weggevlogen. De volgende valk die we hadden : een grijs vrouwtje legde steeds spontaan eieren en is na 4 jaar dood gegaan omdat ze helemaal vol zat met cystes. (We hadden toen nog een dierenarts die een vogel niet echt belangrijk vond: door onze knaagdierenfokker zijn we bij onze huidige dierenarts gekomen en die is dus gek op alle dieren) Afijn toen ik dus een nieuwe valk wilde hebben kwam ik bij een dierenzaak terecht die ze handtam verkocht: hij voedt ze nl zelf en zijn dus al goed mak: ik ben toen bezweken voor 2 vogels omdat mijn dochter graag weer een grijze willde en ik zag toen een mooie geparelde. Ik dacht al snel dat het een mannnetje en vrouwtje was aangezien het mannetje groter was (en ze uit hetzelfde nest kwamen en het mannetje jonger was) en deze veel meer leven maakte. En ja hoor zijn mooie geparelde verenpak verdween na de eerste rui. Ik heb ze nu zo'n kleine 2 jaar en heb ze gekocht toen ze 7-8 weken waren. In oktober zijn ze begonnen met paren en ging het vrouwtje spontaan eieren (4) op de grond leggen, nadat ze er 2 weken op hadden gebroed ( een nestkastje wilden ze absoluut niet) gingen wij een weekje op vakantie toen we terugkwamen waren ze van de eieren af en hebben we deze dus weggegooid. Eigenlijk vrijwel direkt erna legden ze weer 4 eieren en deze hebben ze wel uitgebroed ( wwer op de bodem van de kooi). Het eerste eitje bevatte een dood kuikentje, het 2e werd een een mooi gepareld jong, die is inmiddels naar vrienden van ons verhuisd, het 3e kuikentje hebben ze dood laten gaan ( gewoon niet meer verzorgd, heel zielig heeft nog 3 dagen geleefd), en het 4e kuikentje was er dus één met een spreidpoot. Ik kwam erachter omdat ik merkte dat ze (nou ja volgens mij hij) zo aan het ''klappen'' was met zijn vleugels en zijn poot niet bij kon trekken: ik ben toen naar de dierenwinkel gereden waar mijn vogels vandaan kwamen en deze heeft me doorverwezen naar die dierenarts die ik inmiddels al had en toevallig een vriend van hem is.Bij de dierenwinkel zeiden ze meteen dat het een spreidpoot was en het in het nest gebeurd was maar hij kon me niet precies vertellen hoe dit kwam: hij dacht van misscihen op de grond eieren leggen. Contact opgenomen met de dierenarts die het ingespalkt heeft met leukoplast :eerst de pootjes in de goede stand gezet.Dit moest 2 weken blijven zitten. De eerste dag viel hij steeds voorover en moest ik hem iedere keer overeind zetten, maar de 2e dag stond hij!! Ik voerde hem inmiddels wat bij omdat het mannetje in eerste instantie het kuikentje niet accepteerde en hij hem pikte: en omdat het kuikentje extra kalk moest hebben in de vorm van wit schoolkrijt. Nadat hij weer kon staan wilde het mannetje hem ook wel weer en voerde hem weer als vanouds. Na 2 weken zijn de spalkjes er onder narcose afgehaald( de dierenarts was bang dat hij een teentje af zou knippen als hij het zo zou doen)en kon hij al aardig staan. Het is nu een week verder en ik moet zeggen dat het goed gaat. Ik ben nog een keer teruggeweest met hem en als hij op gang moet komen met lopen gaat het pootje nog iets dwars, maar dit komt vanzelf goed: hij klimt in de kooi en vliegt al een beetje. Het vrouwtje heeft inmiddels de ''prikpil'' gehad, omdat ze eieren bleef leggen, zelfs toen de jongen net geboren waren kwamen er nog 3 eieren netjes om de dag: vanaf oktober 16 eieren is toch echt teveel. De dierenarts acht de kans dus groot dat het kalkgebrek geweest is doordat het vrouwtje zoveel eieren heeft gelegd. Nu zijn jullie volledig op de hoogte van mijn verhaal: ik hoop niet dat het te lang was.
Groetjes: Caroline.

Karin

Gedankt voor het stukje Peter, misschien dat iemand  kan zien of de touwtjes goed gedaan zijn ? Met leukoplas hadden we ook al aangedacht, maar ik was bang dat het de pootjes zou afknellen. En dan de geur van de leukoplas. Kalkgebrek kan het in iedere geval niet zijn, want de ouders krijgen tijdens het broedseizoen om de dag calcium in het water en buiten het broedseizoen 1 à 2 maal per week.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Mandy

Wat jammer dat dit gebeurd is Karin, maar tot dusver heb je het goed gedaan hoor. ;)
Ik zou inderdaad nog van die open ringetjes halen en daar dan het touwtje doorheen doen. Zelf deed ik er toen een stiekje door zodat er nog wat speling en beweeglijkheid in zat.
Maar dit is een mooie tijdelijke oplossing en ook de extra bodembekking zal goed doen.
Hij moet natuurlijk wel goed kunnen staan om z'n kopje/snaveltje omhoog te kunnen doen om eten te krijgen.
Hopelijk wordt hij inderdaad nog beter gevoerd want op die laatste foto zit er weinig in de krop en hij ziet er zelfs al wat uitgedroogd uit... ::)
Zover ik weet schijnen spreidpootjes voornamelijk te ontstaan doordat de ouders er te zwaar op liggen en vaak zijn ze nog onervaren, maar dat is in dit geval niet. Vreemd dus...
Maar hopelijk komt het allemaal goed, succes! :)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Karin

Het kan een beetje de foto zijn Mandy, want ik heb hem flink moeten bewerken om hem redelijk toonbaar te maken  ;D Het was zeer actief en bewegelijk bij het ombrengen van de touwtjes, gelukkig heeft Marcel geholpen. Gelukkig hebben de ouders het meteen gevoerd. Dat het niet gevoerd is is waarschijnlijk mijn fout  >:( Ik dacht dat Jazzy in zijn kooi zat en had de kooi dicht gedaan. Toen ik een aantal uur later weer boven kwam om weer de volgende valkjes los te laten zat hij aan de buitnekant van de kooi te gillen en zijn popje aan de binnenkant. Ik bracht ze net andijvie en gekookt ei en ze zijn erna meteen gaan voeren. ook het kleinste jogn had een leeg kropje, alleen de oudste had nog een klein beetje. Zo zie je maar, je kan nooit voorzichtig genoeg zijn. Ik ga ze nu toch meerdere malen per dag controleren, ook om te kijken of de touwtjes niet knellen. De niet uitgekomen eitjes heb ik verwijderd en dan zijn de ouders wat makkelijker met uit het broedblok komen.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Karin

Ik heb vandaag het touwtje eraf gehaald, het jong geringt en een open ring om de andere poot heen gedaan. Hier tussen een elastiekje. Ik vind het overigens wel eng, want stel je voor dat er een jong met zijn kopje tussen klem komt te zitten  :o Maar ja, je moet kiezen tussen 2 kwaden, want anders blijft dit jong gehandicapt.
Ik had me overigens vergist, ik dacht dat het het tweede jong was, maar het was het eerste jong. Tenminste, dat neem ik aan omdat die nu beide oogjes open heeft, en de andere nog maar één. Ook heeft dit jong al een iets groter kuifje.
Ik hoop dat het goed gaat !
Gelukkig went hij er wel aan en kukelt niet steeds meer om.
Het was wel heel moeilijk om ze uit het broedblok te halen, want hun ouders zijn net 2 pitbulls !  ;D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

carco

31 december 2004, 15:50:39 #6 Last Edit: 31 december 2004, 15:52:09 by carco
Hoi  Karin

Ik zie dat Peter mijn stukje ''gepikt'' heeft :).
Ik hoop dat je er wat aan hebt, en het met deze valk ook goed blijft gaan, maar daar twijfel ik niet aan hoor met een goede verzorging: en als hij al blijft staan gaat het vast goed.
En de lutino op mijn handtekening ( Spongebob) is trouwens de valk waar het om gaat, en deze is nu inmiddels een jaar oud. ;)
Oh ja de dierenarts adviseerde me trouwens wel een harde ondergrond waar de kleine op kon staan, nadat de spalkjes eraf waren zodat hij beter grip op de ondergrond zou hebben.
Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!