10 mei 2025, 02:44:30

Vuurwerk!

Gestart door Lieke, 28 december 2004, 20:04:15

« vorige - volgende »

Lieke

28 december 2004, 20:04:15 Last Edit: 28 december 2004, 20:08:14 by Lieke
hoi,

Ik heb een valkje, maar hij is heel bang (niet voor mensen) nou hij schrikt heel gauw laat ik het zo zeggen.
Laatst zat zijn hele kooi onder het bloed :o
En met oud en nieuw ben ik bij mijn opa en oma.
Maar we vieren het bij een andere opa en oma.
Maar mijn valkje blijft bij mijn andere opa en oma.
En die mag niet mee naar mijn andere opa en oma.
(snappen jullie het nog ;D)
en die opa en oma waar mijn valkje blijft hebben altijd oordopjes in en slapen door met oud en nieuw :-/
Wat moet ik nu doen??

Groetjes, Lieke

Paul

Hoi Lieke,

Als je opa en oma toch oordopjes in hebben kunnen ze misschien de radio aan laten en de gordijnen dicht doen.
Hier schrikken de valkjes amper van de knallen en de flitsen zien ze niet direct dus zelf met oudjaar heb ik nog nooit een probleem gehad.
Dus in elk geval licht aan houden bij hem met oudjaar en wat geluid van de radio erbij dat kan prima helpen.

Groetjes, Paul

Valerie

Ricky, mijn rosella, waar gisteren al in paniek bij enkele harde knallen van buiten. Ik denk dat ik morgen, voor ik weg ga, de radio ook nog aanzet.
Maar ik hoorde vandaag net dat je de dieren best niet kan troosten. Zien ze a. als beloning en b. als dat jij ook bang bent.  :-/

bobbie

Hallo,

Als je een hond een koekje geeft op het moment dat hij blaft, zal hij volgende keer ook blaffen in de hoop een koekje te krijgen, hij is dan verkeerd geprogrammeerd om het zo maar te zeggen.
Als een hond bibbert en trilt bij vuurwerk of onweer en je gaat hem troosten en aanhalen, dan denkt hij dat hij terecht angstig is want het vrouwtje bevestigt en bemoedigt door te aaien. Je aait de angst er als het ware in.

Met mijn vogels heb ik nog nooit last gehad bij onweer of vuurwerk. Nou heb ik makkelijk praten natuurlijk want mijn vogels staan in de vogelkamer en voor het vuurwerk losbarst doe ik het "toedekritueel", dus gordijnen dicht, nachtlampje aan, welterusten en tot morgen, net als iedere avond.

Als je de vogels in de huiskamer hebt dan kan ik me voorstellen dat als het vuurwerk begint en iedereen rent naar het raam dat de vogel zoiets heeft van: wat  gebeurt hier, alles in paniek met fladderende armen en gilletjes naar het raam.

Misschien is het een idee voor diegenen die een vogel in de huiskamer hebben die er last van heeft, deze in een andere kamer te plaatsen waar de gordijnen gewoon dicht gaan en het licht uit met  nachtlampje aan. Een radio zachtjes aan vind ik ook een hele goede tip.

Ik hoop dat alle vogels een prettig en rustig uiteinde hebben ;)

Doei, Nel