twee valkparkieten eentje is overleden wat nu?

Gestart door jennifer, 28 december 2004, 15:40:34

« vorige - volgende »

jennifer

28 december 2004, 15:40:34 Last Edit: 28 december 2004, 15:41:33 by jennifer
hallo,
ik heb sinds 7 maanden twee valkparkietjes. Bertje en Ernie. Nu is bertje vanmorgen overleden. hij was gisteren  zwaar aan het ademen en ik ben meteen naar de deirenarts geweest. hij heeft hem een vitamine spuit gegeven. maar helaas is Bertje vanmorgen overleden :-[
ze waren beiden nog niet helemaal tam. Dit ging ook niet zo vlot omdat ze met zijn tweeen waren. Nu is ernie alleen en weet ik niet of ik nog een valkparkietje erbij moet kopen of dat ik kan proberen om alleen \ernie verder tam te maken...
afwachtend op uw antwoord....
groetjes Jennifer

Annouschka

Hoi,

ik zou de valk toch eerst eens laten onderzoeken hoor voor ik er eentje bijzet.  De kans is groot dat deze valk ook al ziek is.

En dan wel door een goeie vogelarts bv eentje van hiernaast in de lijst.

groetjes
Annouschka

Riny

Hallo Jennifer
Wat zielig voor jou en Ernie dat Bertje nu dood is.
Ernie zal heus zijn vriendje wel missen en een paar daagjes wat verdrietig zijn . ???
Je kunt ook eerst Ernie helemaal tam maken en daarna in het broedseizoen bij een kweker er een jong valkje bijkopen.
Daar zijn ze vaak veel goedkoper als in een dierenwinkel.
En je hebt het voordeel dat Ernie dan tam is, valkje nummer 2 zal Ernie in bijna alles na gaan doen,dus die krijg je dan spelenderwijs tam.
Ik wens je heel veel succes en laat je een keer weten hoe Ernie hierop reageerd??
Groetjes Riny

Tara

Hoi,

je kan best zoals Annouschka zei eerst Ernie laten onderzoeken zodat je weet dat hij in orde is of juist niet en hem dan kunt behandelen eventueel.
Verder is aan jou de keuze natuurlijk, heb jij genoeg tijd voor Ernie? Of zal hij nood hebben aan een soortgenoot omdat jij niet genoeg thuis bent? Dat bepaal jij natuurlijk.

Voor niet-tamme valkjes is een nieuwe er bij altijd wel het leukst, maar als je'm tam krijgt, kan het best zijn dat hij jaloers zal zijn op de nieuwe, of juist niet, dat hangt af per karakter.

Groetjes, Tara

Riny

Hoy Tara
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een valkparkiet jaloers is.
Volgens mij ligt dat meer aan het baasje dan aan de vogel.
Groetjes Riny

Tara

CitaatHoy Tara
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een valkparkiet jaloers is.
Volgens mij ligt dat meer aan het baasje dan aan de vogel.
Groetjes Riny

Hoi Riny,

ik heb het al vaker gehoord hoor... Zeker als er een tweede soortgenoot bij een tammere valk komt kan het vaak zijn dat die tamme valk agressief komt tegenover de tweede valk en vaak zelfs tegenover de eigenaar...

Groetjes, Tara

robentru

28 december 2004, 17:04:01 #6 Last Edit: 28 december 2004, 17:05:06 by robentru
Hoi Jennifer,
ik sluit me aan bij het advies van Annouschka en Tara.
Eerst na laten gaan wat de oorzaak is, daarna weloverwogen een beslissing nemen. Sterkte met het verlies.

Groetjes
Trudy

wimpy50

Ha Jennifer, erg he als zo'n vriendje opeens weg is!

Een van de 2 valkjes van mijn zoon is verschrikkelijk jaloers geworden. Hij wilde vroeger nooit kroelen. Als z'n maatje wil kroelen komt hij direct lelijk doen en zelf klaarzitten om te koppie krouwen.

Daarna maken ze altijd ruzie. is heel vervelend.

De situatie en het baasje doen hetzelfde, dit is in de loop van zo'n 2 jaar gebeurd.

sterkte.

wim

jennifer

hallo allemaal,
gisteren wilde Ernie niet de kooi in. Dus moest ik hem voeren met eten en drinken buiten de kooi en dat nam hij gelukkig aan. Vandaag is hij in de kooi gaan zitten hij fluit nu meer terug als ik naar hem fluit. Soms fluit hij zoals hij vroeger deed naar Bertje toe als ze elkaar even uit het oog hadden verloren. (harde korte fluit )
Ik heb vandaag een grotere spiegel gekocht mischien dat het wat meer helpt en een grotere tak met speeltjes eraan dat je in de kooi kunt hangen.
Hij is nog wel een beetje down hoor.
Weet iemand hoe het gaat als je een nieuw parkietje erbij doet? Gaan ze eerst ruzie maken? Ik weet nog niet wat ik doe maar ik denk dat ik eerst Ernie tammer ga maken en dan inderdaad een andere erbij. maar danheb ik in ieder geval wat tips voor de toekomst...
 
Groetjes Jen

Paul

Hoi Jen,

Als je een tweede neemt kan je die het beste eerst in een kooi ernaast aan je andere valkje laten wennen.
Als ze dan uit de kooi zijn buiten de kooi beide loslaten en daarna bij elkaar proberen.
Vechten doen ze meestal niet zo snel zeker niet op die manier omdat ze toch al wat aan elkaar gewend zijn.

Groetjes, Paul