28 maart 2024, 10:16:49

maden in voer/honingstok

Gestart door Annemiek., 25 augustus 2002, 22:03:01

« vorige - volgende »

Annemiek.

Hallo

een tijdje geleden heb ik los voer in de winkel gekocht en na een paar dagen ontdekte ik dat er kleine maden in zaten. Dit voer heb ik weggegooid. Nu heb ik in dezelfde winkel honingstokken gekocht en daar zaten ook maden op. Een stuk of 3 met draadjes en zwarte puntjes eromheen. Ik vond het zonde om ze weg te gooien en heb ze nu afgespoeld onder de hete kraan. Ik heb het ook gehad bij honingstokken voor grasparkieten en toen ook steeds afgespoeld en gegeven, maar nu is mijn vraag: is het slecht voor valken om die draadjes/maden te eten? Ik ben namelijk terug gegaan naar de winkel en daar zeiden ze dat het helemaal geen kwaad kan voor de vogel. Ik heb wel nieuwe stokken gekregen en daar zaten dus ook weer maden op. Stokken waren wel verpakt. Wie heeft dit ook gehad en wat heb je ermee gedaan?
Alvast bedankt!

Groetjes Annemiek

Tara.

Hoi, leefden die maden nog of niet? Voor konijnen zijn ze dodelijk, dus, waarom niet voor valkparkieten?! Ik zou het niet geven, tenzij het echt veilig is! Groetjes, Tara.

Trudie

Hoi Annemiek,

Wat een vieze dierenwinkel zeg, je kan het nog een keer tegen hem zeggen dan kan ie maatregelen nemen, of hij moet het zelf schoonhouden de zaak, of hij kan de leverancier er op aanspreken.
Er is daar duidelijk niet iets in orde en er liggen dus meerdere restjes eten te rotten, met dit warme weer hebben vliegen eitjes gelegd, hij moet het wel op gaan zoeken, want het gaat van de ene voer in de andere voer zitten...getverdemme.

Groetjes,
Trudie

Pietje

wat een vieze dierenwinkel!!!
Niet normaal dat er maden in zitten.

Tara.

Hallo, ff over na gedacht, moest ik u zijn, zou ik maar gaan reclameren tegen die dierenwinkel, ik heb al slechte dierenwinkels gezien, maar nog nooit zo slecht, verdorie! En dan nog liegen met te zeggen dat het geen kwaad kan! Die vuile leugenaar! Als hij zo met dieren omgaat, kan hij voor mij de pot op, in godsnaam!!!

esli.

Hoi,
Ook ik ken dit probleem. Maar ik kan jullie uitleggen hoe dit komt. Ik heb zelf vier jaar in de bekende dierenzaak met de losse schepbakken gewerkt en daar hadden wij er ook last van. Maar alleen in de verpakte (honing)krackers. Deze beestje komen vaak in de grote vertrekhallen van de fabriek in de verpakkingen te recht. Vooral bij dit soort stokken omdat daar totaal geen besrijdingsmiddelen bij worden gebruikt, zou dit wel zo zijn dan was je van het probleem af, maar dat is ook veel minder gezond voor onze beestjes. Dus de fabrikant streeft toch er naar om het zo te houden. Wel moet een winkel er geen probleem van maken om het produkt retour te nemen. Ik check het vaak in de winkel bij de kassa al. Ik trek na betalen de verpakking open en kijk goed. De dierenzaken waar ik het haal weten dat zo langzamerhand en vinden dit niet erg. Ze begrijpen het zelfs en vinden het probleem zelf ook erg lastig. Maar het ligt dus vaak niet aan de winkels zelf. Vooral in warme tijden moet je erg alert zijn.
Over het losse schepvoer, het hoeft helemaal niet onhygiensch te zijn. Als de winkel ruiten voor de hokjes van de beesten heeft, en een goed schema van het bakken vullen, ligt het voer er nooit langer dan 2 dagen in. Dit kan je zelf natuurlijk checken, ze moeten kaartje hebben waarop ze de tijden van de bakken vullen bijhouden en de rest kan je met het oog wel goed zien. Dus vertrouw op je eigen oog en bepaal dan of het een schone zaak is. En of het "veilig" om daar produkten voor je dieren te halen.

Groetjes Esli

Annemiek.

Hoi

Bedankt voor de tips allemaal. Het is zeker niet de schuld van de winkel, aangezien zij die sticks ook maar verpakt aangeleverd krijgen en ik het al in 3 winkels heb gehad. Voer koop ik nu alleen nog maar verpakt en kijk eest goed of er niks in zit. Ik heb de sticks nu onder heet water afgespoeld en toen weer goed laten drogen. De vogels lusten het graag en bij de grasparkietjes leverde dat in ieder geval geen problemen op. Ik heb ook nog de tip gekregen om de sticks een poosje in de vriezer te doen en daarna als de maden dood zijn alles eraf te vegen en te geven, maar ik weet niet of dat wel veilig is. Ik denk dat ik de vogels voortaan in de zomermaanden maar trosgierst geef en de rest van het jaar kan ik ze weer "veilig" honingsticks geven.

Groetjes Annemiek

Peter

Hoi Annemiek,

We hebben er zelf nu al een tijd geen last meer. Nou ja dat we een snoepstaaf hebben gekocht waarop de maden zaten.

Groetjes,
Peter

zotte_thomas

hey annemiek,
waarschijnlijk zijn maden schadelijk voor valken zoals rondwormen bv.
ik denk dat je je eten beter moet verpakken ijn ijzeren of plastic dozen, dat doe ik ook en ik heb nergens last van en mijn eten staat in een buiten kot

als de maden er al opzaten als je ze kocht kun je beter naar een andere winkel gaan
nog veel plezier met de vogels,




zotte

Dennis Knol



gatverdamme,maden??? dat is toch niet echt fris!!

Richard en Nanny

Hoi Annemiek,

Ook ik heb last gehad van maden en het voer en de sticks.
We praten hier dus over mottenmaden. :o :o :o
Ik ben hier achter gekomen door de de fruitsticks die ik voor mijn valken gekocht had vorig jaar zomer. Toen ik het doosje pakte, voelde het doosje heel warm aan. Ik maakte het open en er vlogen tientallen motten mijn keuken in :o :o :o :o Gadverdarrie, dacht ik, dit is echt smerig. Ook ik ben terug gegaan naar de dierenwinkel en heb mijn geld terug gekregen. Ook heb ik een buurvrouw gevraagd of zij hier wel eens last van had (zij heeft n.l. een grote buiten en binnen volliere) en inderdaad ook zij had last van mottenmaden. Zij stelde mij gerust en zei dat het geen kwaad kon voor de vogels. Zij heeft dit geinformeerd bij de dierenarts van het asiel waar zij werkt.

Het lijkt mij gewoon het slimste om bij dit soort dingen toch gewoon terug te gaan naar de dierenwinkel en je geld terug te vragen. Verder raad ik je aan om geen vogelvoer van Vitakraft meer aan te schaffen. In alle soorten grote parkietenvoer van Vitakraft heb ik n.l. last gehad van mottenmaden. :-/ :-/ :-/

Groetjes,
Nanny

sadelienda

Hoi,

Ik heb in mijn voer van een bekend merk met regelmaat in verschillende verpakkingen maden en spinnewebjes gevonden. Ik heb het weggegooid.
Ik geef het niet meer ik ben overgegaan op een ander merk.
De zaden voor de vogel moet droog en goed zijn. Deldt ook voor gierst stengels. Als de stengels niet knakken is het niet goed gedroogd en daar worden vogels ook ziek van.


Boeing & Chessna zijn mijn Valkmaatje. Samen met 3 grasparkietjes breken ze het huis af. Wat een beesteboel in huis hier ;-)