16 april 2024, 18:19:28

Valkparkieten en vuurwerk

Gestart door Peter, 28 december 2004, 16:57:58

« vorige - volgende »

Peter

Hallo allemaal,

Tja valkparkieten en vuurwerk, de ene valkparkiet is bang voor de knallen de ander voor de felle flitsen en weer een ander is bang voor beide.

Hoe heb jij dit probleem vorig jaar aangepakt? Of hoe pak jij het dit jaar aan? De gordijnen dicht, radio hard. Of doe je helemaal niets speciaals voor je valkparkiet omdat deze er niet bang voor is.

We kijken uit naar jouw reaktie!

Oude topics:
Valkparkieten en vuurwerk 2003
Vuurwerk 2004
Vuurwerk 2004
Oudjaar 2003

Groetjes,
Peter

Ria

Hallo,

Wat doe ik aan vuurwerk. Nou zelf in ieder geval niet afsteken. Verder blijf ik gewoon rustig binnen zitten met de tv of radio aan en de gordijnen dicht. Dit deed ik altijd al met de honden zo. Hoe rustiger je blijft des te rustiger zij worden.

Ik zit lekker onderuit gezakt met een glas wijn op de bank.

Groetjes,
Ria

Birdman

Hallo allemaal !

Wij zetten ieder jaar op oudjaarsdag muziek aan.
Dit overstemt de geluiden en knallen een beetje.
Als het donker wordt en tijdens de nieuwjaarsnacht gaan de gordijnen dicht.
Het helpt wel maar helemaal schrikvrij dat lukt helaas toch niet.
Gisteren waren we in Oerle (Veldhoven) bij het NOP en daar schrokken ook veel vogels van de knallen.
Die knallen werden veroorzaakt door vuurwerk wat toch ver buiten het opvangcentrum werd afgestoken.
Ik hoop dat de vogels in het NOP niet te erg schrikken want dan zouden ze gewond kunnen raken (of nog erger) als ze overal tegen aanvliegen.
Ik ben benieuwd als ik op nieuwjaarsdag de vogels ga verzorgen. Hoop dat het allemaal meevalt.
Eerst maar eens ons valkje in de gaten houden.
Dat gaat wat makkelijker !




Valerie

Hier gaan gewoon de rolluiken dicht, doen we bij heel hevig onweer ook, want dan hebben ze wel een beetje angst. De arme stakeers. Ze zulen wss wel alleen zijn. Maar ik ga wss wel een lampje aanlaten bij hun, dan zien ze wel iets binnen, mocht het vuurwerk toch nog te hoorbaar zijn. ;)



Karin

Lichten aan ( bij mij zitten ze op een aparte kamer en normaal is het licht 's avonds vanaf half 10  uit als we er niet zitten ), muziek aan en rolgordijnen dicht.
Ik las ergens dat het ook goed is om bij buitenvolières het licht aan te doen met oud en nieuw zodat de vogels minder schikken. Ik heb zelf geen buitenvolière, dus weet niet of het waar is. Maar misschien een tip voor andere ?

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Marije

Ik heb nog een vraagje:
Normaal zit Purreltje 's avonds altijd op m'n kamer, gewoon in d'r kooi, en dan mag ze d'r voor 't slapen gaan nog even uit ....als ze bSoms als ze 's middags erg zit te roepen en ik beneden druk bezig ben gaat ze gezellig in d'r reiskooitje mee naar beneden...(mag niet los wegens m'n hondje.....) Moet ik 'r nu op oudejaarsavond boven laten, of zal ik d'r mee naar beneden nemen?
Alvast bedankt!
Marije en Purreltje

Sanna

Hallo Marije,

Je kan even geregeld bij haar gaan checken om te kijken of ze erg bang is. Je kunt in ieder geval in haar kamer gordijnen dicht, licht aan en muziek aan doen. Helpt dat niet, dan kun je haar altijd mee naar beneden nemen.
Bij ons zitten de valkjes in een kamervoliere beneden, alleen die staat voor een zijraam. Wij hebben geen gordijnen beneden, dus met oud en nieuw hang ik een grote badhanddoek aan de achterkant van de voliere bij wijze van gordijn. Verder doen we de muziek of TV hard aan, alle lichten aan, en blijven we hardop praten. Ik zet de vogels dan ook al vroeg in de kooi 's avonds, voordat de meeste knallen beginnen. Op die manier komen we oud en nieuw altijd wel goed door. Af een toe een knal waar ze erg van schrikken, maar ze kunnen in ieder geval niet van schrik wild gaan rondvliegen.

Groetjes, Sanna

Riny

Hallo allemaal
Met oud en nieuw brandt bij ons altijd licht in de buitenvoliere,
en ga ik in de voliere zachtjes tegen hun praten om ze op hun gemak te stellen.
Groetjes en voor iedereen een prettige jaarwisseling Riny

Elly Imminga

wij hebben nu isolerende schotten gemaakt om voor het raam te zetten, en nou maar hopen dat de vogels (2 valkparkieten en 3 parkieten) het dit jaar wel overleven, zou wel es een keer prettig zijn, ik hou jullie op de hoogte, maar toch allemaal een goede jaarwisseling, groetjes Elly  :)

tweety en kuif

HoiHoi,

Wat wij altijd doen is de kooi boven in de gang zetten(een gesloten gang met geen uitzicht naar buiten en bijna laawaai dicht) dit is een vertrouwde plek voor ze want ze komen vaker boven en dan vliegen ze hier ook. En ik zet dan klassieke muziek voor ze op hier worden mijn vogels over ht algemeen altijd rustig van en gaan ze vaak met hun snavel onder de veren zitten. Hopelijk kunnen jullie hier wat mee.

Allen een rustig en gelukkig nieuwjaar gewenst,

lilly, tweety en kuif

~Natas~

Wat ik vanavond doe met oud en nieuw is in ieder geval de gordijnen sluiten, en we laten veel licht branden. Ook zet ik voor Joepie een radio aan, dan heeft hij wat afleiding.
Hopelijk gaat alles goed, en als ik morgenochtend thuis kom dat hij rustig op zijn stok zit.

Allemaal een heel goed uiteinde, en een gezond 2005 toegewenst.

Gr Natasja en Joepie  :-*  :-*

Miranda

Heyy allemaal, alvast een gelukkig en gezond 2005,
Ik gooi bij mijn valkjes een grote deken over de kooi, en verder doe ik niks en dan dus maar hopen dat alles goed gaat.
bij ons word er al erg veel vuurwerk afgestoken en ik heb aan mijn valkjes niks gemerkt dus misschien zijn ze niet zo bang.

Groetjes miranda





luukluuk

wij doen eigelijk niets voor koppie met de jaarwisseling ,vorig jaar ging het ook goed en ging ik zelfs met hem bij het raam kijken ,
allemaal een heel gezond 2005 in iedergeval ,en een rustige jaarwisseling voor de valkjes
gr Margot

robentru

Hoi allemaal

onze valkjes hebben gelukkig geen last van het vuurwerk
maar de gordijnen zijn dicht en het licht is aan.

allemaal een gezond en gelukkig 2005

Rob en Trudy



Ria

Hallo,

Het is een half uurtje in 2005. De valkjes zijn hier slapend het nieuwe jaar ingegaan. Er was er niet 1 die onder de indruk was van het vuurwerk terwijl er aan twee kanten van het huis vuurwerk afgeschoten werd.

Groetjes,
Ria