lutino vlakje bezeerd zich steeds weer

Gestart door valkieludo, 24 december 2004, 14:56:53

« vorige - volgende »

valkieludo

24 december 2004, 14:56:53 Last Edit: 24 december 2004, 17:09:34 by valkieludo
hoi mijn lutino valkje ludo,heeft zich nu al 3 keer echt open gehaald.,door s,nachts in zijn kooi rond te gaan vliegen,omdat hij schrikt of droomt of weet ik veel,steeds heeft hij flinke verwondingen aan vleugels,en heel kooi zit onder bloed en zelfs de muren,ben bij arts geweest wondjes ontsmet ,en gewoon laten genezen,hebben meer mensen hier last van??en wat kan ik er in godsnaam aan doen,heb al een paar keer gewoon los gelaten s,nachts en dan gebeurd er niks,maar dan komt ie zodra er een beetje licht is bij me liggen op bed in een holletje ,en ook op mijn hoofd zitten.,dus kan ik niet verder slapen.,wat moet ik hiermee??
wil niet dat hij zich steeds bezeerd ?iemand ideeen ?
dan hoor ik het graag
gr bert

Tara

Hoi Bert,

lutino's zijn nachtblind, dus als er ook maar iets gebeurd is het normaal dat ze erg schrikken, het beste is een klein nachtlampje laten branden in zijn omgeving, zodat ie toch iets ziet.

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Bert,

Zoals Tara zegt zou ik ook een lampje aanlaten hoor een klein schemerlampje met een 25 wat bolletje bijvoorbeeld.
Hier hebben we ook altijd 2 bureaulampjes aan staan en zelfs dan schrikken ze soms nog maar ze hebben dan toch wel wat licht dus ze zijn toch minder in paniek als in het pikkedonker.
Pas heel erg op als je valkje bij je in bed kruipt dat kan je beter niet toelaten want voor je het weet rol je bovenop hem en dat overleven ze niet.
Het is al eerder gebeurd en dat is heel erg als zoiets gebeurd :-(

Groetjes, Paul

valkieludo

dank jullie wel voor jullie reaktie,s maar onder mijn lakens komt hij niet ,vind hij eng.,en een lampje aanlaten is misschien een optie.,maar waarvoor zouden ze schrikken??hij is de enige valk die dit heeft,en ik heb er 3.,en als ik hem loslaat s,nacht heeft hij niks geen last .,ik vind het wel vreemd..maar ben bang dat ie zich wat ergs aan doet zo.,hij zit nu ook heel rustig op zijn stokje in kooi.,na vannacht.,zet zich bol uit.,en is een beetje zielig ,want als ie mijn ziet moet ie gelijk bij mij op mijn hand.,en zit heel de tijd met zijn oogje,s te knijpen.,
aaaaaaa en dan zit ie ook nog is onder het bloed..

Paul

Hoi Bert,

Hier is het er meestal ook maar een die schrikt en dan gaat de rest mee.
Vaak schrikken ze van een mug of een vlieg en doordat ze niet de ruimte hebben kunnen ze niet echt wegvliegen in een kooi en raken dan in paniek.
Als ze dan wat licht hebben schrikken ze minder snel en zullen ze zich niet meer zo bezeren.
En alle valkjes met rode ogen (lutino en albino onder andere)zien ook slechter in het donker dus die hebben verhoogde kans om in paniek te raken.

Groetjes, Paul

Ria

Hoi Bert,

Ik heb zelf in de kamer een lutino en een albino waarbij ik 's morgens regelmatig een bloedveer aantrof. De bloedveer was dan het gevolg van een schrikpartij of iets dergelijks. De verwarming die aansloeg of een heftige regenbui buiten of meer van dat soort huisgeluidjes.
Sinds ik een schemerlampie heb branden, een spaarlampje dus het brandt inmiddels 24 uur per dag, zie ik weinig bloedveren mee.

Groetjes,
Ria

pinocchio

hallo, ik heb vandaag hetzelfde aan de hand gehad met mijn valkparkiet.doordat er veel bloed aan te pas kwam zijn we er mee naar de dierenarts gegaan en deze heeft de wonde dicht geschroeid.hij heeft onze coco ook een kraagje aangedaan zodat ze niet aan de wonde kan bijten,maar het gevolg is dat ze nu in haar kooi overal tegenaan fladdert.kan er iemand ons vertellen of we wel juist gehandeld hebben en of er eventueel andere oplossingen zijn in verband met het kraagje?alvast bedankt

Paul

Hoi Pinocchio,

Ik zou erg uitkijken met dat kraagje dat is echt een laatste redmiddel en ze hoeven niet altijd aan de wond te knagen.
Ik heb  bij een valkparkiet hier een kraagje om gedaan omdat die plukte.
Sinds die tijd was hij diep ongelukkig en at of dronk niks meer.
Ik heb na ruim een dag het kraagje er af moeten halen want ik merkte dat dat echt niet goed ging.
Dus ik heb dan liever een valkje met een kaal plekje dan een verhongerd valkje.
Dus let goed op of hij ook eet anders snel eraf halen.
Je kan ook het kraagje de andere kant op vouwen dan hebben ze er minder last van je hebt nu denk ik een trechter van voren maar die kan je ook naar achteren laten steken.
Waar zat die wond trouwens dat ze het hebben dichtgeschroeid ik heb daar nog nooit van gehoord alleen bij nagels en snavels dat ze die dichtschroeien maar een wond is ook anders dicht te krijgen.

Groetjes, Paul

pinocchio

hallo Paul,

bedankt dat je gereageerd hebt op mijn probleem!

het wondje bij coco is dicht geschroeid omdat het bleef bloeden.
gisterenavond heb ik na twee uur het kraagje al moeten verwijderen omdat ze overal tegenaan fladderde en ik het risico niet wou nemen dat ze zich nog meer zou bezeren.
deze avond thuis gekomen bleek na controle het wondje nog altijd dicht te zijn zodat het kraagje inderdaad niet nodig bleek te zijn!
het wondje bevindt zich ter hoogte van het gewricht halfweg de vleugel.
is het mogelijk,Paul,dat je mij de andere mogelijkheden om een wonde te dichten eens laat weten?

groetjes, pinocchio & coco

Paul

23 maart 2005, 02:41:38 #9 Last Edit: 23 maart 2005, 02:43:41 by Paul
Hoi Pinocchio,

Als een wond blijft bloeden word er vaak ijzerchloride op gedaan.
Ook is er speciaal wondpoeder wat je op de wond kan strooien dat is een soort klei en word dan hard en vormd een korstje.
In noodgevallen kan je ook wat meel of bloem op de wond doen vaak kan je daar ook het bloeden mee stoppen.
Ik weet wel dat nagels en de snavel worden dichtgeschroeid omdat ze daar weinig pijn aan hebben als je het dichtschroeid maar als je op de huid gaat schroeien zal ze dat best pijn doen het lijkt me een vreemde methode.
Als jij een wondje hebt dan schroeid de dokter het ook nooit dicht.
Het lijkt me ook dat je de huid beschadigd met dichtschroeien en dat op die plek dan geen veren meer groeien als je pech hebt.
Maar het is natuurlijk nog veel erger dat een vogel doodbloed dus het is wel goed dat dat gestopt is.
Goed dat je dat kraagje hebt weggehaald als hij de wond niet openpikt is het gewoon niet nodig en straks is hij nog erger gewond door die kraag dat is zeker niet de bedoeling.

Groetjes, Paul