23 april 2024, 16:05:56

afbijten poten valkparkiet ?

Gestart door wim  Matterne, 24 december 2004, 14:46:23

« vorige - volgende »

wim  Matterne

hallo,

Ik heb 2 koppels valkparkieten, en die zitten nu al 4 jaar samen in 1 vlucht, zijn goede kwekers, heb nog nooit problemen gehad met deze vogels, tot nu dan. Maandag morgen zat er een pop op de grond, en ze vloog niet meer op, toen ik haar gepakt had zag ik dat ze een poot kwijt was. Deze morgen hetzelfde probleem, maar ditmaal met 1 van de mannen. Wat kan ik hier aan doen, en hoe kan ik dit in de toekomst vermijden? Zou 1 van de andere valkparkieten dit gedaan hebben , of zouden muizen daar ook toe in staat zijn?

 Heb die 2 gekwetsten valkparkieten apart gezet, zouden ze met 1 poot hun plan kunnen trekken?

Hopend op een antwoord dank ik jullie.

mvg Wim Matterne

Tara

Hoi Wim,

het lijkt me niet waarschijnlijk dat het plots door de andere valken gebeurd is, ook zullen zij niet zomaar een poot kunnen afbijten, een papegaai zou het kunnen maar zij hebben niet de kracht om in één beet een valkparkietenpootje er af te krijgen.

Je kan beter de dierenarts erbij roepen, om de pootjes te ontsmetten, ook zal de kans er zijn dat er nog een gedeelte afgeknipt moet worden.

Je kan beter je volière goed bekijken hoor, het is echt erg als ik het zo lees..

Groetjes, Tara

Paul

24 december 2004, 16:08:41 #2 Last Edit: 24 december 2004, 16:13:13 by Paul
Hoi Wim,

Wat erg dat er twee een poot missen nu :-(
Is de hele poot eraf of zijn er teentjes afgebeten?
Ze kunnen goed overleven met 1 pootje in elk geval je kan wat extra plankjes monteren waar ze op kunnen zitten dat kan handig voor ze zijn.
Ik zou zeker naar de dierenarts gaan je hebt misschien antibiotica nodig om een ontsteking tegen te gaan.
Ik kan me niet voorstellen dat een valkparkiet een poot af bijt een teentje kan nog maar een hele poot lijkt me vreemd.
Ik denk er toch iets van ongedierte is die het gedaan heeft.
Of ze nog kunnen paren is even afwachten maar het kan wel ze kunnen met een pootje bijna nog alles hoor klimmen doen ze ook nog goed dat heb ik zelf ook gezien bij iemand die er een had met 1 pootje.
Alleen mag met dat pootje natuurlijk nooit iets gebeuren anders zijn ze echt heel ongelukkig lijkt me.

Groetjes, Paul

Karin

O, wat vreselijk zeg ! Dat zal waarschijnlijk door een rat of iets dergelijks gedaan zijn. Als een roofdier zoals een marter of een kat het gedaan had hadden ze ze wel meteen gedood. Kijk je hele volière goed na of er ergens een plek is waar ratten en muizen doorheen kunnen. En zeker naar een dierenarts gaan, want als dit gaat ontsteken verlies je ze alsnog.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Riny

Hallo allemaal
Wat erg zeg!!Maar dat muizen dat gedaan hebben geloof ik niet.
Wij hebben afgelopen zomer veel last gehad van muizen buiten in onze voliere's,maar zelfs bij de kanarie's die toch vele fijnere pootjes hebben gebeurde zoiets niet.
Heel veel succes ermee en groetjes RINY

tommy

hoi

jeetje wat een narigheid.
Het kan inderdaad een muis of een rat zijn geweest.
Heb je verder nergens bloed gezien.
Muizen kunnen wel degelijk de pootjes van de vogels aan vreten.
Ze roven ook jonge vogels uit de nestblokken.
Het beste is dan ook om een glade wand rond de voliere te plaatsen op de grond van 40 cm.
Dan kan de rat of muis er niet meer in.

Riny jij bent echt een onwijze bofkont.
Het is zeer slecht om muizen in je voliere te hebben.
ze kunnen ziektes over brengen en je vogels wel degelijk verwonden.
Ook de keutels en urine zijn zeer schadelijk.

grt Annemieke

Riny

Hallo Annemieke
Het is voor ons onmogelijk om onze voliere muizenvrij te houden!!
Wij hebben buiten mijn vogels nog meer als 130 dieren (eenden-ganzen -zwanen-sierfazanten-kwartels)
Want denk je wat een voer daar aanwezig is een paradijs voor muizen!!!
Groetjes RINY

tommy

Hoi riny

Dat is het walhalla van de muis. :D

Ik heb gelezen dat een cavia in de voliere een uitkomst kan zijn voor een muizenplaag.
De urine stinkt naar kat en dat verjaagd de katten weer.


grt Annemieke

Riny

Hoy Annemieke
Dank voor je reactie maar denk jij dat een cavia zomer en winter buiten kan blijven??
Wij hebben wel kwartels lopen in de voliere om het geknoeide voer op te eten.
Groetjes RINY

tommy

hoi Riny,

Als je er voor zorgt dat je cavia's ( wel 2 nemen ) beschut kunnen zitten en of slapen is het geen probleem.
Mijn konijn woont nu ook buiten. Dribbel mag alleen niet meer binnen spelen. Zomers doe ik dat nog wel eens, maar zodra het kouder wordt moet hij buiten blijven. Anders is de overgang steeds zo groot.
grt Annemieke

Wim Matterne

bedankt voor de reacties, en de raad, ik heb de vogels momenteel in de garage zitten in een binnen huisvoliere.
Hun pootjes zijn volledig afgebeten, ik heb ze alle dagen goed ontsmet, en ze vliegen en klimmen al terug, ik hoop dat ze nog paren dit jaar. De oorzaak was een denkelijk een rat, toen ik de vogels uit de vlucht genomen had,heb ik er een val in geplaats, en een paar dagen later had ik een rat gevangen. De val staat terug, mss pak ik nog iets, vraag me wel af hoe ze erin is geraakt.