28 maart 2024, 14:37:45

WAARSCHUWING!!! Tefal anti aanbak laag

Gestart door ROCKS, 24 december 2004, 00:38:43

« vorige - volgende »

Mariska

Voor zover ik weet geldt het voor alle pannen met een anti-aanbaklaag ;)

Ik zou in ieder geval geen risico lopen en tijdens het gourmetten je valkjes altijd verplaatsen.



Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Paauwtje

Ik ga denk ik gewoon maar niet gourmetten o.i.d. tenminste niet bij me thuis.
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer

Romy

hoi

Ik woon op een studio, dus ik kan niet anders dan m'n valkje bloot te stellen aan de geuren en dampen die vrijkomen bij het koken. Hierbij let ik er natuurlijk wel op dat er geen dingen aanbranden of zo, dus ik let erop dat er geen pannen e.d. oververhit raken. (ik heb enkel pannen met een anti-aanbaklaag, van andere merken dan Tefal)
Tot nu toe heb ik gelukkig nog geen problemen met m'n vlakje gehad. Ik zorg er wel voor dat m'n dampkap aanligt om te koken (het is een koolstoffilter, zonder echte afzuiging) en na het eten bereiden, wanneer er naar mijn mening wat dampen zijn vrijgekomen, zet ik de deur naar de gang even open en het raam, zodat er wat tocht is.

Waarschijnlijk zijn de risico's er alleen als de vogel heel lang (zoals bij het gourmetten) wordt blootgesteld aan echt oververhitte pannen (wederom bij gourmetten).
Ik geloof dat bij verstandig gebruik van pannen met een anti-aanbaklaag er weinig tot geen risico's zijn voor onze lieverds!

Dit is enkel mijn ervaring. Hoe het bij anderen gaat, dat weet ik natuurlijk niet. Maar mijn valkje heeft er blijkbaar geen last van  :)

Groetjes
Romy

ROCKS

Hoi,

- Romy, misschien een rare vraag, maar waarom zet je je valkje dan niet even in de badkamer of andere ruimte? En dan daarna gelijk even de boel luchten? Tocht is heel gevaarlijk voor je valkje. Misschien wel net zo gevaarlijk als de tefal damp waar je juist zo voorzichtig mee bent.

Het gaat hier in het algemeen om teflon. Dat is een speciale laag in een pan. Die zit niet alleen in de tefal pan, maar ook in andere pannen.

Groetjes, Nellie


                                         ROCKY  *R*I*P*
                                          28 maart

Romy

Hoi

Ik kan m'n valkje echt niet ergens anders zetten (ofwel staat hij dan in de gang waar het heel erg tocht)
Ik zit op kot (op kamers zoals jullie dat in Nederland zeggen) en beschik dus maar over 1 ruimte.

Het is wel zo dat ik ervoor zorg dat Flupke niet in de toch zelf staat. Ik voel het nooit waaien in m'n kamer.

Soms vraag ik mij wel af (maar dit is off-topic) waarom een valkje niet eventjes 15 minuutjes in de tocht mag staan (wat hier dus niet het geval is), want valkjes die buiten zitten, zitten toch ook niet in een tochtvrije omgeving.

Groetjes
Romy

tamara

hallo iedereen,
ik heb ook gelezen dat teflon heel schadelijk is.
Ik was in eerste instantie erg bezorgd aangezien wij een open keuken hebbe en de mijn 2 valken in onze woonkamer zittn.
Wij hebben echter een nieuwbouwappartement met zeer goede centrale afzuiging.
Wij hebben alleen al in de woonkamer/keuken 2 afzuigers.
Ik heb mijn bezorgheid bij karin van de bonte parel geuit en deze zei me dat ik tijdens het gourmetten de vogels in een andere kamer moest doen en de kamer goed moest luchten na het gourmetten.
ook zei ze me goed op te letten bij het koken, de dampen komen namelijk vrij bij oververhitting.
Dus nu koken we op laag vuur en met boter in de pan en natuurlijk de afzuiger op maximale stand.
groeten

groetjes tamara en tequila en amigo