28 maart 2024, 18:48:39

WAARSCHUWING!!! Tefal anti aanbak laag

Gestart door ROCKS, 24 december 2004, 00:38:43

« vorige - volgende »

ROCKS

24 december 2004, 00:38:43 Last Edit: 14 december 2005, 22:15:41 by Paul
Hallo, even voor de mensen onder ons die met kerst gaan gourmetten. De anti-aanbaklaag van tefalpannetjes geeft een bepaalde stof/lucht/geur (hoe je het noemen wil) af die schadelijk is voor vogels. Alle vogels. Ik heb dat ooit gelezen  in de gebruiksaanwijzing toen ik mijn gourmetstel had gekocht. Dat is al een aantal jaartjes geleden, misschien is dat nu niet meer zo, maar je weet het nooit. Als wij het doen/deden zetten we de vogels zolang in een andere ruimte, en daarna goed de boel  "door" luchten. Ik hoop dat iemand wat heeft aan deze tip. Enne, iedereen heeele fijne feestdagen!!
Nellie


                                         ROCKY  *R*I*P*
                                          28 maart

Peter op het werk

Hoi Nellie,

Je hebt helemaal gelijk! De " tefal" laag geeft idd een giftige stof af als deze verwordt zonder iets erop zoals bij gourmet vaak het geval is!

Groetjes,
Peter
De webcam in de voliere:

Kijk nu live mee! Klik hier!

ROCKS

Hoi Peter, gelukkig weet jij er ook van. Stond het eigenlijk al op het forum? Ik weet het namelijk niet. Hele fijne dagen!!
Nellie


                                         ROCKY  *R*I*P*
                                          28 maart

Paul

Hoi,

Behalve de giftige stof die vrijkomt als de tefal laag te heet word zijn de vette bakdampen ook heel erg slecht voor de vogels.
Dus als de vogels in dezelfde ruimte zitten tijdens het gourmetten of fonduen de vogels zolang in een andere kamer zetten.

Groetjes, Paul

Val

Daar heb ik ook nog een klein vraagje bij.
Bij ons zitten de vogels in de woonkamer achter een muurtje (zou ik eigenlijk beter foto van kunnen maken om te tonen wat ik bedoel). Wij hebben een open keuken. De muur van de keuken gaat niet tot het plafond, maar komt veel lager.
Kan het eigenlijk kwaad wanneer wij gewoon koken? En, nee, wij gebruiken geen tefal. ;)

Valerie

Karin

Het gaat niet om het merk tefal, maar om de teflonlaag. Als dit te heet wordt komen er giftige dampen vrij. Dus ik zou er wel een beetje meer oppassen als je vogels zo dicht bij de keuken staan.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi Valerie,

Vaak heb je in de keuken nog een afzuigkap die al een hoop dampen opvangt dus dan valt het wel mee.
Als je ziet dat de kamer blauw van de dampen komt te staan is dat natuurlijk niet goed en het maakt natuurlijk verschil of het waterdam of vetwalmen zijn.
Echt van die waterdam die met komen van water vrijkomt zal weinig kwaad kunnen.
Met fondue of gourmet het je natuurlijk veel langer die dampen en bij ons is soms de hele kamer mistig van de walm en dan moet je echt geen vogels in die damp zetten.

Groetjes, Paul

Valerie

Dankje voor de reaktie!

Wij hebben nu ook een luchtzuiverer staan in de woonkamer. Doet ook heel wat. En de vogels staan aan de andere kant van de kamer achter nog een muurtje. ;)
Ik laat nog wel een een foto zien. ;)

Valerie



Kolkkie

Gelukkig heb ik er mett mijn valkjes geen last van. Ze staan immers bij mij boven op de kamer.
De deur is ook altijd dicht vanwege de kat.

Echt gezond lijkt me dat gourmetten ook niet, als je ziet wat voor een dampen er allemaal afkomen.

Als het geen dagelijkse bezigheid is zal het wel geen kwaad kunnen.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Sanna

De giftige dampen van die teflon laag zijn inderdaad behoorlijk heftig. Ik heb een hele tijd terug (misschien wel een jaar of 2) een waarschuwing van iemand gelezen (misschien zelfs wel hier op de site). Die waren een avondje wezen gourmetten. Nadat alles afgeruimd was begon de valkparkiet ineens benauwd te worden. Gauw hebben ze hem naar boven gebracht, in de schone lucht gezet .... maar het was al te laat. De vogel is dezelfde avond nog overleden. Ik moet zeggen dat ik sinds ik dat gelezen heb niet meer heb durven gourmetten, zelfs niet als ik de vogels boven zou zetten.

Groetjes, Sanna

bobbie

30 december 2004, 18:43:56 #10 Last Edit: 30 december 2004, 20:06:35 by bobbie
Hallo vogelliefhebbers,

Net bij de dierenarts geweest met onze hond Naira. Zij weet dat ik een vogelfreak ben,  dus attenteerde zij  mij op het gevaar van tefal in de pannen.

Zij heeft recent 4 doodzieke vogels binnen gekregen (zij is ook vogelarts op ons lijstje) waarvan er nu 3 zijn overleden en er dus nog maar 1 leeft.


OORZAAK: EEN NIEUWE PAN MET TEFAL ERIN!!!

Ik weet dat de meesten van jullie het ook weten. Ik heb haar beloofd het nog eens duidelijk op de site te zetten.
Het gevaar hiervan wordt nog wel eens onderschat!

Fijne jaarwisseling.

Groet, Nel (Lique, als dit verkeerd staat verplaats je het wel he?)

ROCKS

Hoi, ik heb toevallig vlak voor kerst een stukje geplaatst op het forum onder het kopje WAARSCHUWING.
Gelukkig werd het nog veel bekeken, veel mensen weten dit niet.
Nellie


                                         ROCKY  *R*I*P*
                                          28 maart

bobbie

30 december 2004, 20:05:02 #12 Last Edit: 30 december 2004, 20:08:43 by bobbie
Ha Nellie,

Dat had ik inderdaad ook gelezen. Jaren terug waarschuwde deze zelfde dierenarts mij er al voor. Het geldt uiteraard niet alleen voor gourmetten en fonduen, maar ook de andere pannen waar de teflonlaag in  zit.

Het zal je toch maar gebeuren, nieuwe pan op het vuur en je vogels gaan er aan. :o  

De dierenarts zei ook nog dat bij onderzoek duidelijk te zien was aan de longen van de vogel dat die dan is overleden ten gevolge van de dampen van de tefal/teflon pan. :'(

Doei, Nel

Olga en Hans

Hoi Nellie,

Wij hadden gelukkig net op tijd jou bericht gelezen en we hebben onze 2 lievertjes even in een kleinere kooi gedaan en boven in de slaapkamer gezet, wat kerstlichtjes aan en de radio.
Dat had ik liever, dan 2 gestrekte valkjes onderin de kooi.
We hadden net een elektrische gourmet gekocht.
Maar nog even een vraagje, moeten we ze altijd apart zetten of alleen bij de eerste x  :-/ :-/ :-/.

Groetjes Olga.


Tjico    01-01-2004       Coco en Kaya
Spykie  06-07-2004       zijn verhuisd    
Coco    17-07-2004       en wonen sinds
Rocky   07-08-2004       07-10-2007
Kaya     04-04-2005      bij Cobie.
Yoeri    17-05-1993

bobbie

30 december 2004, 22:28:41 #14 Last Edit: 30 december 2004, 22:29:56 by bobbie
Hallo Olga, (hopelijk vind je het niet erg dat ik de vraag beantwoord in plaats van Nellie)

Bij verhitting komen altijd de dampen vrij, dat is niet alleen bij de eerste keer.

Tegen de tijd dat je eten in de pan vast blijft zitten zal al het teflon er wel af zijn ;D maar dan zal je de pan wel al weggegooid hebben. ;)

Groetjes, Nel