20 mei 2025, 17:46:35

Betreft Ringen

Gestart door Ed, 20 december 2004, 03:09:35

« vorige - volgende »

Ed

Hoi,

Hoe belangrijk is het dat een valkjes geringd zijn en daar bedoel ik mee de ouders. Want ook veel kwekers verkopen jonge zonder ring en als je daar mee wilt gaan kweken is het dan niet belangrijk dat geen ring hebben. Mijn persoonlijke menig is dat je een valkje of wat voor vogel dan ook moet ringen. Mijn vader heeft 500 postduiven gehad en als die niet geringd zijn hebben ze geen enkele waar voor de sport. Dus vandaar de vraag geld dat voor valkjes ook voor bijvoorbeeld tentoonstellingen.

Groetjes
Ed

Karin

Het nut van ringen is dat ze

1. eventueel terug zijn te koppelen aan de kweker ( helaas heb ik zelf ondervonden dat veel kwekers dat liever niet hebben ) en zo bijv. gevonden valkjes via de kweker terug naar de eigenaar kunnen.

2. het geboortejaar staat op de ring, dus als je een valk koopt weet je hoe oud het is.

3. het is verplicht als je er mee naar een TT wil.

Nummer 1 vind ik het belangrijkste.

Groetjes, Karin.

Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Ed

Hoi Karin,

Dit is een duidelijke verklaring ik ben het met je eens hoor. Maar ik vind veel kweker die wel verkopen maar niet hun jongen die ze verkopen ringen mijn 2 lutino's zijn niet geringt. Maar wel als jong verkocht maar ik denk dat Rocco niet echt jong meer was. Maar mocht ik het geluk hebben dat ik ooit jongen krijg dan zal ik ze zeker ringen hoor.

Groetjes
Ed

Riny

Hallo allemaal
Ik ben eigenlijk heel bang geworden om te ringen,want toen ik een valkje aan het ringen was bleef die dood in mijn hand.
Er kwam bloed uit zijn snavel , maar ik weet heel zeker dat ik niet te hard geknepen heb.Sindsdien heb ik het met van die knijpringetjes gedaan.
Groetjes RINY

Ed

Hoi Riny,

Dat is niet leuk wat er gebeurd is maar voor die knijpringen moet je hem toch ook beet pakken en dan heb je toch ook het risico. En wat ik lees betreft knijpringen is dat er scherpe randen aan zitten en die kunnen hun pootjes verwonden.

Groetje
Ed

Riny

Hallo Ed
Ik snap het zelf ook niet,ik ben helemaal niet bang om ze vast te pakken.Ik heb al diverse valkjes met succes met de hand groot gebracht dus die heb je dagelijks ook meerdere keren vast.
Het probleem is nu dat ik niet bang ben om ze vast te pakken maar om te ringen.
Groetjes RINY

Ed

Hoi Riny,

Maar hoe is jouw ervaring dan met knijpringen dit i.v.m. scherpe randen om dat ze aan elkaar zitten.

Groetjes
Ed

Riny

Hallo Ed
Daar heb ik nog nooit problemen mee gehad maar ik vind het een groot nadeel dat je niet kunt zien hoe oud de valkjes dan zijn .
Groetjes RINY

Paul

Hoi Riny,

Toen ik nog geen ringen had heb ik ook een keer knijpringen gebruikt.
Die zijn ook wat krapper van maat maar je kan ze wel makkelijk weghalen als het fout gaat gelukkig.
Ik vond ze ook behoorlijk scherp eruit zien maar heb er toen toch geen problemen mee gehad verder.
De nare gebeurtenis met dat valkje zal denk ik toeval geweest zijn ze kunnen best wel wat hebben en zo hard zal je het valkje toch niet hebben vastgehad daar heb je alle ervaring in.
Knijpringen kunnen ook makkelijker ergens aan blijven haken en dat kan dan ook een pooje kosten :-(

Groetjes, Paul

Riny

Hoy Paul
Ik ga het dit jaar ook doen, ringen met een vaste ring.
Als ik dan je hulp nodig heb geef ik wel een gil.
Groetjes RINY

Paul

Hoi Riny,

Je mag altijd vragen natuurlijk hoor.
Op de site staat ook een stukje over hoe je moet ringen met foto's erbij.
De eerste keer is echt eng je denkt echt dat je de teentjes breekt maar die zijn zo flexibel dat dat allemaal goed gaat.
En als je op tijd ringt gaat de ring er makkelijk omheen alleen als je aan de late kant bent dan is het soms even lastig.

Groetjes, Paul

Karin

Een tip, kijk dat je de ring niet op zijn kop om doet  ;D ;D ;D Dat is me bij het eerste nest 2 keer gebeurt. Ik had overal aan gedacht, behalve dat  ::)

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi Karin,

Heb jij dan van die grote ringen dat je die op zijn kop kan doen?
Ik doe ze zelf altijd om de pootjes :D :D :D

Groetjes, Paul