29 april 2024, 04:53:55

Synulox?

Gestart door Valerie, 12 december 2004, 22:22:02

« vorige - volgende »

Valerie

Hoi!

Mijn valkjes krijgen nu Synulox van Dr Feld tegen bacteriële infectie. Ik moet 2x 4 druppels daags per vogel toedienen. Heb dit tot nu toe door het voor gedaan. Zou het eigenlijk in het bekje moeten? Ik denk niet dat ik daar in slaag. Ricky is verre van tam en de valkjes zijn bang van handen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik weet ook niet of die infectie wormen zijn of zo.
Wel heb ik vandaag in de voliere 2 hele mooi grote poepjes gezien, donkergroen met wit (+- 1 cm groot)
Groetjes, Valerie



tommy

hoi
Ik zou Feld even bellen.
Als je het door het voer of door het water doet dan heeft het een andere samen stelling.
Ik weet ook niet of het door het water kan.

grt Annemieke

Ria

13 december 2004, 02:48:01 #2 Last Edit: 13 december 2004, 02:49:22 by Ria
Hallo,

Ook ik geef op dit moment Synulox aan mijn valkjes. Ik geef het rechtstreeks in de bek. Maar omdat ze bij mij aan de handvoeding zitten doe ik het met een lepeltje met een aantal drupjes water eronder zodat het makkelijk naar binnen glijdt. Ze zijn hier dus tam alhoewel het bij de een makkelijker gaat dan bij de ander.
Succes.

Groetjes,
Ria

Paul

Hoi Valerie,

Ik denk wel dat het door het water kan maar dan moet je vele malen meer druppels nemen als in het bekje.
Je hebt dan waarschijnlijk een veel te kleine hoeveelheid daarvoor.
In 25 ml water moeten dan 8 a 10 druppels meestal en een normaal waterbakje is voor 100 ml dus moet je 40 druppels per keer in het water doen en je bent dan snel door een klein flesje heen.
Het beste is altijd in het bekje druppelen dan weet je zeker dat ze het binnen krijgen.
Je kan ze in een theedoek wikkelen dat kan je ze vaak makkelijk de medicijnen toedienen.

Groetjes, Paul

Valerie

Feld is gebeld. Rechtstreeks in het bekje zou het beste zijn, maar kan ook door het voer of water. Bij Ricky 4 druppeltjes op 4 kleine stukjes appel, binnen de 5 min. opgegeten.
Bij Valko en Peppie door het voer of water. Ik zie het 's morgens niet zitten achter hen te gaan jagen. Valko laat zich in de kooi niet pakken en van een doek wordt ie paniekerig. :s Ik zie morgen wel hoe het gaat.
Bedankt voor jullie reacties!



Valerie

15 december 2004, 23:35:54 #5 Last Edit: 15 december 2004, 23:36:59 by Valerie_vh
De valkjes krijgen het nu in het bekje omdat ze het via het voer niet echt binnennemen. Maar dat moet je zien! Valko vond het eerst wel lekker en maar slikken (vanaaf wou ie niet zo), Peppie vond het afschuwelijk, toen ie weer in de kooi was, zat ie nog te rillen en bekken te trekken van "eh, bah!".  :D
Morgen ga ik het via de spuit proberen, is ietsje smaller en makkelijker in het bekje te krijgen dan de pipet, die laten ze bijna niet toe in hun bekje. Ik ga het ook met beetje water mengen, gaat dan beter. ;)
*edit: ik vergat nog, ze spuwen ook een deel weer uit. Kan ik daar iets aan doen?



Paul

Hoi Valerie,

Het ligt eraan hoeveel ze uitspugen.
Ik had dat bij Pini dat die in 3 druppels bijna stikte en een half uur liep te hijgen alsof ze een longontsteking had dus die dorst ik niet meer in de bek te geven.
Maar spugen ze een beetje uit dan kan je gewoon rekening houden dat je wat meer geeft en dan uitrekend dat ze het goeie aantal druppels binnenkrijgen.

Groetjes, Paul

Valerie

Nou, ze willen het ook niet slikken. Lekker eigenwijs.  ::) :-/
Kan ik hen laten slikken op een of andere manier?



Paul

Hoi Valerie,

Normaal moeten ze wel slikken als je het in de bek druppeld maar bij Pini had ik dus ook problemen toen ik medicijnen moest geven.
als je het achterop de tong druppeld slikken ze dan ook niet?
Je zou ook met een kropnaald de medicijnen in de krop kunnen spuiten maar dan moet je wel een kropnaald kopen met een spuitje waar die op past.
Je moet dan wel de medicijnen ergens in verdunnen zodat je een bepaalde hoeveelheid in de krop kan spuiten.

Groetjes, Paul

Valerie

Ze duwen het de pipet echt met hun tongetje weg. En vandaag is het niet gelukt. Peppie begon al echt te bijten en ze zijn niet meer tam. :( Heb al hun voer weggenomen en een beetje eivoer met beetje zaadjes en druppeltjes daaroop. Ze hebben het nog niet op en dit was van vanochtend. Ik doe er straks nog druppels bij. Ik ben ten einde raad. Zo krijg ik ze er nooit vanaf en zal ook Ricky ziek blijven, omdat zijn kooi ernaast staat. Ricky eet wel appel, dus kan ik de druppels daarop doen en heeft ie ze allemaal binnen.
Ik ga ff een topic bij spoed neerzetten om hulp. ;)
Valerie xxx