11 mei 2025, 11:39:59

hoe lang duurt de rui

Gestart door sjeffrey, 18 december 2004, 16:28:05

« vorige - volgende »

sjeffrey

hallo,
ik heb sind ongeveer 6 weken een valkparkiet en vanaf het moment dat ik heb heb zit ie al in de rui. Hij lijkt ook wel steeds erger te worden, vooral op zijn kop en in zijn nek.
Ik vraag me af hoe lang de rui normaal gesproken duurt en of er iets is om de rui te bevorderen (eten bijvoorbeeld)?
groetjes jeffrey

Raikiri

als m'n valkjes in de rui zijn doe ik wat druivensuiker in hun water ;)

Groetjes Shadow

Cheers, Quynh & Raikiri~

Paul

18 december 2004, 17:53:27 #2 Last Edit: 18 december 2004, 17:54:50 by Paul
Hoi sjeffrey,

Weet je hoe oud je valkje is?
Bij jonge valkjes die nog niet alle veren hebben duurt het soms ook lang voor ze helemaal in de veren zitten.
Normaal duurt de rui 6 weken ongeveer maar sommige zijn er wat langer mee bezig.
Je kan wat extra fruit en gronte proberen te geven.
Ook een kalkblok, sepia, vogelgrit en maagkiezel zijn belangrijk.
Als ie dat niet wil eten heb je speciale vitamines om de rui te bevorderen.
Ook helpt dagelijks een beetje natsproeien ook goed om de rui te versnellen.
Let alleen goed op dat een nat valkje nooit op de tocht staat dat kan gevaarlijk zijn.

Groetjes, Paul

sjeffrey

nou hij is ongeveer 7-8 maanden oud denk ik. En verder geef ik 'm inderdaad zo'n kalkblok en vitakracht als voer, dat is ook met extra vitamines. alleen hij houd helemaal niet van water, natsproeien of een badje vind ie niks.

Paul

Hoi Sjeffrey,

Niet alle valkjes zijn gek op water.
Je kan een beetje omhoog spuiten met de plantenspuit zodat er druppeltjes op hem vallen net alsof het regen is.
Maar hier zijn ze ook niet allemaal echt gek op water helaas.
Sommige gaan echt met de vleugels wijd zitten maar andere gaan er als een haas vandoor als ik ze sproei.

Groetjes, Paul