18 april 2024, 21:16:30

Bibi heeft een bacterie, welke?

Gestart door Rox4nne, 17 december 2004, 23:09:34

« vorige - volgende »

Rox4nne

Hallo,

:( Ik heb net weer gebeld met Feld en ze hebben een bacterie gevonden, genaamd Kolie? Tenminste zo spreek je het uit, ik weet niet hoe je schrijft. Wie weet wat het is?
Ik wil hier graag wat meer informatie over.

Bibi heeft al antibiotica, maar ik maak me natuurlijk toch zorgen. Ik wil graag weten wat de bacterie precies met mijn Bibi doet.

Groetjes,
Roxanne

bobbie

Hoi,

Kolie zal waarschijnlijk E.coli zijn. Ik zal het medische boek even doorkijken om te zien of ik er wat over kan vinden.

Zo ja. dan bericht ik het je.

Doei, Nel

Lique

18 december 2004, 00:39:58 #2 Last Edit: 18 december 2004, 00:54:12 by Angelique
Hoi Roxanne,

Ik heb hier een stuk over de bacterie:

Escherichia coli:

Escherichia coli is een darmontsteking (meestal Escherichia Coli- infectie) waardoor de vogel de vloeibare uitwerpselen (diarree), die normaal omgeven zijn door een vliesje, niet meer uit de nestschotel kan werpen.
Hierdoor blijven de vogels in de nattigheid zitten en denken sommige liefhebbers dat hun vogels zweten.
Omdat E.-Coli bij de meeste vogels in de normale darmflora voorkomt, zal deze infectie regelmatig weerkeren.
In probleembestanden met de zweetziekte kan men dus het best 3-4 dagen voor het uitkippen van de eitjes tot 12 dagen na het uitkippen van de eitjes een behandeling geven met vb. THERAPRIM, AMOXICURE.
De jonge vogels worden geïnfecteerd via de faeces van hun ouders. Indien de ouders vrij zijn van deze facultatief-pathogene kiem (=na behandeling) in hun mest, vooraleer de jongen uitkippen, kan er dan ook geen besmetting plaatsvinden.
Aangezien Baycox en ESB-3 geen antibiotica zijn, heeft behandeling hiermee weinig resultaat.  


Met dank aan WOUT VAN GILS, kanariekweker


Ik zou in ieder geval als ik jou was de kweker bellen/emailen dat dit aan de hand is, zodat hij de mensen die het andere valkje gekocht hebben kunnen contacteren.
ook zal het voor hem goed zijn om zijn vogels te behandelen met AB.

betty

20 december 2004, 21:03:54 #3 Last Edit: 20 december 2004, 21:17:07 by betty
hoi roxanne,

Wat ik van E. coli weet is bij andere diersoorten en niet specifiek bij de vogel. Het kan dus dat het bij de valkparkiet ietsje anders is, maar het algemene principe is hetzelfde.

Zoals al in het andere stukje stond is E. coli ook een bacterie die normaal in de darm voorkomt. Er zijn vele verschillende soorten van en alle grijpen iets anders aan op de darmwand, maar wat ze doen is zorgen dat de darm het signaal krijgt om uit te gaan scheiden. Wat ik hiermee bedoel is dat vanuit het lichaam stoffen naar de darm worden worden afgegeven. Dit is natuurlijk niet de bedoeling want je wilt juist dat de darm zorgt voor opname van stoffen. Door die uitscheiding wordt water aangetrokken en dit is ook de reden waarom diarree kan ontstaat.
E. coli vernietigd niet de celletjes van de darm het zorgt er alleen voor dat de darm ietsje anders gaat werken.

Vaak treed E. coli als 2e 'ziekte' op, bv als je vogeltje net even iets minder weerstand heeft kan E.coli toeslaan.

Je valkparkietje kan er aan komen door bv mest van een vogel op te nemen die besmet is met een pathogene E.coli stam.

Hoop dat je hiermee ietsje meer te weten bent gekomen en misschien zijn er nog andere mensen die er wat meer over kunnen vertellen

gr. Shalina
 
ps heel veel succes en ik hoop dat Bibi snel weer beter is