18 juli 2025, 17:20:36

Wat zal ik doen?

Gestart door carco, 15 december 2004, 17:48:57

« vorige - volgende »

carco

Hoi allemaal :)

Sinds zo'n kleine 2 weken heb ik een pracht van een kooi naast de kamervolière staan, met een broedkooi eraan vast.
Harry en Charlie zijn toch druk in de weer voor een nestje.
Ze hebben er volgens mij alleen geen flauw benul van wat ze er mee aan moeten: ze hebben ook nog nooit in een broedkast gezeten.
Ze zoeken overal naar gaatjes, maar laten de kooi links liggen.
Ik heb ze er al wel een paar keer even ingezet, maar dan gaan ze bijna door het lint.
De enige die de kooi interessant vind is Hedwig :-/, die neemt er geregeld een kijkje in.
Nu is mijn vraag: moet ik ze gewoon hun gang laten gaan, of toch zelf in de kooi zetten voor een poosje ?
En hoe zit het dan met los laten vliegen, want ze mogen er iedere dag uit, kan ik dat dan niet meer doen, of?
Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Karin

Gewoon samen in de kooi zetten en er geen andere valkjes in laten. En ze kunnen gewoon los blijven vliegen hoor. Het kan wel even duren voor er een nestje is, maar geduld is het belangrijkste bij het kweken  ;D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

antoine

hallo,
ja je moet ze er gewoon inzetten en dan afwachten mijn valkjes moesten er in het begin ook niets van hebben en dan op een dag opeens lag er een eitje!
over rond laten vliegen kan ik niet veel zeggen want mijn valkjes wonen buiten ;)
groetjes antoine

carco

Hoi
Oké, ik wacht even tot na het weekend( dan zitten we met een verjaardag, en is het toch altijd druk: en dubbele stress?)
Gisteren zaten ze op de voerbak, beneden in de volière te paren.
En Spongebob er weer bij met zijn lange snavel :D.

antoine

hoi,
fijn dat ze aan het paren waren!
dat is al een goed teken!
nog veel succes ermee!
groetjes antoine

Paul

Hoi Caroline,

Bij mij duurde het bij een jong koppel met hun eerste nestje ruim 2 maanden voor ze het broedhok in gingen maar dat is daarna prima gegaan en ze hadden een mooi nestje :-)
Dus inderdaad gewoon geduld hebben ze zullen er vanzelf ingaan.
Als het gat maar niet te klein is het moet minimaal 6 cm zijn maar 7 of 8 cm is beter.

Groetjes, Paul

carco

Hoi Paul

Ik had contact gehad met Lique over de kooi, en die was goed: het invlieggat is trouwens 8 cm. groot, dus dat zit wel snor :).

antoine

hoi,
hopelijk gaan ze nu rap broeden he!
groetjes antoine

carco

Hoi

Nou, ik heb ze vandaag in de broedkooi gezet: dat was even stressen!!
Ik had weinig tijd om ze uit de kooi te laten, omdat ik vanmorgen en vanmiddag weg moest, maar heb de valken toch even zo'n 1,5 uur laten vliegen.
Harry zat al in de volière, maar heb hem er maar weer uitgehaald, omdat ik zoiets had van eens moet het er toch van komen.
Hedwig in de stress, want die wilde erbij en dat mocht niet.
Charlie had zoiets van: ja maar daar ga ik niet in!!
Toch gelukt, maar Spongebob vond het ook niet echt leuk, want die is nog nooit zonder zijn vader en moeder geweest.
Harry was al gauw rustig in de kooi en begon gelijk te eten.
Toen ik vanmiddag terugkwam waren ze vrij rustig en zat Harry voor het broedblok: een goed teken dus, nu hopen dat het iets word.
Het vervolg schrijf ik wel in mijn dagboek bij mijn 5 lieve kleine monsters.

carco

Hallo
Ik ga toch nog even verder hier met een vraag, met de hoop dat ik een antwoord krijg.
Harry en Charlie zitten nu 3 dagen in de aparte kooi, maar ik merk nu al dat ze dus niet het broedhok als plek uit gaan kiezen, maar toch wèèr op de grond :-/.
Wat moet ik doen ls er een ei komt: pijltjes neerzetten? :)
Als ik het ei in het broedblok ga leggen, weten ze het dan nog wel te vinden, en snappen ze de link dan wel? :-/
Volgens mij ik heb ik gewoon eigenwijze grondbroeders hier.
Maar ik zou het toch wel leuk vinden als er weer eens een nestje zou komen, maar dan op de normale manier: hoe peuter ik dat die slimmerikken aan het verstand?Ik kan ze toch moeilijk in het broedblok zelf zetten?

antoine

hoi,
vreemd, mijn valkjes gaan altijd in het broedblok ! maar misschien houd jou valkparkiet popje niet van een nestkast en broed ze liever op de grond! ik zou echt geen mannier weten om ze de nestkast in te lokken!
maar als je jonkies wilt moet je zeker het eitje niet in de nestkast gaan leggen want dan vinden ze het niet!
nog veel succes ermee!
groetjes antoine

Paul

Hoi Caroline,

Probeer het broedhok op een kiertje te zetten zodat er licht in valt.
Sommige vogels houden niet van een volledig donker broedhok en dan gaan ze er soms wel in.
Als ze er eenmaal in gaan kan je het vaak wel weer donkerder maken omdat ze het gewend zijn.

Groetjes, Paul

carco

Hoi Paul
Slim idee, zal ik zeker proberen: ik heb de pop er gisteren ingezet kijken wat ze deed, en liet haar door het gat er weer uitklimmen.
's Avonds zat ze toen weer even op de stok ervoor, maar ging daarna weer vrolijk op de grond verder scharrelen. :D

carco

Hoi
Nou het broedhok is nog steeds niet interessant genoeg.
Ik dacht slim te zijn en wat trosgierst in het gat te doen, zodat dit eruit steekt: het enige wat ik ermee bereik is dat ze aan de andere kant op de grond een nestje aan het zoeken zijn :-/.
Wel heb ik ze voor het eerst in de kooi zelf zien paren: dus wel een teken dat ze zich in die kooi op hun gemak gaan voelen.
Afwachten dan maar, wat ze verder gaan doen.

antoine

hallo,
ik hoop voor jou dat ze binnekort tog in de nestblok gaan zitten !
nog veel succes ermee!
groetjes antoine