14 mei 2025, 03:35:52

Re: nieuw valk erbij (joepieeee)

Gestart door Karin, 11 december 2004, 02:59:46

« vorige - volgende »

Karin

Als hij al een fel gele kop heeft is hij door de eerste jeugdrui heen en is hij minstends 5 à 6 maanden oud. Het zal dus wel wat langer duren voordat je die tam krijgt ! Als je op de www klikt hier links in mijn berichtje kom je op mijn site. Daar heb ik een hoofdstuk "tam maken". Misschien heb je er iets aan, maar begin heel rustig en heb veel gedult ! Het zal uiteindelijk wel lukken, maar natuurlijk veel langzamer dan met een jong valkje.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Lique

Hopelijk laat je hem niet zo kort wieken, dat hij niets meer kan.
Een vogel moet namelijk nog wel kunnen vliegen.
Het zal zeker wel helpen in het tam maken, alleen zijn er ook veel meer mogelijkheden.
Je kan hem ook eerst laten wennen, en hem jouw vertrouwen geven.
Mocht dat niet helpen, kan je altijd nog wieken.
paniek is niet goed. Als een valk helemaal in paniek raakt kan hij zichzelf bezeren. Soms kan dat verkeerd aflopen.

groetjes lique

guido

heb geduldt niets gaat vanzelf dat heb ik ook ervaren met mijn valkje ik heb hem 8 weken en hij komt nog niet op de hand en ik ben er alle dagen met bezig ik heb al wel enig resultaat en dat loont ook want je krijgt week per week een vordering dus houd moed en geduldt en neem geen over haaste beslising om te kortwieken het zou weleens in beidens nadeel kunnen zijn want de valk vergeet niet snel wat er gebeurt met hem dus heb geduldt
            groetjes guido

Paul

Hoi Guido,

Heeft je valkje nog gele veren in de staart of zijn die ook al gewisseld voor grijze?
Als de hele staart grijs is zal hij al minimaal 1,5 jaar zijn want dan zijn alle gele veren vaak pas vervangen door grijze.
Een jong valkje kan met een paar dagen tam zijn maar zeker met oudere kan dat soms wel eens een paar maanden duren hoor.
Van kortwieken kunnen ze ook heel gestrest raken je dwingt ze dan bij je te zitten en dat is ook niet echt fijn voor ze.
Kennissen van ons hadden een gekortwiekt valkje dat wilde ook niks van handen weten en nu de veren teruggroeien en hij kan weer wat vliegen word ie ineens veel tammer omdat hij zich veel zekerder voelt denk ik.
Dus kortwieken kan soms juist ook averechts werken.
Ik zou het eerst zo proberen het is al heel wat dat hij met 2 weken al uit je hand eet dat is juist al een heel goed teken.
Als het helemaal niet lukt kan je altijd nog besluiten voor kortwieken.

Groetjes, Paul

Annouschka

Hoi,

ik zal het ook nog eens zeggen: geduld is een schone zaak, met mijn eerste valkje, Chewy, heb ik ook maanden geduld moeten hebben eer ze bij ons kwam zitten, ze is nog steeds niet handtam maar zo is Chewy en ik begrijp dat, ze heeft veel meegemaakt denk ik voor ze bij ons was.

Ik zou hem niet kortwieken, je zou toch ook niet willen dat ze jouw benen amputeren?
Het is mss een rare vergelijking maar zo voel ik het aan.
Ik vind kortwieken enkel gerechtvaardigd als het gevaarlijk wordt, als je valkje niet goed kan vliegen en overal tegenvliegt, maar om tammer van te worden, ik vind het zielig voor je valkje, hij zal volgens mij niet meer vertrouwen daardoor krijgen en meer gestressd zijn.

groetjes

carco

13 december 2004, 17:32:25 #5 Last Edit: 13 december 2004, 17:32:39 by carco
Hoi Bert
Ik zie dat je je nieuwe valk al vanaf het begin los liet, dit kan je dus beter niet doen!
Je moet hem eerst goed laten wennen ,en tam maken voor je dit doet: anders krijg je hem inderdaad zijn kooi niet meer in, met als gevolg: jij gestresst, valk gestresst en een valk die dus helemaal niet meer tam te krijgen is omdat je achter hem aan moet gaan jagen.
Mijn advies niet doen!!
Laat hem lekker in zijn kooi zitten tot hij aan je gewend is en niet meer bang!
Veel succes!
Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

valkieludo

ook hier ben ik topic begonnen  >:( >:(
sorry mensen

valkieludo

en heb vandaag nog een jong gepareld valkje gekocht van 10 weken oud  ;D ;D ;D echt leuk dit jong speelt gewoon met mijn andere valk,en ik heb nog een valk te koop die met kooi verkocht word .,omdat deze niet overweg kan met mijn andere valken...alleen maar ruzie maken en pikken .,baal ik echt van .want hij is heel mooi van tekening