14 mei 2025, 18:10:53

Een valkje dat in een keer overgeeft

Gestart door Ed, 17 december 2004, 23:03:20

« vorige - volgende »

Ed

Hoi Allemaal

Ik hoor in een keer een regen val en nu blijkt dat Queen zit alles op te braken en uit te spugen je ziet echt dat ze het naar boven haalt wat kan dat wezen.

Groetjes
Ed

Tara

Hoi Ed,

dat kan meerdere betekenissen hebben maar aangezien het zo erg is zal het dus geen positieve betekenis hebben, het kan eventueel een kropontsteking zijn maar natuurlijk ook nog andere dingen.. Je kan beter contact opnemen met een dierenarts voor de zekerheid.

Groetjes, Tara

Ed

Hoi Tara,

Ik heb niet echt dat het erg is want mevrouw zit heerlijk te slapen. Met haar hoofdje tussen haar veren. Niet echt een teken van ziekte.

Groetjes
Ed

Tara

Hoi Ed,

ik vind persoonlijk dat dat weinig uitmaakt, tussen de veren slapen of niet. Plukkie sliep ook met zijn koppie tussen de veren de avond voor ie stierf. En nog vele andere valkjes, zelfs sommigen sliepen op één pootje, dus het is niet altijd iets waar je op moet ingaan.

Groetjes, Tara

Ed

Hoi Tara,

Ik heb net met het dierenziekenhuis in Rotterdam gebelt.
Ik heb de situatie uitgelegt met de da en die zijn als ze maar een keer heeft overgegeven. Dan zal het wel meevallen meschien iets teveel gegeten wat ik eigelijk ook dacht want ze hadden een dag niet gegeten om dat ze noog in de kooi bleven zitten en het eten wel zagen. Ook omdat ik af en toe een valkje bij het eten heb gezet. Dus ze wisten wel dat het er was maar ik denk dat ze nog moesten wennen aan de nieuwe omgeving. Dat zijn ze nu al redelijk want ons ze zieken is de nieuwe huisvesting alweer aan het slopen en hangt op ze kop met haar vleugeltjes wijd en aan de mineraal blokken te knagen. Dus ik denk ook dat het wel mee valt maar als het morgen weer zo is ga ik wel weer bellen.
In iedergeval bedankt voor je hulp.

groetjes
Ed

Paul

Hoi Ed,

Weet je hoe oud het valkje is wat de zaadjes uitspuugd?
Het kan namelijk ook gewoon een kwestie zijn dat ze broeds zijn dan doen ze dat ook dan geven ze het voer op om normaal de partner of jongen mee te voeren.
Ik heb dat al met valkjes gehad die een half jaar oud waren.
Als het bij een keer blijft is er meestal niet zo veel aan de hand en gewoon ook even de ontlasting in de gaten houden van je valkjes.
Ik had dat een paar maanden geleden dat een paar het deden en het was soms net of het regende maar de volgende dag deden ze het niet meer.
Dus er hoeft niks aan de hand te zijn in dit soort gevallen.
Als het vaak gebeurd kan het een bacterie zijn dan zou je de ontlasting kunnen laten onderzoeken dat kunnen ze volgens mij ook zelf in het dierenziekenhuis rotterdam daar hebben ze een laboratorium.
Maar zelf ga ik toch altijd naar dr Feld terwijl ik bij het dierenziekenhuis om de hoek woon.

Groetjes, Paul

Annouschka

Hoi,

wat het ook kan zijn: stress.  Het klinkt mss raar maar Solo had het hier de laatste keer ook toen we van de dierenkliniek kwamen.
Als ze nog overgeeft, ruik dan eens aan de zaadjes die ze heeft overgegeven, als die zuur ruiken, dan kan het kropontsteking zijn.  Hou ze iig goed in de gaten en moest ze het nog doen, dan kan je wat Fortalyt in het drinkwater doen, dat is tegen het uitdrogen, daar moet je wel op letten want dat gaat razend snel.

groetjes

Annouschka

Ed

Hoi Paul,

Ze is geboren op 16-5-2004 en inderdaad het is net of het  regent. Maar ze doet het nu niet meer ze heeft heerlijk geslapen. Ze heeft gisteren avond laat nog lekker gegeten en niet meer overgegeven. :) Dus ik denk ook wel dat het meevalt hoor. En ik weet dat ook wel als er wat is dat ik beter dan dr Feld kan gaan want die man zijn naam kom je gelukkig echt nooit tegen op het forum. :D :D

Groetjes
Ed

Ed

Hoi Annouschka,

Ik denk niet dat het kropziekte is want ik had een catagory van ziektes net op mijn site gezet. En gebeurd er bij kropziekte. Het braaksel bestaat uit een kleverige slijm. Door voortdurend met zijn kop heen en weer te gaan besmeurt de valkparkiet uiteindelijk zijn hele kop met het braaksel. En het zijn hier bijna lossen zaadjes die er uit komen en je ziet echt dat ze het zelf naar boven haalt. Precies hoe Paul het omschrijft als of ze jongen aan het voeren is. Daar lijkt het op want mijn vader heeft 500 postduiven gehad en die doen hetzelfde als ze jongen voeren.

En wat ik al zeg ze doet het nu niet meer en heeft gisteren avond gewoon weer gegeten zonder overgegeven te hebben.

Groetjes
Ed

Paul

Hoi Ed,

Met de leeftijd kan het best al kloppen dat het een beetje broeds gedrag is.
Hier gebeurd het ook eigenlijk maar zelden en het blijft altijd oppassen maar zeker als het eenmalig is zal het denk ik niet echt een probleem zijn.
Als ze echt ziek zijn zal dat met regelmaat gebeuren en ze zullen nog andere verschijnselen gaan vertonen.
Vaak ook ruiken die uitgespuugde zaadjes bij een kropontsteking vreemd en als ze reukloos zijn is dat altijd een goed teken.

Groetjes, Paul

Ed

Hoi Paul,

Ik zie hier geen problemen meer ze eet goed ze net zo gek als de ander lekker onderste boven hangen met haar vleugels wijt ze klimt en klautert nog steeds graag. Dus ik denk dat het wel goed zit ze heb niet meer overgegeven.

Bedankt voor alle informatie.

Groetjes
Ed