8 mei 2025, 22:23:12

pootje bloed

Gestart door Carla Vdb., 12 december 2004, 03:15:48

« vorige - volgende »

Carla Vdb.

Ik kom net thuis en zie dan een valkje zijn pootje bloed, heb het met een wattenstaafje en water proper gemaakt maar het blijft bloeden, niet dat het eruit loopt maar ik maak me toch een beetje ongerust. Hoe kan ik het bloeden stoppen, of misschien gewoon even afwachten?

Paul

Hoi Carla,

Meestal zal het bloeden vanzelf stoppen na een tijdje.
Soms helpt ook onder de koude kraan houden dan stolt het bloed sneller.
Wat ook een simpel hulpmiddeltje is om bloed te stollen is een beetje meel erop strooien dan vormd zich een korstje en het bloeden stopt dan ook.
Bij de dierenarts kan je ook andere middeltjes krijgen zoals ijzerchloride om het bloeden te stoppen maar meestal heb je dat niet zo bij de hand.
Als het een verse wond is kan je er tegen het ontsteken ook wat betadine opsmeren en daarna wat meel.

Groetjes, Paul

Carla Vdb.

Ik had vannacht het bloed wat gestopt met bloem, dat hielp een beetje. Nu zit zijn grote teen onder het opgedroogd bloed, dus het zal wel gestopt zijn.
Kan ik dat gedroogd bloed laten zitten, want hij is niet echt tam dus ik zou hem liever wat gerust laten.
Misschien dat ik hem vanavond terug bij de rest zet, als het niet meer gebloed heeft. Of kan ik daar beter nog wat mee wachten?

Groetjes Carla

Lique

Beter is om hem nog even de rust te bieden die hij nodig heeft.
Een wond kan gauw opengaan.
Andere valken zullen misschien ook aan de wond gaan zitten.

Zelf heb ik wel ferrichloride (ijzerchloride) in huis, want je weet maar nooit.
Ik heb het al meerdere malen moeten gebruiken.
Bloem helpt ook heel erg goed.

Het pootje kan je gewoon zo laten. Het bloed zal vanzelf wel weg gaan, als hij zich gaat poetsen.

groetjes Lique

Paul

Hoi Carla,

Fijn dat het bloeden in elk geval gestopt is :-)
Voor de rest heeft Lique alles al gezegd zoals ik het ook zou doen :-)
Het pootje word vanzelf wel weer schoon hoe meer je er aan rommelt hoe groter de kans dat het weer gaat bloeden.
Maar het geneest best heel snel dus met een dagje zal de wond wel goed dicht zijn al dus morgen zal je hem wel weer bij de andere kunnen zetten lijkt me.

Groetjes, Paul

Carla Vdb.

Het pootje ziet er weer helemaal in orde uit, en hij heeft duidelijk geen pijn meer.
Straks zet ik hem weer bij de rest van de bende.

Bedankt
groetjes Carla

Carla Vdb.

Lique,
die ferrichloride, waar koop je dat, gewoon ik de dierenwinkel of bij de apotheek?

Lique

CitaatLique,
die ferrichloride, waar koop je dat, gewoon ik de dierenwinkel of bij de apotheek?
Hoi Carla,

Ik heb de ferrichloride van de Dierenarts meegekregen, nadat ik aangaf dat het niet de eerste keer was, dat een valk in de poot gebeten was. Zo kon ik ze thuis ook behandelen, en hoefde ik niet telkens terug te komen.
ik denk dat ze het ook wel bij de apotheek hebben. De dierenwinkel heeft het in ieder geval niet.

CitaatHet pootje ziet er weer helemaal in orde uit, en hij heeft duidelijk geen pijn meer.
Straks zet ik hem weer bij de rest van de bende.

Bedankt
groetjes Carla
Heel fijn, dat het beter gaat. Als hij er weer op staat, en verder alles kan doen, kan je hem rustig weer terug zetten.
Hou wel in de gaten of de anderen niet aan hem zouden zitten.

groetjes Lique