4 mei 2025, 10:14:32

Pelletvoer

Gestart door Ed, 27 december 2004, 03:12:49

« vorige - volgende »

Ed

Hoi Allemaal,

Dat is neem ik aan van Nutribird G14 Tropical of Nutribird G14 Original.

Groetjes
Ed

Paul

Hoi Ed,

Je hebt meerdere merken pellets de beste schijnt harrisons te zijn die komt uit Amerika en is ook tevens de duurste en alleen via dierenartsen te krijgen.
Dan is Nutribird denk ik de tweede in het rijtje en voor valkparkieten moet je inderdaad de G14 hebben.

Van Pellets word de spiermaag lui als je alleen pellets voert maar hoorde laatst dat dat bij die Harrisons pellets niet gebeurd maar dat weet ik niet zeker of dat echt zo is hoor.
Nutribird pellets kan je bijvoorbeeld naast het zaad aanbieden en dan een kleine hoeveelheid zaad geven zodat ze ook de pellets eten.

Groetjes, Paul

Violet

In hoeverre zijn die pellets een 'must'?

Ed

Hoi Paul,

Dat was nouw ook net mijn vraag maar Violet was me net voor.

Het is niet de bedoeling dat ik over ga maar meschien voor aanvulling als het nut heeft want ik ben tevreden over het Teurlings voer 228 ze zij er verzot op. Alle valken ook die nieuwe kunnen er niet van afblijven

Groetjes
Ed

Paul

Hoi Ed en Violet,

Een must zijn pellets niet als ze een goed zaadmengsel krijgen en regelmatig groente en fruit is dat net zo gezond.
Sommige zeggen dat zaad bespoten is met DDT en andere bestrijdingsmiddelen en dat zal ook vast wel een beetje.
De Harrisons pellets zijn biologisch en bevatten die middelen niet.
Maar in alle voedsel ook voor mensen zitten tegenwoordig wel stoffen die niet goed zijn.
Het kan natuurlijk geen kwaad om pellets als aanvulling te geven dan krijgen ze in elk geval de nodige stoffen binnen als ze die niet via groente of fruit krijgen.
Maar het is juist een bezigheid het pellen van de zaadjes en dat ontneem je ze ook als je pellets geeft want dat is gewoon naar binnen werken en klaar en z hoeven er geen moeite voor te doen.
Vogels die op Harrisons pelets overgaan schijnen wel mooiere veren te krijgen er er gezond uit te zien maar ik denk dat je met goed zaad en aanvullend voedsel als groente en fruit ook hetzelfde resultaat kan krijgen.
Ik ben zelf meer voor goeie zaden en zal wel proberen wat pellets erbij te geven maar niet volledig over.
In elk geval heb ik hier een valkje die al 27 jaar zaden krijgt en die is nog steeds prima gezond dus of zaad nou zo slecht is zoals sommige zeggen denk ik dus niet.

Groetjes, Paul

Ed

27 december 2004, 22:51:27 #5 Last Edit: 27 december 2004, 22:53:05 by Ed_V.
Hoi Paul,

Bedankt voor de informatie ik begrijp het nu en ik denk ook niet dat het beter is als zaad maar meer als aanvulling i.p.v.  groente heb je in iedergeval niet iets wat kan gaan rotten.

Groetjes
Ed

Paul

Hoi Ed,

De meningen zijn er over verdeeld de een is er helemaal wild van en de ander geeft liever zaadjes.
Pellets worden ook veel gegeven als totaalvoer en verder niks erbij.
Ik ben zelf niet zo'n fan van pellets maar ik zal het ook zeker niet afkraken want het kan best goed voor ze zijn.
Maar het staat nog allemaal in de kinderschoenen met pellets en misschien dat ze in de toekomst nog beter en goedkoper worden.

Groetjes, Paul

Ed

Hoi Paul,

Ze zijn prijzig daar heb je gelijk inmaar meschien als aanvulling wel goed maar ik vind het net astronauten voer

Groetjes
Ed

Peter op het werk

Hoi,

Wij geven onze valkparkiet: zaden, fruit, groente en pellets. We mengen de pellets door het voer. We geven dus niet alleen pellets of alleen voer. De meningen zijn idd erg verdeeld over de pellets.

Er is zelfs een vogelarts die het afraadt om zaden te geven, die zegt dat alleen harrison pellets goed genoeg zijn.

Terwijl een andere dierenarts weer zegt dat je beter een combinatie kunt voeren omdat er een verschil aan de maagspier zichtbaar is als men alleen pellets voert. De maagspier krijgt veel minder te doen en de spier verzwakt.

Kortom er zijn veel voor en tegenstanders over pellets.

Groetjes,
Peter
De webcam in de voliere:

Kijk nu live mee! Klik hier!

Annouschka

Hoi,

wij doen hier net als Peter en Lique, ze krijgen wel de pellets apart bij mij maar ze eten er wel van hoor.
Ook krijgen ze meermaals per week verse groente/fruit voorgeschoteld.  In het begin moesten ze echter niks van groente en fruit weten maar nu vechten ze er bijna om. :)

Ik geef de pellets ook als een soort aanvulling op de zaadjes maar zal niet overschakelen op 100% pellets omdat ik ook gehoord heb dat daar veel zouten inzitten en dat is dan ook weer niet goed.

groetjes
Annouschka

Ed

Hoi Allemaal

Erg kort gezien het is voorlopig een aanvulling en meer niet dus. Ik weet genoeg ik dan jullie voor alle informatie.

Groetjes
Ed